halálos baleset

Ceglédbercel margójára

2018.05.26.

A 9 ember életét követelő baleset létrejöttében több tényező is közrejátszhatott

Súlyos, megrázó erejű halálos balesetről jöttek a hírek egymás után kedden kora este. Egy mikrobusz összes utasa életét vesztette, amikor a 4-es számú főúton, Ceglédbercelnél előzés közben frontálisan összeütköztek a szembe jövő homokszállító tehergépjárművel.

9 halott

A hivatalos statisztika szerint a pünkösdi hosszú hétvégén 10 ember veszítette életét az utakon, most egy pillanat alatt veszítettük majdnem ennyi embertársunkat egy újabb értelmetlen tragédiában.

(Forrás: police.hu)

Egy ilyen – ahogy hivatalosan nevezik – halálos tömegszerencsétlenség alapesetben is azonnal a címlapokra kerül, de a mostani eset vérfagyasztó különlegessége, hogy a sofőr a legnagyobb közösségi oldalon, telefonjával élőben közvetítette saját utazását. Persze ekkor még nem tudta, hogy ez lesz utolsó poszt.

Mi történt?

A Volkswagen Transporter T4 kilenc utasával haladt a 4-es főúton, miközben a sofőr élő közvetítést adott a Facebook-on. Nem sokkal később előzésbe kezdett a főúton, majd néhány másodperc múlva csak annyi látszik a videófelvételeken, hogy szemből, nagy sebességgel érkezik egy teherautó.

Esélyük sem volt a túlélésre, hiszen a megrakott dömper akár a 30 tonnás tömeget is meghaladhatja, szemben a kisbusz nagyságrendileg két tonnájával.

De hogy lehet az, hogy – legalább is a videófelvétel alapján – a sofőr egyáltalán nem veszi észre a közeledő teherkocsit, sőt, nem próbál meg semmilyen manővert a becsapódás előtt? Azonnal rávághatnánk, hogy mert a telefonját nézte, de ez talán nem ennyire egyszerű.

A telefonhasználat

A KRESZ szerint menet közben tilos a kézben tartott mobiltelefon használata. Mindegy, hogy telefonálni, Facebookozni vagy bármi mást szeretnénk tenni, tilos. Ezt nyilvánvalóan megszegte a román autóvezető.

Általános jelenség, hogy egyre kevesebb időt bírunk ki a telefonunk nélkül, amelyen főleg a közösségi oldalakat böngésszük, naponta akár tucatnyi alkalommal keresgélve, hogy kinek tetszett a bejegyzésünk, ki-mit tett fel magáról, vagy, hogy előállítsunk egy új posztot, ahogyan most is történt.

Amíg a hagyományos, nyomógombos telefonokon az ügyesebbek akár zsebből is tudtak SMS-t küldeni, az okostelefonok érintőképernyőjén megjelenő virtuális billentyűzeten nem lehet vakon gépelni.

Aki 60-al halad és közben 3 másodperce lenéz, hogy elolvasson egy hozzászólást, vagy beírjon egy szót, az pontosan 50 métert halad úgy, hogy a forgalom történéseit nem látja. Ugyanez a 3 másodperc 90 km/h-nál már 75 méter. Ennyi idő és távolság alatt a közlekedés képe alapvetően meg tud változni, például feltűnik szemből egy teherautó…

Reakció nélkül

A videó nézőinek feltűnhetett, hogy közvetlenül az ütközés előtti pillanatig nem történik semmi. A vezető egyetlen érdemi reakciója, vagyis inkább feltétlen reflexe az ütközés előtt a telefon elfordítása, vagy leejtése.

Azoknál a baleseteknél, ahol nem tapasztalható reakció, elsőként mindig az merül fel, hogy vezető elaludt a volánnál, most azonban ez ki van zárva, hiszen éppen videót készített. Csak az a megoldás marad, hogy a sofőr nem az utat nézte, még a telefonja képernyőjén sem, hanem vélhetően a videója alá érkező hozzászólásokat olvasta.

De hogyan lehet ennyire felelőtlen?

Biztosan csak felelőtlenség? Érdemes megfigyelni a videó részleteit. A mindössze 37 másodperces felvétel elején tíz másodpercen keresztül az osztott útpálya baloldali úttestjén közlekednek. Normális esetben az osztott útpálya jobb úttestjén kellene haladnunk, de a kép jobboldalán jól kivehető, hogy valamilyen munkavégzés miatt lezárták a másik útpályát, ezért oda-vissza, egy-egy sávon lehetett a bal úttesten közlekedni.

A kép az útszakasz tavaly év végi állapotát mutatja (forrás:NIF)

10 másodperc után a sofőr kamerát vált, és az előlapi lencsét kezdni használni, magát filmezi, illetve vélhetően hozzászólásokat is olvas, bár ezt kameraváltás nélkül is megtehette volna.

Újabb 10 másodperc telik el, mire a kamera visszavált a hátlapra, és megint az utat látjuk, de valami megváltozott. Most az első képkockákhoz képest minden megfordult. A jobb úttesten közlekedünk, és mire újra éles képet látunk, az tárul elénk, hogy a jobb úttest baloldali sávjában egy platós kisteherautó hosszú előzésbe kezd.

Már 30-nál jár másodpercmutató, amikor a sofőr előzésbe kezd és behalad a fehér Fiat Punto mellé – még 3 másodperc a balesetig - majd a Renault Master mellé, ekkor már csak néhány pillanat van hátra.

Miért nem figyelt egyáltalán?

Amíg kb. 10 másodpercig a sofőrt látjuk a videón, nyilvánvaló, hogy a bal úttestről, a jobb úttestre terelték mindkét irány forgalmát. De mivel a jobb úttestre való áthaladáskor is a telefonnal lehetett elfoglalva, azt gondolhatta, hogy a terelésnek egyszerűen vége van, ismét kétszer két sávos az út. Ezt a tudatot erősíthette benne, hogy szembejövő forgalom hiányában egy platós kisteherkocsi hosszú előzést hajtott végre.

Az átterelés képzeletbeli helyszíne - valószínűleg itt hagyott figyelmen kívül jelzéseket a sofőr (Grafika: Rusznák András - Virtual Crash 3.0 demo)

Gyanútlanul megkezdte az átsorolást balra, egyáltalán nem számítva szembejövő forgalomra. De ekkor még mindig lett volna esély elkerülni a balesetet, legalább is, ami a sérülések súlyosságát illeti. Azonban a sofőr a telefont figyeli, azon sem a képet, hanem inkább a hozzászólásokat, így történhetett, hogy érdemi reagálás nélkül, frontálisan ütköztek neki a homokszállítónak, ezzel saját élete mellett nyolc társáét is kioltva.

A legkevesebbszer egytényezős

Általában elmondható, hogy egy-egy baleset létrejöttének nincsen egyedüliként megnevezhető oka. Bár most is azt mondhatnánk, hogy ennek a tragédiának kizárólag az az oka, hogy „telefonált” a sofőr. Valójában – ha helyes a fenti mechanizmus – az is kellett hozzá, hogy a terelés pályát váltson, hogy megtévesztő módon éppen ne legyen szembeforgalom, egy másik autó hosszan előzzön.

A telefonhasználat nyilvánvalóan közrejátszott, de elképzelhető, hogy a megtévesztés anélkül is kialakult volna, plusz adott volt egy több országon keresztül közlekedő sofőr, adott esetben fáradtan és kimerülten a volán mögött. A rádió babrálásával, vagy evés-ivás közben ugyanígy kihagyhatta volna azt a később végzetesnek bizonyuló pillanatot, amikor nem vette észre a teherautó.

A szakértő kollégák és a rendőrség meg fogja vizsgálni a körülményeket nagyon részletesen. Biztos vagyok benne, hogy nyomozás lezártával pontos képet fogunk kapni a történtekről, de addig kérem, jól jegyezzük meg a következőket.

Nincs és nem is lehet semmi olyan körülmény, ami indokolná, hogy vezetés közben bármi másra figyeljünk a szemünkkel. A szabály célja nem a tiltás, hanem védeni próbál: ne használjuk a telefont vezetés közben!

FONTOS: a cikkben leírtak kizárólag az interneten közzétett videófelvétel alapján születtek, helyszíni adatok, és egyéb a balesettel összefüggő információk nélkül. A cikkben leírtak főképp feltételezéseken alapulnak és nem minősülnek tényközlésnek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....