Lotus
A kínai Geely tulajdonában lévő hetheli központú brit gyártó elkezdte kínai gyárának építését Wuhanban, ahol 2022-től kezdve egy teljesen új modellcsalád készül majd, kezdve a Type 132 kódnéven fejlesztett szabadidő-autóval. A 900 millió fontba, azaz kb. 365 milliárd forintba kerülő beruházás eredményeként nem csak egy gyártóüzem létesül az ázsiai országban, de a Lotus Technology új központja is egyben, ahol kizárólag elektromos autókat fognak fejleszteni.
Az egymillió négyzetméter alapterületű, évi 150 ezer autós kapacitású (Hethel 15-szöröse) wuhani gyár 2021 végén, a fejlesztőközpont azonban csak 2024-ben nyit meg. Ez lesz a világ első autógyára, amelyet „integrált, intelligens tesztpályával” látnak el, ami azt jelenti, hogy az autók önvezető módban is képesek lesznek haladni rajta, akár 230 km/h-s sebességet is elérve. De képesek lesznek a 16 kanyarból álló pályát elhagyva önállóan a szervizálláshoz is menni, ha állításra vagy töltésre lenne szükségük.
A Lotus megerősítette, hogy a következő öt évben három Kínában gyártott villanyautót fognak bemutatni, a Type 132 SUV után egy évvel, 2023-ban érkezik majd az azonos platformra épülő Type 133 négyajtós kupé, és 2024-ben pedig egy nagyméretű SUV, a vélhetően hétüléses Type 134. Mind a három most bejelentett villany-Lotus az új Premium architektúrára épül, amely 2,9-3,1 méteres tengelytávú luxusautókhoz lett fejlesztve, és 92-110 kWh kapacitású akkumulátorok fogadására alkalmas.
A Porsche Taycanhoz és a Hyundai Ioniq 5/Kia EV6-hoz-höz hasonlóan ezek a Lotusok is 800 voltos elektromos architektúrát kapnak, ami azt jelenti, hogy vékonyabb és könnyebb kábeleket alkalmazhatnak bennük a mérnökök, és hogy a létező leggyorsabb, 3-400 kW feletti teljesítményű DC villámtöltőkkel is kompatibilisek lesznek.
Egyelőre a műszaki adatokat még nem árulta el a Lotus, de azt már igen, hogy mindhárom kocsi kb. 3 másodperc alatt gyorsul majd fel 0-100 km/h-ra. Az Autocar információi szerint az elsőként érkező Type 132-nek (amelyet már 2016 óta fejlesztenek) két változata lesz: egy 600 és egy 750 lóerős, egyaránt összkerékhajtással és két villanymotorral.
A régóta várt, Alpine-nal közösen fejlesztett kompakt elektromos sportkocsi, a Type 135 nem Kínában, hanem Hethelben, Nagy-Britanniában fog készülni, de csak 2026-tól kezdve. Szintén a brit központban fogják gyártani a már tavaly leleplezett, 2000 lóerős Evija elektromos hipersportautót, és a cég utolsó belső égésű motorral szerelt kocsiját, az idén bemutatott Emirát is, ami az Elise utóda.
A Lotus azt is bejelentette, hogy partnerségre lépett a kínai villanyautó-specialista Nióval, miután annak alapító vezérigazgatója, Li Bin egy meg nem határozott összeget fektetett a Lotus Technology-ba, ami „kitaposta az utat a kölcsönösen hasznos iparági együttműködés kiaknázása számára”.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!