autóbuszgyártás
Szerző: Jámbor Gyula
Már-már beletörődött a hazai autóbuszgyártó ágazat, hogy nincs más hátra, le kell húzni a rolókat, vagy feladni az önálló gyártást és a Nemzeti Autóbusz Program keretében a Volvo beszállítójaként működni tovább. A magyar állam többségi tulajdonában álló Rába és a Volvo közt tavaly megkötött együttműködési szerződés szerint ugyanis míg a svéd gyártó a magyar cég zászlaja alatt indul a közlekedési vállalatok pályázatain - az eddigi tapasztalatok szerint sikerrel -, addig a magyar beszállítók a Volvo globális programjába kapcsolódhatnak be, ezzel ellentételezve a svédek magyarországi eladásait.
A NABI amerikai piacra gyártott busza.
A tervek szerint a Volvo buszokban mintegy 30 százaléknyi magyar alkatrész lesz, ám idén ez még nem volt tapasztalható: a Rába által a pécsi városi szolgáltatónak, illetve a Volánbusznak eladott járművekben bizony még a futómű sem Rába. Ami pedig az ellentételezést illeti, a hazai beszállítók ajánlatai elbírálásra várnak. De hát ez hosszú távú program, idén már bizonyára valódi munka is folyik majd Győrben a Volvo buszokon, nem csak a hatósági vizsgára készítik elő ezeket. Valami tehát elkezdődött Győrben, de eközben véglegesen véget ért Kaposvárott. A NABI befejezte az amerikai piacra szánt autóbuszok kompozit karosszériáinak építését, mi több, a kaposvári telephelyet már el is adták egy török vevőnek. Az amerikai pénzügyi befektetők már hosszabb ideje kerestek vevőt a NABI mátyásföldi gyárárára, és idén sor került az adásvételre. A néhány hete bejelentett tranzakció azért ígéretes, mert egy magyar tulajdonú, feltörekvő vállalkozás, az evopro a vevő, amely hozzájutott a mátyásföldi kapacitáshoz és liszenszekhez, valamint elkötelezett abban, hogy a NABI Sirius modelljét továbbfejlesztve megjelenik a magyar piacon. Az evopro, amely egyébként ipari automatizációval, szoftverfejlesztéssel, illetve mindenféle megoldások szállításával foglalkozik, így hagyományos acélszerkezetű autóbusz gyártásához alkalmas gyártóhelyhez és szakértelemhez jutott.
A Kravtex Citadell 19-ese.
Ezzel valójában új magyar buszgyártó keletkezett, neve is van: MABI. Emellett hamarosan bemutatja könnyű szerkezetes, kompozit anyagú, moduláris felépítésű és elektromos valamint hibrid hajtás befogadására is alkalmas autóbuszának prototípusát. Ezzel a járművel akár elindulhatna a főváros midi-busz tenderén, és akkor szembe találná magát az S91-el. Ez az a Molitus-Rába-Webasto jármű, ami arról híres, hogy az állami beszerzések kétéves moratóriumának idején ötdarabos kontingenseivel egymagában képviselte a magyar autóbusz exportot. Az S91 2010-ben már befutó volt a BKV Várbusz-tenderén, de azt érvénytelenítették. Most minden esélye megvan a sikerre: az e-busz még nem kapott hatósági engedélyt, a Csaba Metál hasonló méretű modellje pedig a kiírásban szereplő méreteken vérezhet el. Friss fejlemény, hogy a MABI és a Csaba Metál együttműködést jelentett be, ami azt mutatja, formálódik egy honi autóbuszgyártó potenciál, ami más úton jár, mint a Rába-Volvo együttműködés. Az Ikarusz szülőhazájában, ahol még mindig a legendás gyárban tanult, vagy az ott dolgozó mérnökök tanítványaként működő szakemberek fejlesztenek autóbuszokat, talán sikerül újra egyesíteni az erőket.
A végére még egy jó hír: több Volán vállalat beszerzésén nyert a Kravtex Credo távolsági autóbusz típusa, így gyakorlatilag eladták azt a több mint száz járművet, amely a cég udvarán álldogált két és fél éven keresztül. Hogy mi lesz a győri üzem jövője, azt nem tudjuk. Ám akármiként is alakul a sorsa, az már az idei év fejleménye lesz.