Az autóvásárlás hagyományosan egy „fizikai” folyamat: Bemegyünk a kereskedésbe, kiválasztjuk az autót, elintézzük a papírmunkát, majd néhány hónap múlva ugyanott átvesszük az új autónkat. Sokan azt gondolják, hogy egyfajta váltás fog bekövetkezni és a vásárlási folyamat teljes mértékben digitálissá fog válni, azonban a valóság nem ezt mutatja. Az autóvásárlás a jövőben sokkal inkább egyfajta eleggyé válik, így egyszerre lesz „fizikai” és „digitális”.
Mindez már most is így van, rég elmúltak az idők, amikor az ember kizárólag kereskedések látogatásával tájékozódott a potenciális autókról. Az ICDP felmérése szerint mindössze az új-autó vásárlók 4%-a választotta ki autóját ilyen módon, a nagy többség – 76% - online kutatással kezdte, majd több kereskedés meglátogatása után döntött valamely modell mellett, a döntés azonban elsősorban az interneten szerzett információk alapján született. A kutatás arra az eredményre jutott, hogy a vásárlók 50%-a már kiválasztotta a később megvásárolt autóját, amikor először ellátogatott egy kereskedésbe.
A felmérésben részt vevő vásárlók többsége úgy érzi, a vásárlási folyamat lehetne sokkal „digitálisabb”. Problémának látják, hogy bármilyen információ szerzéséhez továbbra is az eladó kereskedőt kell felhívni. Gondoljunk csak bele egy pillanatra, bármit rendelünk az interneten, végigkövethetjük a teljes szállítási folyamatot, láthatjuk hol tart éppen az adott termék és pontosan ez az, amit a vásárlók az új-autó vásárlás során is látni szeretnének. Az autógyárak részéről ilyen tekintetben jelentős fejlődést várnak, legyen szó a rendelés nyomon követhetőségéről, vagy az ügyintézés új, online megoldásairól.
![](/sites/default/files/u2160/maxresdefault.jpg)
A házhozszállításak sikere lenne Forrás: Youtube.com
Természetesen nem arról van szó, hogy online webáruház módjára kellene működnie az autóvásárlás folyamatának, azonban a felmérés szerint a vásárlók értékelnék, ha néhány megoldást átvenne az autóipar. A rendelés nyomon követhetősége mellett a házhozszállítás az a szolgáltatás, amit hiányolnak az ügyfelek. A 17 és 34 év közötti korosztály 46%-a szerint ezek a szolgáltatások szerepet játszanának döntésükben és inkább vásárolnának olyan eladótól, amelyik biztosítja számukra ezeket
Nyilvánvalóan az autóipar jelentős szereplői mind tisztában vannak ezzel a trenddel és igyekeznek fejlődni a digitális szolgáltatások terén. Az ICDP kutatói megkérdezték a Ford ügyvezető igazgatóját, Mark Fields-t, aki úgy látja, hogy bár az általa vezetett vállalat eddig gyártó volt és a továbbiakban is az marad, azonban a jövőben nem lehet kizárólagosan egy autógyárként tekinteni rájuk. Szerinte a Ford jövője abban rejlik, hogy egyszerre lesz autógyár és IT vállalat.
Összegezve elmondhatjuk, hogy jelenleg – elsősorban a fiatalok számára – az autóvásárlás folyamata idejétmúlt, nem tartja a lépést digitális világ fejlődésével, azonban ahogy Fields szavaiból is kiderült, az autóipar tisztában van lemaradásával és szereplői komoly erőforrásokat fektetnek ennek ledolgozásában. Bízunk benne, hogy a XXI. századi autóvásárlás hamarosan az új évezred megoldásait alkalmazva nem csak termékeit, hanem szolgáltatásait tekintve is valóban egy igazán modern iparággá válik.
A cikk forrása az ICDP „Vásárlók a digitális világban” című kutatása.