elektromos autóbusz

Nyolc új szegedi e-busz félezer tonnával csökkenti az évi szén-dioxid-terhelést

2023.07.07.

Lezárult annak a nyolc elektromos meghajtású, BYD K9UD típusú autóbusznak a beszerzési és töltőkiépítési programja, amely a Szegeden élő közel 160 ezer ember számára teszi komfortosabbá a közösségi közlekedést. A nettó 1,3 milliárd forintos fejlesztésnek köszönhetően a megyeszékhely helyi közlekedésben használt járműállományának tizede megújult.

A Volánbusz a HUMDA Zöld Busz Program támogatásának köszönhetően 2022. áprilisában 60 elektromos autóbusz vásárlásáról írt alá szerződést, melyek közül nyolc BYD K9UD típusú jármű Szeged helyi közlekedésében javítja a személyszállítás szolgáltatási színvonalát, hozzájárulva a fenntartható közösségi közlekedés megteremtéséhez. A BYD Europe B.V. által gyártott e-buszok június végétől állnak a megyeszékhely utasainak rendelkezésére. A járművek Szeged valamennyi autóbusz-vonalán megfordulnak majd, kényelmes, korszerű, környezetkímélő utazási körülményeket biztosítva.

A fejlesztésnek köszönhetően a 82 darabos helyi járműállomány átlagéletkora 8,6 évről 7,7 évre csökken. A beszerzés összértéke nettó 1,3 milliárd forint, amely a Zöld Busz Program közel 70 százalékos mértékű, vissza nem térítendő támogatásával valósult meg. Az autóbuszok töltőberendezését a Volánbusz konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. építette ki a Volánbusz szegedi, bakay Nándor utcai telephelyén.

Az ünnepélyes projektzáró eseményen Kovács Tamás, Szeged alpolgármestere elmondta: „Néhány hónapja 10 új CNG-üzemű busz érkezett a városba, majd 13 helyközi jármű a vármegyeszékhely vonzáskörzetébe, most pedig 8 korszerű, kényelmes, akadálymentes, környezetkímélő és csendes jármű állhat az utasok szolgálatába. Decemberre várhatóan a troliflotta is új, önjáró, elektromos meghajtású trolibuszokkal frissül, és elérhetjük azt a célt, hogy a szegedi helyi járműpark legyen a legzöldebb az országban. A megemelkedett üzemanyagárak mellett városunk közösségi közlekedése versenyképes alternatívát jelent mindazok számára, akik úgy döntenek, hogy leteszik az autót.”

Lázár László, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kommunikációs vezetője kiemelte: „Bízom benne, hogy a helyi lakosság szívesen fogadja az elektromos autóbuszokat, amelyek hozzájárulnak ahhoz az európai uniós és magyarországi célkitűzéshez, amellyel 2050-re mind az Unió, mind hazánk klímasemleges hellyé válhat, azaz a nettó szén-dioxid-kibocsátás nullára csökkenhet. A most Szegedre érkező 8 BYD márkájú busszal már 135 darabra nőtt a Zöld Busz Programban átadott autóbuszok száma.”

Krenner László, a BYD Electric Bus&Truck Hungary Kft. közép-kelet-európai értékesítési vezetője jelezte: „A világ vezető e-busz gyártójaként a BYD az első és egyetlen elektromos járműgyártó, amely saját erőátviteli rendszert, akkumulátort, motorokat és motorvezérlő rendszert gyárt, és az elektromos közösségi közlekedés terén is úttörőnek számít, mivel az elektromos autóbuszok üzemeltetésében a leghosszabb tapasztalatokkal rendelkezik.  A most átadott autóbuszok Magyarországon, a BYD komáromi gyárában készültek, legalább annyira magyar, mint kínai, s nem utolsó sorban európai termékek.”

Kruchina Vince, a Volánbusz vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a Zöld Busz Programban elnyert támogatás ismét lehetőséget biztosított arra, hogy legidősebb, elavult környezetvédelmi besorolású motorokkal szerelt autóbuszat - ahogy az országban sok helyen - Szegeden sem hagyományos, dízelüzemű járművekre, hanem korszerűbb, a jövő technológiáját képviselő zöldautóbuszokra cserélhessék. A nyolc szegedi e-busz 492 tonnával, több mint 270 autó kibocsátásának megfelelő mennyiséggel csökkenti a szén-dioxid-terhelést évente. A februárban érkezett 10 és a már korábban is itt közlekedő hat gázüzemű járművel együtt Szege helyi autóbusz-állományának már csaknem 30 százaléka alternatív meghajtású.”

A Szeged központjában, a Széchenyi téren, az impozáns városháza előtt mutatták be a sajtónak és a helyi lakosoknak az autóbuszokat és az esemény hivatalos részének lezárása után két jármű bemutatóútra is indult. A célállomás a Bakay Nándor utcai Volánbusz telephely volt. Előtte azonban még a sajtó munkatársai tesztelték a wifit, a kezdeti nehézségek után már gyorsan ment a felcsatlakozás és a jelerősséggel sem volt gond.

Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Hazánknak ma már nincs olyan járása, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A MÁV–Volán-csoport jármű-fiatalítási programjának keretében – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – 2018 óta 2327 új és újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, és a társaság további 173 járműre rendelkezik aláírt beszerzési megállapodással.

A MÁV–Volán-csoport a fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állomány fiatalítása mellett fokozatosan annak zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésével. A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen 100 elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be sikeres pályázatokat 2021-ben a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Programba. Az első negyven, Mercedes-Benz eCitaro típusú jármű 2022 tavaszán állt forgalomba a fővárosi agglomerációban, melyet nyáron és ősszel 12 Ikarus 120e típusú e-busz követett Székesfehérváron. Idén tavasszal és nyáron további öt megyeszékhelyen összesen 48 BYD K9UD zöldíti a helyi flottát, és kiépült a hozzájuk kapcsolódó töltő-infrastruktúra is. A 8 darab szegedi jármű mellett Zalaegerszegre 11, Győrbe 13, Egerbe 6, Szolnokra pedig 10 elektromos busz érkezett.

A BYD K9UD típusú járművek kéttengelyes, szóló, alacsony padlómagasságú, városi kivitelű autóbuszok. Utas- és vezetőtéri légkondicionálóval, kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint USB-töltővel biztosítják az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását. Töltésük normál körülmények között naponta 2-2,5 óránál többet nem vesz igénybe. Egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár 300 kilométert is képesek megtenni.

Szeged mindennapjaiban a közösségi közlekedés fontos szerepet játszik, amit jól mutat, hogy a Volánbusz tavaly több mint 35,5 millió utazásról gondoskodott 36 autóbuszvonalon. A szolgáltatást a társaság 82 autóbusszal és 177 sofőrrel látja el, éves szinten csaknem 534 ezer helyi járaton biztosítva az utazást. A helyi flotta folyamatosan fiatalodik és jelentős része alternatív meghajtású: 2019-ben 24 Mercedes-Benz Conecto 628NG típusú dízelüzemű, ez év elején 10 darab MAN Lion’s City 12 típusú gázüzemű autóbusz érkezett. Az állomány jelenleg 24 alternatív meghajtású – 6 darab csuklós EvoBus és 10 darab szóló MAN típusú gázüzemű, illetve és 8 darab szóló BYD típusú elektromos – autóbusszal büszkélkedhet.

A megerősített alumíniumötvözet vázszerkezetű, kompozit tetőlemezes buszokat a BYD saját fejlesztésű, nagy energiasűrűségű és hosszú élettartamú lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátoraival és fejlett akkumenedzsment rendszerrel (BMS) szerelték fel. Az akkumodulokból kettő a karosszéria végében kapott helyet, a többi pedig a tetőn található, ennek köszönhetően a fedélzeten a korábbinál több férőhely várja az utasokat. A beépített akkupakk összkapacitása 343 kWh, amellyel a gyártó vállalása szerint ideális körülmények között, 20 százalékos maximális lemerítéssel akár 300-350 kilométeres hatótáv is elérhető.

A 19,2 tonna legnagyobb megengedett-, és 13,6 tonna saját tömegű autóbuszok háromajtós kivitelűek 2-2-2 elrendezésben, az első ajtó bolygó-, a második és a harmadik pedig lengő-toló rendszerű. A buszokon egyidejűleg 82 ember, ezen belül 35 ülő és 47 álló utas szállítható. Az utasülések végig 2+2 sorban vannak, a mozgáskorlátozottak, illetve a babakocsival utazók számára fenntartott peronrészt a középső ajtóval szemben alakították ki. - A korszerűsített belső elrendezésű miskolci példányok egyik fontos újítása a motorsátor nélküli építésmód, amelynek köszönhetően a harmadik ajtó vonala mögött a korábbi holttér helyét teljes értékű, ötfős sorülés vehette át. A környezetbarát járművek mozgatásáról két darab BYD gyártmányú, 250 kW összteljesítményű elektromos kerékagymotor gondoskodik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Frank Yvette, a Volánbusz és a szerző fotói.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....