autóbontás

Dobó József autóbontós: magánszemélyeket nem szolgálunk ki

2022.04.19.

– A medve nem játék, de az autó sem - mondja Dobó József szegedi bontós, akinél első a biztonság. Így azután a jövőben nem adnak el akárkinek autóalkatrészt, vállalva a forgalomcsökkenést is.

Elsőként az országban és a bontós szakmában 19-re lapot húzunk és nem szolgálunk ki magánszemélyeket bontott autóalkatrésszel. A jövőben csak hivatalos engedéllyel rendelkező szervezeteket, legális autószerelő műhelyekkel és szervizekkel szeretnénk együttműködni – mondja Dobó József. A szegedi Roncs Autó Kft. ügyvezető tulajdonosa hozzáteszi, ebbe korábban is belefogtak volna, de jött a járvány, most meg kitört a szomszédban a háború és nyakunkon a magyarországi parlamenti választás, így békeidőről igazán nem beszélhetünk.

Dobó József: a használt alkatrésznek nem árt a dupla bevizsgálás.

Tisztában vannak azzal, hogy forgalmuk akár a negyedére is lecsökkenhet, de nem látnak más, megnyugtatóbb megoldást. – Már 30 éve is azt kérdezte tőlem Nagyszokolyai Iván, hogyan jövünk ahhoz, hogy betéved az utcáról egy ember és mi a kezébe nyomunk egy kormányművet. Ki tudja, hol és hogyan szerelik be, emberéletek múlhatnak ezen – emlékszik vissza a bontós, elismerve, hogy a szakma nagy öregjének, aki ma címzetes egyetemi docens és az Autótechnika főszerkesztője, igaza volt.

– A medve nem játék, tartja a mondás, de az autó sem. A használt alkatrésznek nem ártana legalább dupla bevizsgálási rendszer, rajtunk kívül a beépítést végző műhely is megvizsgálná az adott alkatrészt. A Tesla egy hátsó sárvédőt sem ad el, egyszerűen azt mondja, vigye be hozzájuk az ügyfél, majd ők megcsinálják. Nem engedik meg, hogy belenyúljanak a gyári technológiába. És azért ez még nem is egy kormánymű – hangsúlyozza Dobó József.

Korábban forgalmaztak használt gumikat is, de leálltak vele, nem tudták garantálni az abroncs megfelelőségét és ezáltal a vásárló biztonságát sem. Gyakran kétségeik voltak a gumi korát illetően és a forgásirányról sem tudtak biztosat, nem akartak tovább kockáztatni. Úgy gondolják, lezárt egy korszak!

Autóemelő már nincs az új kocsikban - ezt bárki viheti.

Folyamatosan változnak, egyre szigorodnak a hulladékkezelés szabályai, a bontósokat a közlekedési és a környezetvédelmi hatóság is felügyeli. – A szennyező fizet régi elv, de a betartatása nem zökkenőmentes. Az biztos, hogy el fogják kezdeni ellenőrizni a gyártókat, Debrecenben építkezik a BMW, de nagy kérdés, mi lesz a legvégén az elektromos autókkal. Többek között például a lítium akkumulátor kezelése sem megoldott – figyelmeztet a szakember. Hozzáteszi, a gyártó köteles a hulladékká vált járművet visszagyűjteni, illetve, meg kell adnia az ártalmatlanítási technológiát a hulladékkezelőnek.

Az ellentmondás, hogy miközben betiltották a szívószálakat, egy átlagos autóban megközelítőleg 3 mázsa műanyag van, és ez a technológia fejlődésével sem csökkent. Örökös probléma és továbbra sem megoldott a hulladékká vált járművek esetén képződő üveg, műanyag, gumi és a könnyű frakciót képező hulladéktípusok kezelése, ártalmatlanítása. Ennek a problémának a megoldása kiemelt állami feladat.

A Roncsautó is részt vesz a duális szakképzésben.

Dobó József szerint nagyon fontos az oktatás, maguk is részt vesznek a duális szakképzésben. – Olyan sebesen halad a technika fejlődése, hogy a szakmánkban az oktatás mérföldkövekkel le van maradva. Az egy életen át történő tanulás a mi szakmánkban elengedhetetlen, ha valaki nem követi a technológia folyamatos fejlődését, az olyan mértékben lemarad, amit nagyon nehéz behozni. Megoldás lehetne egy kreditrendszer, állandóan és folyamatosan kellene továbbképezni a végzett szakembereket is. Például az sem jó, hogy 18 éves korunkban megszerezzük a jogosítványt és soha többet nem kérdezik meg tőlünk a KRESZ-t – hangsúlyozza a szakember.

A cég nemrégiben 70 millió forintot nyert pályázaton, ebből egyebek között korszerű olasz hulladékkezelő berendezést vásároltak. Nem adta nekik oda egyszerűen az olasz gyártó, nem rakta a kamionra, hogy tessék használjátok, el kellett utazniuk és a helyszínen betanulniuk a gép kezelését, hogy például csak antisztatikus ruhában lehet a közelébe menni. A technológiai fejlesztési pályázat segít nekik a legújabb vevőrendszer kialakításában is, a kódokból pontosan tudni fogják, ki, mit és mikor vásárolt meg.

Dobó József egy katalizátorral - hulladékként is érték.

A járvány miatt halasztható műszaki vizsgát ők a forgalomban nem igazán érezték meg, hozzájuk akkor mennek, ha elromlik, megáll valami. Természetesen az első kovid fázist, a nagy leállást ők is megszenvedték, akkor mindenki megijedt és lelassultak a dolgok. A további hullámok már kevésbé voltak fájdalmasak, de ehhez az is hozzájárult, hogy egyre erősebb az online kereskedelem, ez a forgalomban már eléri az 50 százalékot. Ebben hozhat még változást, ha már nem szolgálnak ki bontott autóalkatrésszel magánszemélyeket.

– Önkorlátozásunktól függetlenül a rendelet pontosan leírja, hogy mit nem lehet értékesíteniük a bontóknak. Ilyen például a légzsák, az övveszítő, vagy környezetvédelmi megfontolásból az azbeszt tartalmú termékek. Természetesen egy szakszerviz nem szerel be bontott fékbetétet vagy tárcsát, ahogy egy magára valamit is adó műhely sem, legyen az bármilyen jó állapotban – mondja Nagy Sándor telepvezető.

Nagy Sándor telepvezető, mögötte a barnamezős beruházás.

Érdekes ugyanakkor, hogy az ABS-kocka kritikus és nagyon komoly biztonsági alkatrész, mégis adják-veszik bontottan is. E sorok írója saját Suzuki Swiftjén tanulta meg, hogy ha nem cseréli a fékolajat a gyári előírásoknak megfelelően, akkor bizony az megadja magát, a szakmában ez elég közismert.– Nincs probléma a bontott ABS-kockával, ha erre specializálódott helyen felújítják, szakműhelyben beszerelik, feltanítják és műbizonylatot adnak mellé. Van vevő, aki időnként több száz darabot is elvisz tőlünk, ha nem jó, kidobja és nem ad ki a kezéből csak kifogástalanul felújított, bevizsgált és biztonságos alkatrészt. Ez is jó példa arra, hogy ne árusítsunk magánszemély vevőknek bármilyen bontott alkatrészt – mondja a szakember.

Megtudjuk, ma már egy kormánykapcsolónak sem mindig elég, ha a feldugjuk rá a „csokit”, az autót meg kell tanítani arra, hogy felismerje. – Kibontjuk a kocsiból a még jó alkatrészt, elviszi tőlünk valaki, majd visszahozza, hogy nem működik. Persze, hibátlan, csak fel kell tanítani és ma ez már egyre több alkatrésznél van így – mondja Nagy Sándor.

Tele a konténer - jó ára van mostanában a vashulladéknak. Fotók: Kovács András

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..