magyar autógyártás
Példamodell
A gazdaság motorja, szerepe kiemelkedő az exportban és a 150 ezer foglalkoztatott miatt is fontos ágazat, sokak szerint túlságosan is dominál a járműipar, amit persze akkor hangoztatnak, amikor lassul a termelés, olykor a piaci igények visszaesése, olykor modellváltás miatt, pedig a magyarázat egyszerűbb. Az első negyedéves GDP visszaesésén csak az csodálkozik, aki nem ismeri a beruházások menetrendjét, márpedig a magyar nemzetgazdaságban is domináns járműipar jól illusztrálja ezt. Azon persze lehet polemizálni, hogy ez jó- vagy nem, de vélhetően nem az a megoldás, hogy rá kell taposni egy sikeres ágazat fékjére, hanem az, hogy a többinél kell jobban nyomni a gázt.
Kecskeméti Mercedesek
Felpörögtek az új gyárak
A magyar autóiparnál az elmúlt években annyira nyomták a gázt, hogy már majdnem elérték a maximális sebességet, az új gyárak felpörögtek, így már nehezebb látványosan növelni termelésüket, ami persze kihat az egész magyar gazdaságra. Ahogy a második negyedéves eredmény is: a KSH júliusi adatai szerint az ipari export volumene 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A feldolgozóipar exportértékesítésének több mint felét adó két alágazat közül a 37 százalékot képviselő járműgyártás kivitele 5,9 százalékkal emelkedett.
Tavaly a magyarországi autóipari termelés 7833 milliárd forintot tett ki, ami 17,6 százalékos növekedést jelent egy év alatt, a járműipari termékek 92,8 százaléka ment exportra.
A szentgotthárdi GM motorgyár
Időben kapcsoltak
Rövidített krónika az autógyári beruházásokról, egykor és napjainkban. A magyarországi Opel gyárról szóló megállapodás után 26 hónappal indult meg az Astrák összeszerelése Szentgotthárdon, a rekordot egy éven belül sikerült elérni; nulláról egy év alatt futott fel a termelés 13,3 ezer autóra, ami napjainkban idén egy heti adagja a hazai autóiparnak. Ez a csekély mennyiség akkoriban is inkább csak Magyarországnak tett gesztus volt, mert így hálálta meg a nyugati nyitást a General Motors, mely már akkor is a motorgyártásra koncentrált, ami napjainkban is fő profilja. Ennél nagyobb volumenre készült az esztergomi Suzuki, melynek termelése 12 év után érte el a százezres darabszámot, és másfél évtized után állította fel napjainkban is érvényes rekordját, ami 282 ezer autót jelentett 2008-ban, amikor a magyar piacon közel negyedmillió új autó kelt el. Az esztergomi autók többsége persze exportra készült, ahogy napjainkban is a Made in Hungary modellek többsége.
Audi TT a győri gyártósoron
Minden tizedik Made in Hungary
A tavaly gyártott több mint félmillió győri Audi, kecskeméti Mercedes és esztergomi Suzuki modellből 6500 kapott magyar rendszámot, vagyis minden tizedik itthon eladott új személyautó hazai gyártású volt. A csúcsévben egyébként a Suzuki uralta a magyar piac ötödét.
Az új gyárak felpörgésével a hazai járműipar termelése is rohamosan nő. Az Audi Hungáriánál 1999-ben gördült le az első a szalagról, ám akkoriban még csak végszerelték az autókat, mert a fényezett karosszériák Ingolstadtból érkeztek Győrbe, ahol bekerültek a helyben gyártott motorok.
A TT sportkocsikból a 2008-as csúcsévben készült több mint hatvanezer, a divatmodell ciklikussága miatt az éves átlagszám ennek fele volt. Komplett autógyártás 2011-ben indult Győrben, ahol az A3-as Limousine-ok mellett A3-as Cabrioletek és TT-k is készülnek. Az új beruházásnak köszönhetően folyamatosan fut fel a termelés: az első évben negyvenezer, két évvel később 135 ezer, tavaly már 160 ezer Audit gyártottak, az idei terv ennél is több.
Később jött, de tempósan
Gyorsabb volt a felfutási tempó a kecskeméti Mercedesnél, ahol a 2012-es indulóévben 41 ezer, tavaly már 180 ezer autó készült, idén ennél nagyobb a tervszám. Az Audi győri és a Mercedes kecskeméti telephelye egyébként jelentősebb beruházás nélkül alkalmas évi 300 ezer autó gyártására, ám ez nagyban függ a piaci kereslettől és a megfelelő számú szakképzett munkaerőtől. Megújult a legfiatalabb kecskeméti modellje: a Mercedes CLA és a Shotting Brake is kisebb arcplasztikán esett át.
Hamarosan a szalonokba kerül az S-Cross, mely a Magyar Suzukiná készül
Új modellek
Jövőre indul Győrben egy teljesen új Audi sportterepjáró sorozatgyártása, hasonlóval, de kisebb kategóriással bővíti termékpalettáját az esztergomi gyár is. Az évtizede rajtolt Reneszánsz program keretében a Magyar Suzuki kapacitását évi 300 ezerre növelte a Suzuki Motor Corporation: 1992 októbere óta Esztergomban 2 825 141 autó készült, Suzuki, Subaru Opel és Fiat jelvénnyel. Az alapításának negyedszázadát ünneplő cégnél tavaly 185 ezer autó készült, az idei tervben kétszázezernél több Suzuki szerepel, és a menyiségen kívül bővül termékválaszték. Nyáron megújult és markánsabb arcot kapott az S-Cross és jövőre indul a fiatalosabb Swift és egy újabb crossover sorozatgyártása: a sikeres Vitaránál kisebb városi sportterepjáróval jelenik meg a piacon a Magyar Suzuki.
Jövőre jön az esztergomban Suzuki Crosshiker
A Népszabadság július 9-i cikkének a szerző által frissített és bővített változata