Mazda
Amíg manapság egyre kevesebb gyártó van a ralizás elitjében, ez nem volt mindig így. Amikor a 80-as évek végén hivatalosan is betiltották az über B-csoportos autókat, sorba álltak a gyártók, hogy csatlakozhassanak a Rally Világbajnoksághoz (WRC). Ekkor vezették be ugyanis az A-csoportos szabályrendszert, ahol az autók tudása sokkal földhöz ragadtabb volt, ráadásul kívül-belül jobban hasonlítottak azokhoz az autókhoz, amiket bárki képes volt megvásárolni a kereskedésekben, ezért az emberek sokkal jobban tudtak azonosulni velük.
Ekkortájt csatlakozott a Mazda is a bulihoz, hiszen a japán gazdasággal együtt a Mazda is elképesztő, azóta sem látott növekedésnek indult. Szóval aktív motorsport programba kezdtek már a B-csoport időszakában, majd sikeresen átléptek az A-csoportos korszakba a Familia, vagy ahogy nálunk ismertük, a 323-as modellcsaláddal. Ne feledjük, ez volt a Mazda azon korszaka, amikor egy rakás pénzt toltak a Wankel-motoros sportautó fejlesztésbe, és 1991-ben még a Le Mans-i 24 órást is megnyerték. Ugyanakkor raliterepen mégsem tudtak nagyot alkotni. Nehezen jöttek az eredmények, hiszen az összkerékhajtás ellenére csak 1,6-os, a versenytársakhoz képes gyenge motor dolgozott a 323-ban.
Szóval úgy döntött a Mazda, hogy lépnie kell, és fejlesztenek egy olyan vadállatot a 323-as, alapvetően családi kompaktból, amelyik képes lesz felvenni a versenyt a Lancia Delta Integrale-val, vagy éppen a Subaru Impreza WRX-szel. 1989-ben be is mutatták a Mazda Familia Sport-4-et, amit kifejezetten a Mazda A-csoportos WRC programjához terveztek, hogy majd homologizációs alapként szolgáljon a versenyautójukhoz. Azonban mindössze két prototípus épült, amikor a 1991-ben kipukkant Japán gazdasági lufija, és minden gyártónak, köztük a Mazdának is durván vissza kellett fognia a költéseit. Így vetett véget Japán gazdasági válsága a Mazda ígéretes motorsport programjainak, különösen a rali világában, ahová soha többé nem tért vissza a márka.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!