UAZ

Egy kis ez meg GAZ, meg Bodegás UAZ

2020.10.10.

Több mint félévszázadon át gyártották szinte azonos formában, jövőre megújul a Bodegás, talán.

 

Az UAZ család                                                                                     Forrás: Avtoimpex

Hárombetűs névadások

Volt egy álmunk, Eurázsiát akartuk autóval bejárni. A túracsapatot háromtagúra tervezetük: egy orvos, pontosabban akkoriban még egyetemista, egy versenyzésben jártas autószerelő és egy fotókrónikás. Maximális volt az egyetértés abban, hogy mivel tegyük meg a tizenötezer kilométeres utat: naná, hogy Bodegással. Természetesen nem ez volt a hivatalos neve, de sokan tudták, hogy az UAZ 451-esről van szó.

Létezett mikrobusz változat, de nekünk csak furgonra futotta, ebben elfért három fekvőhelynyi pad, némi csomag és tartalékalkatrész. Utóbbiból nem kellett sok, mert megfelelő előkészítés és gondosság mellett az UAZ elnyűhetetlen volt. Már ha nem hajtották száz feletti tempóban, ami igaz volt valamennyi klasszikus szovjet modellre, különösen azokra, melyek az egykori Pobjeda leszármazottai voltak, vagyis a GAZ családból jöttek.

Fiatalabbak kedvéért a három betű a Gorkij Autógyár orosz nevének rövidítése volt, ezzel a módszerrel keresztelték valamennyi szovjet járműipari vállalatot, így az Uljanovszk városi UAZ-t is, mely hetven éve ontja az autókat.

Mindenre használták, mert mindenhova eljutott                                       Forrás: Avtoexport

Katonai helyett polgári célpontok

Első modelljük tervdokumentációját Gorkijból, az anyavállalat GAZ-tól kapták, ennek alapján kezdtek 1954-ben az UAZ 69-esek gyártásába, két évvel később már Uljanovszk szakosodott a legendás terepjáró modell mindkét változatára, itt készültek a raj és parancsnoki változatok, ezek gyorsan meghódították 22 ország mezőgazdasági és katonai területét.

Egy idő után a piac és a gyár is ráunt a monokultúrára, a katonai megrendelések csökkenésével nagyobb igény mutatkozott egy olyan áruszállító kifejlesztésére, mely a közismerten rossz szovjet utakon és szélsőséges időjárási viszonyok között is megállja a helyét.

A 69-es modell fődarabjaira épült az UAZ 451-est 1961 januárjában mutatták be, készült mikrobusz, furgon és platós változat is, aztán következtek a mentő, tűzoltó és műhelykocsi felépítményűek, sőt nyergesvontatók is.

Az UAZ első saját fejlesztésű prototípusa                                                      Forrás: UAZ

Buhankából soha nem készült elég

Népszerűségére jellemző, hogy 1974-ben már a milliomodik Buhanka (magyarul cipó) gördült le a szalagról, több is elkelt volna, mert nagyon autóéhes volt a szovjet piac, de csak ennyit bírt az uljanovszki gyár kapacitása. A 69-es terepjárók és Buhankák népszerűségére és tartósságára jellemző, hogy az egykori Szovjetunió utódállamaikban ma sincs olyan mezőgazdasági, kereskedelmi, vagy ipari vállalkozás, melyben ne lenne egy vagy több. Elpusztíthatatlan és kitartó igáslovak, melyekhez az alkatrészek ma is olcsón beszerezhetők.

A prototípusok is csak formájukban különböztek, fődarabjaik alig változtak hatvan év alatt. Talán mostanság várható némi fejlődés, mert műszakilag is megújul az orosz Buhanka.

Kétéltű UAZ Jaguar                                                                                        Forrás: UAZ

Vörös zászlós Jaguar

A szovjet korszakban többszörösen kitüntetett Uljanovszkij Avtozavod ma is a hadsereg stabil beszállítója és érdekes modellek fémjelzik: 1983-ban katonai megrendelésre készült többek között a Jaguar nevű kétéltű terepjáró.

1997-ben jött az UAZ 3160-as, jelentős változást hozott, hogy 2000-ben a Szeversztal tulajdonába került a vállalat, mely abban az évben mutatta be a 3162-est, majd egy évvel később a moszkvai expón a 262-es modellt. Aztán következett az ugyancsak klasszikus fődarabokra épülő Szimbir, Hunter és Patriot, de mindhárom sikere messze elmaradt a 69-estől és a Buhankától.

Pedig egy pápamobillá alakított vatikáni rendszámos modell a Netflix sorozatában is szerepelt.

Vizsgamunka a művészeti egyetemről                                                               Forrás: MME

Irány a hibridfront

Többször felmerült a modell megújítása, néhány éve a Moszkvai Művészeti Egyetem egyik hallgatója, Alekszej Bravermana adott be Új Buhanka néven diplomamunkát: a 7-8 személyes mikrobusz változat divatos ruhája biztos sikert ígért, de megmaradt vizsgamunkának.

Az uljanovszki gyár ennél szolidabb és célszerűbb megjelenésben bízik, amit az ősszel bemutatott modell is igazol. Az egyetlen hivatalos fotón a szalagról legördülő Buhanka jóval fiatalosabb lett a ráncfelvarrásnak köszönhetően, és jelzi, hogy el kell búcsúzni a klasszikus és nem kevéssé bumfordi karosszériától. Ennél nagyobb változások is várhatók.

Arcplasztika után így néz ki a legfrissebb Buhanka                                         Forrás: UAZ

Jön a villamos UAZ

A 2021-es évre ígérik a teljesen megújult UAZ modellt, melyből lesz hibrid változat is: három éve dolgoznak az uljanovszki fejlesztők a Profi nevű önjáró alvázon. A jekatyerinburgi Innoprom szakkiállításán bemutatott szerkezet a hagyományos benzinmotor mellett elektromos hajtást is kap, hálózatról is tölthető akkumulátorával közel száz kilométeres tiszta villamos üzemmódra képes.

Addig is marad az olcsóbb ráncfelvarrás, melyet a tehetséges Andrej Davidov Brada orosz dizájnerre bíztak: az átrajzolt UAZ modellek, így a Buhanka és a parancsnoki 69-es is megőrizte klasszikus formáját és inkább enyhén retrómodell lett.

Az új hajtásláncok 2,7 literes benzinmotorjai a Zavolzskiji motorgyárban készülnek, a hatfokozatú kézi és automata sebességváltók a kínai BAIC termékei.

A GAZ műveknél már jövőre indul az elektromos GAZelle NN és eNN modellek sorozatgyártása, melyeket a GAZelle Next furgonokhoz hasonlóan a német EFAS céggel fejlesztettek és a szerkezeteket valószínűleg megkapják az uljanovszkijak is.

Ritka, de ez is UAZ: terepjáró Astero                                                                    Forrás: UAZ

Utóiratnak egy vallomás

Fiatalkori nagy kalandunk, az eurázsiai maratoni túra nem valósult meg, mert az 1980-as évek elején szinte lehetetlen volt beszerezni a 15 ezer kilométeresre tervezett expedíció minden területére szóló beutazási és közúti közlekedési engedélyeket. Maradtak az európai utazások, autószerelő barátom Wartburgjával raliversenyre is beneveztünk, közben szerelgettük orvosegyetemista barátunk 100-as Škodáját, mellyel néhány év múlva végzett a rozsda, mi pedig tanulmányainkkal.



A GAZ és UAZ terepjárók bírták a kiképzést                                                 Forrás: Avtoexpo

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.20
A Sports Activity Vehicle és a Sports Activity Coupé szegmensek két nagyteljesítményű sportolójának....
2020.10.20
A világ legzöldebb autógyártója, a részben vagy teljesen elektromos környezetbarát meghajtások....
2020.10.20
A látás és a láthatóság fontosságára figyelmeztető országos közlekedésbiztonsági kampány indult....
2020.10.20
A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid autók az egyik legnépszerűbb alternatívává váltak a....
2020.10.20
Az Európában aktív autógyártók sokkal inkább rászorulnak bizonyos szintű állami segítségre, mint....
2020.10.20
Tovább gyorsul az új, nyolcadik generációs Golf: a GTI2, GTE3 és a GTD4 után a sportos Golf....
2020.10.20
Az október 16-18-án megrendezett Goodwood SpeedWeek futamsorozaton a GR Yaris és a GR Supra is....
2020.10.20
Október közepén irigylésre méltó gyártási jubileumhoz érkezett a BMW Group lipcsei üzeme: elkészült....
2020.10.20
Ugyan három egymást követő hónapban is jelentős mínuszt produkált a használt autó piac az év során....
2020.10.20
A baleset a sztráda Szeged felé vezető oldalán történt. A helyszínen egy sávon halad a forgalom. ..