Packaging of the Year 2016
Mercedes W100, vagyis a protokoll 600-as
Virágzó szegmens
Ez az a kategória, amelyik még a legmélyebb gazdasági válság idején is folyamatosan bővült, mind mennyiségében, mind kínálatában. A 2015-ben ötmillió darabos szegmens a globális piac közel öt százalékát jelenti, ami nem sok, de ezek a legnyereségesebb modellek. Globálisan és a magyar piacon is dinamikusan nőnek a prémium autómárkák eladásai, de többször változott a sorrend, és egyre szorosabb a verseny. Olyannyira, hogy az amerikai elnököket is szolgáló klasszikus márkák nem csak kiszorultak a Fehér ház parkolójából és a piacon is leszorultak dobogóról, de eltűntek a süllyesztőben
Audi A8-as
Német dominancia
Volt idő, amikor néhány klasszikushoz kötődött a luxusautó meghatározás: Európában évtizedeken át a Mercedes állt a dobogó csúcsán, aztán jöttek a vetélytársak: az Audi és a BMW. A jó üzlet reményében a japánok is kreáltak prémiummárkákat, a Honda arisztokratája az Acura, a Nissané az Infiniti, a Toyotáé pedig a Lexus. Az egykor inkább sportkocsikra fókuszáló brit Jaguar is egyre nagyobb szeletet hasít ki a tortából, csakúgy mint a svéd Volvo.
Mercury Eight 1941-ből
Első volt, aztán megszűnt
Egyre kevésbé számítanak az amerikaiak, vagyis a General Motors Cadillacje és a Ford Lincolnja, mert az USA autópiacán és globálisan is elveszették már elsőségüket. A Cadillac 1903-1924-ig, majd 1950-1997-ig vezette a luxuspiacot, közben néhány évtizedre, egészen pontosan 1925-tól 1949-ig a Packard volt a trónon, ám 1958-ban nem csak a trónról taszították le, de meg is szűnt a patinás márka.
Aztán jött megint a Cadillac-éra, majd a másik elnöki beszállító, a Lincoln került az élre, de csak egyetlen évre, mert 1999-ben a Mercedes vette át az uralmat, ám a német márka uralkodása sem tartott tovább, mert az ezredfordulótól az USA-ban folyamatosan a japán Lexus vezeti a prémiumautók listáját.
Páncélozott Lincolnok a Ford múzeumban, Dearbornban
Elnöki flottások
A korábban évtizedeken át éllovas és az amerikai elnöki flottába is bekerülő Cadillac meg Lincoln valószínűleg végleg lecsúszott a dobogóról: az idei év nyolc hónapjában együtt kevesebb autót adtak el hazai pályán, mint egyedül a BMW. Az USA piacán 5 százalékos idei visszaesése ellenére is 210 ezer autó adott el a Lexus, mely tartja vezető helyét a prémiumszegmensben. Európában a az idei első nyolc hónapban az Audi vezet (556 ezer db), majd a Mercedes (545 ezer db) és a BMW (532 ezer db) következik. Ami biztos, hogy napjainkban globálisan is ez a három német márka uralja a prémium szegmens, csakúgy, mint versenypályákon.
Cadillac a General Motors színpadán
A Packard márka majdnem negyedszázadon át volt amerikai elnöki beszállító
NÉMET PRÉMIUMÁRKÁK VERSENYE
(darab és százalékos változás egy év alatt)
EU+EFTA 2016 I-VIII
Audi 556 ezer +8%
Mercedes 545 ezer +14,2 %
BMW 532 ezer +12%
USA 2016 I-VIII
Mercedes 242 ezer +1,3 %
BMW 205 ezer -8,3 %
Audi 135 ezer +3,5 %
H 2016 I-VIII
Mercedes 1731 +30%
Audi 1670 +11%
BMW 1551 +13%
Forrás: ACEA, OICA, Carinfo
Acura, a Honda legújabb modellje a prémiummezőnyben