Dél-Korea
Az orosz hivatalos propaganda szerint a nyugati és távol-keleti autók hiánya nem okoz nagyobb károkat a hazai autópiacnak, mert az embargóhoz csatlakozott országok márkáit hazai és kínai gyártók autói váltják fel. „Az orosz autóipar fejlesztése ebben a helyzetben a legoptimálisabb megoldás” – közölte Sajhutgyinov.
Az Ukrajna elleni háború kezdete és a szankciók bevezetése óta több mint felére zuhant vissza az orosz autópiac. Ráadásul a világmárkákat helyettesítő hazai gyártmányok olyan silány minőségben készülnek, hogy azok szervizelése és fenntartása komoly problémákba ütközik. Ezért az orosz vásárlók egyelőre óvatosak és kivárnak.
Ami a koreai beszállítások leállítását illeti, a korlátozások vonatkoznak olyan nagyértékű autók és alkatrészek oroszországi exportjára, amelyek ára meghaladja az 50 ezer dollárt. A kvantumszámítógépek, félvezetők, csapágyak és egyéb magas minőségű termékek szintén tilalmi listán vannak.
Az egyre szaporodó szankciók miatt Oroszországnak jelentős mértékben önellátásra kell átállnia. Ez rendkívüli gondokat okoz azokban a szektorokban, melyek alapvetően a külföldi beszerzésektől függenek. Moszkva igyekszik rohamtempóban fejleszteni a saját technológiákat és kiképezni fiatal autóipari szakembereket, hogy helyettesítsék a nyugati termékeket.
Az autóiparban a fő hangsúlyt a hidrogénüzemű autókra és az elektromos járművek nagy teljesítményű új akkumulátorainak fejlesztésére helyezik.
Dél-Korea az ország Kereskedelmi, Ipari és Energiaügyi Minisztériumának bejelentését követően április 28-tól korlátozza az autók exportját az orosz és a fehérorosz piacokra.
A lépés a bevezetett szankciók új hullámának része. Az Oroszországba irányuló exportra vonatkozó tilalmi listán eddig 57 tétel szerepelt, május elejétől ezek száma 798 tételre emelkedik.
A járműveken kívül az embargós listán szerepelnek autóalkatrészek, csapágyak, félvezetők, vegyi áruk és acéltermékek, sőt még kvantumszámítógépek is.
A dél-koreai autógyártók, például a Hyundai és a Kia jelenleg nem exportálnak hivatalosan járműveket Oroszországba. Bizonyos modelleket azonban párhuzamos csatornákon importálnak Putyinék. A korlátozások, amelyek jelenleg csak az 50 000 dollár feletti értékű autókra és alkatrészekre vonatkoznak, a jövőben a dél-koreai járművek Oroszországba történő exportjának teljes tilalmáig terjedhetnek.
A szöuli kormány legutóbbi bejelentése nehéz helyzetbe hozza a dél-koreai gyártókat, akik az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású járművekre való átállás kihívásokkal teli időszaka előtt állnak. Eddig ugyanis Oroszországba el lehetett adni a kifutóban lévő, belső égésű motorral rendelkező autókat, miközben a gyártók felkészülhettek az új, „zöld korszakra” való átállásra. A fejlett nyugati országok vásárlói az alternatív meghajtású járművek felé fordultak, a kereskedők megkezdték a benzinüzemű autók fokozatos kivonását, miközben a kelet-európai vásárlóknak – a berögződések miatt - továbbra is el lehet adni a kifutóban lévő technológiákat.