audi hungaria motor kft

Dr. Knáb Erzsébet: az Audi-konszern egyetlen női menedzsere

2014.05.12.

Német nyelvészetből doktorált. Amikor átvette az erről szóló címet és jogosult lett neve előtt a két betű használatára, bizonyára még ő sem gondolta, hogy egyszer az Audi Hungaria Motor Kft. személyügyekért felelős ügyvezető igazgatója lesz, s ráadásul az egész konszernt tekintve az egyetlen nő a legfelsőbb menedzsmentben. Interjú dr. Knáb Erzsébettel.

- Január elejétől a történelem során először egy nő vezeti a General Motorst, s azóta igencsak ráirányult a figyelem a nők és menedzsment témára. Ön nem csak a győri Audi ügyvezetői között az egyetlen hölgy, hanem a teljes Audi-konszernben is. Ennyire férfias iparág az autóipar?

- Örültem, amikor a GM élére egy nőt neveztek ki. Üzenet értéke volt, hogy a nők alapvetően egy férfias iparágban is megállják a helyüket. Az autóiparra ugyanis valóban az a jellemző, hogy sokkal magasabb a férfiak aránya. Mi stratégiai célként fogalmaztuk meg a nők foglalkoztatottságát, hiszen bizonyított, hogy a hölgyek magas hatékonysággal, precíz munkára képesek, s vállalatunknál is nélkülözhetetlenek. Ez egészül ki a női intuícióval, a más fajta látásmóddal, s ez például a döntés előkészítésben nagyon hasznos lehet. Úgy gondolom, eljött a világban az ideje annak, amikor a nők meghatározó szerepet tudnak felvállalni. Gondoljunk csak Németországra, amelynek kancellárja egy nő. Ez régebben elképzelhetetlen volt.

Dr. Knáb Erzsébet  Fotó: O. Jakócs Péter

- Térjünk vissza önhöz. Hogyan vezetett az útja a személyügyekért felelős ügyvezető igazgatói posztra pontosan egy évvel ezelőtt?

- Talán a véletlen műve, hogy én vagyok az Audi-konszernben legfelső szinten az egyedüli női vezető. Látszólag távoli területről kerültem ide, hiszen korábban nyelvészettel, oktatással foglalkoztam. A Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának főigazgatójaként azonban az elmúlt tizenhét évben döntően menedzsment feladatokat végeztem, szervezetet kellett építeni, fejleszteni, stratégiákat alkotni, kommunikálni hazai és nemzetközi színtéren. Vagyis mostani munkámban támaszkodhattam a korábban megszerzett tapasztalataimra. Most is emberekkel foglalkozom, mint korábban, embereket  motiválok, mint korábban, embereket kell meggyőznöm egy út helyességéről vagy helytelenségéről. A különbség abban fogható meg, hogy korábbi pozíciómban szellemi terméket állítottunk elő, itt pedig tárgyiasul a termék, autókban és motorokban.

- Jó dolog egyetlen nőként a menedzsmentben dolgozni? Kényeztetik férfi kollégái?

Nő egy férfias iparágban. Balra Martin Winterkorn VW-főnök, jobbra Axel Schifferer, a győri Audi pénzügyekért felelős ügyvezető igazgatója.

- Ugyan nem mondták, de biztosan meglepődtek, hogy egyszerre csak itt lett köztük egy nő, s talán óvatosság is volt bennük. De a hétköznapokban együtt kell működni, együtt kell dolgozni, csak az eredmény számít. Kényeztetés nincs, korrekt együttműködés viszont van. Amikor problémát oldunk meg, nincs férfi és nincs nő, csapatként működünk, amelyet a kölcsönös tisztelet jellemez.

Dr. Knáb Erzsébet (56) Nemesnádudvaron látta meg a napvilágot, s a gyermekkora is oda köti. A középiskolás éveket Baján töltötte, majd a németországi Greifswald egyetemére került. Germanisztika-történelem szakos diplomával a zsebében tért haza Magyarországra. Abban a középiskolában lett kezdő tanár, ahol maga is koptatta a padokat diákként. Tanári karrierje az Eötvös Lóránt Tudományegyetemen épült tovább, s ahogy fogalmaz: „ekkor még azt gondoltam tudós-tanár lesz belőlem.” Ezt tovább erősítette, hogy a Pécsi Tudományegyetemen is oktatott, 1994-ben azonban az élete váratlan fordulatot vett azzal, hogy a magyar és német kormány megállapodott abban, a magyarországi németeknek létrehoznak egy központot. Ennek vezetésére kérték fel dr. Knáb Erzsébetet, s rövid gondolkodás után eldőlt, élete további részét nem az oktatás-kutatás, sokkal inkább a menedzseri munka tölti ki. Irányításával német iskolák jöttek létre Baján kívül Kecskeméten és Győrben. A jövő hónapban elkezdődik a győri német iskola sok milliárdos beruházása, ami gazdagítani fogja a város iskolaügyét – mondja dr. Knáb Erzsébet, s büszkén említi azt, hogy a világban működő német iskolák világtérképére már Győr is felkerült 142.-ként.  Olvasás, utazás – ezeket említi, amikor kevés szabadidejének felhasználását firtatjuk, jelezve egyúttal azt is, az Audi nagy családja mellett a legértékesebb, amikor idejét családjával, férjével, fiával és édesanyjával töltheti.

- Hadd utaljak vissza egy nyilatkozatára. Márciusban, az Audi AG ingolstadti éves sajtótájékoztatóján mondta, hogy az új járműgyárban meghirdetett háromezer állásra negyven ezren jelentkeztek. Meghökkentő adat. Miért akar ilyen sok ember a győri Audiban dolgozni?

- Ez számunkra is megdöbbentő volt. Évek óta egyre többen jelentkeznek hozzánk. A sok itt dolgozni akaró ember ékes bizonyítéka annak, miért nyertük el hatodszor a Magyarország legvonzóbb munkaadója címet. A munkatársaink, akik nálunk dolgoznak, biztonságban érezhetik magukat. Mind anyagilag, mind erkölcsileg.  Akik karriert akarnak építeni, a világ bármely részén kipróbálhatják magukat a Volkswagen konszern gyáraiban Kínától Mexikóig, s az ott megszerezett tudással visszatérhetnek és magasabb fokra léphetnek.

- Az Audi-bérek jóval meghaladják a magyar átlagot. Milyen béren kívüli juttatásokat kapnak a dolgozóik?

Minden évben, meghatározzuk  a 13 havi fizetésen túlmenően a prémium mértékét, ami a vállalat eredményétől függ, ez átlagosan elérheti másfél-két havi fizetés összegét, valamint  béren kívüli juttatásokat biztosítunk.  Munkatársaink az idén például használhatják többi között lakáshitelek törlesztésére, utazási támogatásra, iskola felszerelések vásárlására. A munkatársi gépjármű program keretében A3-as limuzinokat bocsátunk a munkatársak rendelkezésére egy-egy évre, s a béren kívüli juttatásból kedvezményesen fizethetik a havi használati díjat. Magyarán nem kell autót vásárolniuk, hanem használatra kedvezően kapnak autókat.

- Miközben negyven ezren szeretnének itt dolgozni, bizonyos szakmákból nem találnak megfelelő szakembereket. Mit tudnak tenni? Az egyetemmel és szakiskolákkal kialakított szoros kapcsolattal a magyar képzési rendszer tehetetlenségét próbálják áthidalni?

Az Audi járműgyára: háromezer állásra negyvenezren jelentkeztek. Fotó: Audi

- Az utóbbi néhány évben sok minden történt a közoktatásban és a felsőoktatásban. A duális képzés sikeréhez együttműködő partnerekre találtunk. Győrben három szakiskolával működünk együtt, van egy nagyon jól felszerelt képzési központunk. A szakmunkások kilencven százalékából munkatárs lesz, a maradék tíz százalék fele csak a diploma megszerzése után csatlakozik hozzánk. A gyakorlati képzés aránya jelenleg negyven százalék, bízom abban, hogy ez tovább emelkedik, s az új kormány felállása után egyeztetéseket folytatunk ennek érdekében. Ugyanez a helyzet a felsőoktatásban is. Európában egyedülálló, ahogy a győri Széchenyi István Egyetemmel intézményesítettük az együttműködést, s létre jött az Audi tanszékcsoport négy tanszékkel. Ezek a belső égésű motorok tanszéke, a járműgyártás, az anyagtudomány és a járműfejlesztés tanszékek. Most dolgozunk az ötödik tanszék kialakításán, ami a menedzsment tanszék lesz. Ha ez meglesz, akkor sem fogunk leállni, s biztos vagyok abban, hogy előbb vagy utóbb a logisztika területén is megszületik az intézményes együttműködés. Az eredmények is  látszanak. Az 1450 mérnökünk közül több mint hatszázhatvanan a győri egyetemről érkeztek. A Széchenyi egyetem mellett a másik legfontosabb partnerünk a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, innen több mint kétszáz végzős érkezett az Audihoz. Az Audi Hungariának fontos,  hogy a győri egyetem legyen az a regionális központ, amely a képzés, a kutatás és innováció központja. Az egyetemmel együtt létre akarunk hozni egy innovációs technológiai központot, amelyet európai uniós források bevonásával a kormányzattal való együttműködésben tudunk elképzelni. Ez egyedül álló és példa értékű lehetne Magyarországon.

Dr. Knáb Erzsébet Thomas Sigivel (balra), az Audi AG HR-vezetőjével, dr. Szekeres Tamással, a Széchenyi-egyetem korábbi, dr. Földesi Péterrel, az egyetem jelenlegi rektorával, valamint Hanula Barnával, a Bugatti Veyron 1001 lóerős motorjának fejlesztőjével.

dr. Knáb Erzsébet, a győri Audi személyügyekért felelős ügyvezető igazgatója. Jobbra Hanula Barna, a Bugatti Veyron ezer lóerős motorjának megalkotója, mellette dr. Földesi Péter, a jelenlegi rektor. - See more at: http://www.autoszektor.hu/hu/content/sigi-az-audinak-jelenleg-nincsenek-...
dr. Knáb Erzsébet, a győri Audi személyügyekért felelős ügyvezető igazgatója. Jobbra Hanula Barna, a Bugatti Veyron ezer lóerős motorjának megalkotója, mellette dr. Földesi Péter, a jelenlegi rektor. - See more at: http://www.autoszektor.hu/hu/content/sigi-az-audinak-jelenleg-nincsenek-...

- Azon a napon készül az interjú, amikor az Audi újabb három évvel meghosszabbította a győri labdarúgókkal a támogatási szerződést. Miért fontos önöknek a sport, a kultúra az oktatás támogatása Győrben?

- Az Audi Győrben otthon van. Mi itt vagyunk otthon. Ahol az ember otthon érzi magát, kötelessége mindent megtenni azért a közösségért, ahová tartozik, s ahol otthon érzi magát. Ez olyan kötelezettség, ami anyagi hozzájárulás, emberi hozzájárulás és hitvallás is. Az oktatás, kultúra sport és tudomány mellett kiemelten támogatjuk az egészségügyet, a jövőben ezt még intenzívebbé tesszük. Senki sem lehet nagy, sikeres, ha nem figyel másokra, ha nincs benne alázat.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....