Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
A választás szabadsága: ennek az alapelvnek a szellemében fejleszti új generációs típusait az idén 214 éves Peugeot. Ennek a szemléletnek köszönhetően a márka ügyfelei személyes igényeik és lehetőségeik szerint dönthetnek arról, hogy belső égésű motorral, öntöltő hibrid hajtáslánccal, vagy hálózatról tölthető – plug-in hibrid vagy tisztán elektromos – kivitelben vásárolják-e meg új autójukat.
A választás szabadsága azonban szélesebb körben is értelmezhető – hogy mennyire, azt hatásosan szemléltette a Peugeot magyarországi importőre és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által közösen kiírt pályázat. Ennek keretében az autógyártó az intézményhez kötődő, fiatal fotográfusok számára biztosította a tárgyi és anyagi feltételeket egy megkötések nélküli alkotómunkához.
– A Peugeot magyarországi jelenlétének harminc éve alatt most először nyílt lehetőség arra, hogy egy ilyen jellegű képzőművészeti projektben vegyünk részt – mondta a MOME Campusán létrehozott tárlat megnyitó ünnepségén, egyben az új Peugeot 5008 hazai sajtópremierjén Bálint Zsófia.
A márka hazai igazgatója hangsúlyozta, a Peugeot három alapértéke: a vonzerő, a kiválóság és az érzelem közül az elsőt választották a pályázat vezérvonalául, és kifejezetten azt kérték az alkotóktól, hogy ne maga a Peugeot 3008, hanem az autózás által közvetített hangulatok és érzések kerüljenek az előtérbe.
– Nagy megtiszteltetés, hogy olyan rangos partnerrel dolgozhattunk együtt, mint a MOME, és tehetséges fiatal fotósoknak adhattunk lehetőséget egyedi művészeti alkotások megvalósítására – mondta Bálint Zsófia.
Szombat Éva fotográfus, a MOME oktatója a szakmai zsűri tagjaként nem csupán a legjobbnak ítélt pályamunkák kiválasztásában vett részt, de a projektet záró tárlat kurátoraként a tervek megvalósulását is közelről követte nyomon. Ő tárlat megnyitójára berekedt, ott meg is jelent, de gondolatait így Mocsai Zoltán marketing vezető tolmácsolta.
– Büszkék vagyunk rá, hogy míg a Peugeot központi fotóprojektjében a YellowKorner fotóügynökséget és olyan nemzetközi hírességeket kért fel, mint Oliviero Toscani, Laurent Baheux és Mister Fifou, addig a magyarországi adaptációban a MOME tehetséges alkotói kaphatnak lehetőséget a részvételre. A pályázaton résztvevő fotográfusok munkái igazán jó példái annak, hogyan lehet az ipari formát művészi szemszögből megközelíteni – világított rá a kooperáció jelentőségére a szakember.
Olyan sok jó pályázat volt a beérkezett 11 között, hogy az eredetileg tervezett három helyett végül négy alkotó munkáját támogatták. A Peugeot és a MOME közös kiírása semmilyen tematikus megkötéssel nem korlátozta az alkotók kreatív szabadságát, így olyan, személyes indíttatású munkák születhettek, amelyekre ritkán nyílik lehetőség hasonló kampányokban.
Fotó: Máté Balázs
– Az autózáshoz kötődő, legkedvesebb emlékeim nem a vezetésről, hanem az autóstoppolásról szólnak. Ez kölcsönös bizalmi kapcsolatot feltételez az autós és utasa részéről egyaránt, és hasonló bizalmat szavazott meg nekünk a Peugeot a projekt keretében, amikor szabad kezet adott a témaválasztásban és a megvalósításban – mesélt fotósorozatának történetéről Máté Balázs.
Fotó: Máté Balázs
A MOME oktatója és harmadéves doktori hallgatója kiemelte, a hitelesség érdekében nem modellekkel dolgoztak, hanem utazás közben kértek fel idegeneket – azaz megfordították a stoppolás folyamatát –, akik váratlanul pozitívan álltak a feladathoz.
Fotó: Rédling Hanna
Szintén személyes élmények ihlették Rédling Hanna környezet- és témaválasztását. Szerinte a nappal és az éjszaka határa különleges napszak, amikor más arcát mutatja körülöttünk a világ. Ebben a köztes állapotban az idő mintha más tempóban telne, egyszerre gyors és lassú, megnyugtató, mégis szürreális, meditatív és mágikus. A MOME mesterképzésén 2020-ban diplomát szerzett fényképész sorozatának szereplői a 85 éves nagymamája és néhány barátnője volt.
Fotó: Rédling Hanna
– Az ő életszeretetükből, vitalitásukból, eleganciájukból és barátságukból inspirálódva konstruáltam fiktív jeleneteket, majd ezekben a megrendezett helyzetekben fényképeztem őket, a naplemente kezdetétől a sötétedés végéig – tette hozzá fotóihoz Hanna.
Fotó: Tar Ágnes
Tar Ágnes számára egyszerre volt közeli és távoli a feladat, hiszen bár gyermekkora éveit egy Peugeot 206 hátsó ülésén töltötte, nincs jogosítványa – a Peugeot 3008-assal eltöltött egy hét azonban komoly lökést adott, hogy változtasson ezen. A MOME 2022-ben diplomázott hallgatójaként és szabadúszó fotográfusként látja, mekkora lehetőséget jelent a fiatal pályakezdők számára egy ilyen kezdeményezés.
Fotó: Tar Ágnes
– Eleve szeretek úgy dolgozni, ha nem kell teljes mértékig alkalmazkodnom; ilyenkor felszabadultabban és őszintébben tudok alkotni. A projekt egyik fontos tanulsága volt számomra, hogy a kevesebb néha több, nem kell mindig grandiózus megoldásokra törekedni. A pályázat leadásakor tisztán láttam, hogy mit szeretnék csinálni, és ezt sikerült is megvalósítani. És nem mellékesen közben rettentő jól éreztük magunkat – mondta a textilre dolgozó Ágnes.
Fotó: Legát Franciska
A MOME-n tavaly végzett Legát Franciska művészi hitvallásában fontos szerepet játszik a humor, így amikor meglátta a Peugeot 3008 futurisztikus idomait, gyorsan körvonalazódott benne a vízparti nyaralásra induló marslakók témája. Végül mégsem emiatt bizonyult szürreálisnak a projekt.
Fotó: Legát Franciska
– Először kellett egy fotózás összes alkotóelemét kézben tartanom, személyesen megszervezni mindent, gondoskodni a feltételekről. Hatalmas kihívást jelentett, ijesztő volt a felelősség súlya, ugyanakkor óriási volt a végén a sikerélmény. Ugyanígy okozott váratlanul kellemes meglepetést a Peugeot: amilyen nagynak találtam az elején, olyan könnyen vezethetőnek és kényelmesnek bizonyult a végén – mondta Franciska. Aki rövid, spontán performanszával segített választani az újságíróknak, melyik legyen a tudósítás nyitó képe.
Franciska performansza
A tervek szerint a tárlatot később körbeviszik majd az országban, így Peugeot kereskedéseiben is meg lehet tekinteni az alkotásokat.
A Peugeot egy világszerte prémium megoldásokat kínáló márka. Fő értékei az Igényesség, a Büszkeség és az Emóció. A márka több mint 160 országban van jelen, 10 ezer kereskedést működtet, és 2020-ban csaknem 1,2 millió új gépkocsit adott el. 2021-ben, a fennállásának 210. születésnapját ünneplő PEUGEOT márka új arculattal jelentkezik: a címerpajzsot formázó logó a márka személyiségét, időtállóságát fejezi ki.
A PEUGEOT a személy- és haszongépjárművek teljes kínálatában bevezette az elektromos meghajtást, ezen kívül egy új koncepcióval is jelentkezik, amely a Neo Performance nevet kapta. A hatékony, sportos, nagy teljesítményű Neo Performance modellcsalád első tagja az 508 PEUGEOT Sport Engineered modell.
A 144 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem küldetése, hogy design alapú tanulással, kutatással és a gyakorlati szakértelem alkalmazásával adjon válaszokat a 21. század égető kihívásaira. Az intézmény missziójának tekinti a közösség szolgálatát, a designtudatosság terjesztését, hogy hozzájáruljon Magyarország és Kelet-Közép-Európa gazdasági és kulturális ökoszisztémáinak fejlesztéséhez.
A külön nem jelölt fotók a szerző képei
A MOME 2020 augusztusa óta alapítványi formában működik: a modellváltás részeként megalkotta hosszú távú stratégiáját, megújította kutatás-fejlesztési tevékenységét, elindította az egyetem belső folyamatainak digitalizációját, és hozzáfogott a képzés korszerűsítéséhez is. A hagyományosan magas színvonalú művészeti és design oktatáson túl, 2022-től a MOME minden alapszakos hallgatója számára bevezette a vállalkozói képzést, és elindította első angol nyelvű mesterszakjait is.