autó

Egy halál is sok II. rész

2020.02.03.

Szívügye a közlekedésbiztonság és a magyar járműtörténet, mostanság újabb hungarikum elismertségén dolgozik, meg persze a következő show-n.

 

Knezsik István                                                                                 Fotó: Balogh László

Mi lesz veled autózás?

Négy fontos üzenete van Knezsik Istvánnak: szépség, erő, biztonság és az utazás élménye.

„Gyerekkorunkban csak nagyon kivételezettek volt autójuk, sokat kirándultunk és nem stresszként éltük meg az utazást, élmény volt a Balatonra menni, örültünk a kocsikázásnak, a kocsinak, pedig egyike sem volt szépségdíjas. Aztán jöttek a gépcsodák, melyek az évtizedek alatt egyenruhássá szürkültek.

A költségcsökkentés, a takarékosság és aerodinamika miatt a világ autóipara mintha lemondott volna a szépségről.

Én már 4-5 évesen tekergettem a kormányt a házunk előtt álló fecskefarkú Škoda Octaviaban, immár harminchat éve dolgozom a járműiparban. Nem véletlenül, hiszen olyan emberek rontottak meg, mint Splinder Tibi papája, akinek a legendás Czermann kocsma mellett volt az autójavító műhely, és ahol mindig nagy élet volt, és igazi autós zarándokhelynek számított.

Kölyökként Octaviában

Legalább az erő legyen velünk!

Akadnak még márkák, melyek szép autókat kreálnak, de a járművek többsége beleszürkült a tömeggyártásba, mert a közlekedésbiztonsági elvárások és a költségelemzők korlátozzák a formatervezők fantáziájának szárnyalását. Jó lenne, ha legalább egy másik területen kapnánk valamit, bár az sem egyszerű, mert megbolondult Európa.

Régen a 2-3 literes szívó motorok a tervszerű karbantartással egymillió kilométert is elmentek és volt bennük erő. Korunkban politikusok döntenek fizikai kérdésekben, pontosabban kreálnak nehezen teljesíthető károsanyag-kibocsátási normákat. A törvényi kényszer hatására tömegesen terjedő kis turbómotorok alulméretezettek, ahogy tartósságuk is, mert futásteljesítményük maximum negyedmillió kilométer. A matek egyszerű: azonos élettartamhoz háromszor-négyszer annyi autót kell legyártani, ami anyag-, és forráspazarlása.

McLaren: lényeg a tömeg/teljesítmény arány

Ideális méretek

Iszonyatos fejlődésen ment keresztül az autózás: az 1964-ben bemutatott és 615 kilogrammos tömegű Trabant 601-es teljesítménye 26 lóerő volt és nagyjából 8 literrel elment száz kilométert, napjainkban az ilyen fogyasztású autók 250 lóerősek. A számok mutatják és az autógyártók is deklarálják, hogy mai tudásunk és technológiánk mellett eljutottak a maximumig.

Alapvetően az a baj, hogy nem a teljes életút alapján vizsgáljuk a szennyezést és más összehasonlításokból is aránytalanul kritizáljuk a gépkocsizást. Pedig a világ összes személyautója csak a károsanyag-kibocsátás 4-5 százalékáért, a teljes közlekedés 18 százalékért felel, a többi a lakossági fűtés és ipar.

EV és CO2

Német mérnökök ma vízben és levegőben található CO2-ből képesek üzemanyagot előállítani, a technológia még az évtizedben alkalmas lesz a tömegtermelésre, és ez ígéretesebb, mint néhány zöldre festett modell.

A villanyautó másfélszer szennyezőbb teljes életciklusát tekintve mint egy korszerű dízelmotor, mert az EV autó olyan jármű, aminek a kipufogója az erőműben található.

Néhány összehasonlítás az arányokról: egyetlen tengerjáró üdülőhajó egy év alatt annyi károsanyagot bocsát ki, mint egymillió személykocsi.

Sajnos az autótrend nem jó fele megy, mert inkább a kis tömegűek és kis löket-térfogatúak készülnek a gyártósorokon, vagyis 3 hengeres ezresek. Pedig az ideális autót 2-3 literes szívómotor hajtja, az álomautót 5 literes V8-as. Én a motorerőben és az ideális kg/LE arányban hiszek, mert a tartósság és a közlekedésbiztonság miatt is fontos a teljesítménytartalék.

Városkép                                                                                                           Fotó: Boros Jenő

Velünk élő dízelek

A kampányok és támogatások ellenére sem lesz öt százaléknál nagyobb az elektromos autók aránya a járműparkon belül, még sokáig velünk maradnak a benzinesek és dízelek. Az 1,3 milliárdos globális autóparkot nem lehet néhány év alatt lecserélni, ami egyébként is pazarlás lenne. Környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontból is fontos viszont a járművek szakszerű karbantartása.

Tavaly csökkent ugyan az európai autópiacon a dízelek aránya, miközben nőtt a CO2 kibocsátási index, ami nem jó, hiszen felelősséggel állítom, hogy szmogos napon a mai 6.2 EURO dízelek tisztább összetételű gázt bocsátanak ki, mint amit beszívnak. Jó lenne, ha mindenki az elvárásokat az adott kornak megfelelőn értékelné. Minden gyártó a legjobbra törekszik, könnyű persze visszamenőlegesen kritizálni az immár évtizede életbe lépett EURO 5-ös szabványt. Az előírások állandó szigorítása is pazarlásra ösztönöz, hiszen újabb és újabb autókat kel gyártani, amivel az alkatrész-kibocsátás is nő.

Tudatosabban gépjármű-használattal egyébként 25 százalékkal lehetne csökkenteni a károsanyag kibocsájtást.

Lefelé a lejtőn                                                                                Fotó: Boros Jenő 

AMTS

Ez az a rendezvény, ahová mindig hoz valakit, valamit Knezsik István: Én csak a kovász vagyok a kenyérben. Igaz, hogy a Magyarok a világ járműgyártásában az én ötletem volna, de ez csapatjáték, melyben tényleg sok gólpasszt kapok ismerősöktől, szakmabeliektől, barátoktól. Nem véletlenül egyre népszerűbb a kiállítás, melyet immár nyolcadszor rendeznek meg. Az első tuning show-t még 25 ezren, a tavalyit már több mint 60 ezren látogatták. Ahogy 2019-ben, úgy idén is lesz meglepetés: Józsi az úthenger szerepét most egy másik attrakció veszi át, egy olyan, amelyik még komolyabb előkészületeket igényel az 1500 négyzetméteres G pavilonban, ahová idén is hétszáz általános és középiskolást hívunk meg, hogy igazi élményben részesüljenek és hogy visszaadjuk nekik az autózás élményét.

AMTS: Knezsik István és Dr. Stefan Lengyel

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.05.25
A címben feltett kérdésre nincs igazán kategorikus válasz. A választék széles, mint az autók....
2020.05.25
Zhao Yun Sheng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.05.25
Nagy István agrárminiszter a Hungarikum Bizottság 25. jubileumi ülésén, május 21-én csütörtökön,....
2020.05.25
Minden légitársaságot, így a német Lufthansát is letaglózta a koronavírus és az azt követő....
2020.05.25
– Idén márciusban 80 ezer, áprilisban mintegy 50 ezer esetben szabott ki pótdíjat....
2020.05.25
A Volkswagen márka uralta az „Automotive Brand Contest 2020“ versenyt, összesen öt díjat nyert az....
2020.05.25
A tízezret közelíti a vizsgaszervezési tevékenység május 11-i újraindulása óta országszerte....
2020.05.25
Hamarosan kezdődik az Év Magyar Autója verseny második évadja. Sok változás várható a díjakkal....
2020.05.25
Hogyan utazunk a jövőben? Miként változtatja meg a járvány a következő utazásunkat?  Íme a 10 új....
2020.05.25
Az új ŠKODA OCTAVIA az Euro NCAP legmagasabb, ötcsillagos minősítésével kategóriája....