Szegedi Tudományegyetem
Kihelyezett órát tartott szeptemberben a Roncsautó Kft. városszéli telephelyén a Szegedi Tudományegyetem mérnökkari hallgatóinak Kőkuti Attila, az elsősorban járműfelépítményeket gyártó Tornádó International Kft. ügyvezetője. A tudományos főmunkatárs ez mellett elnöke a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamarának és „szívügye” a szakképzés és ezért sokat tesz is. Azok közé tartozik, aki tudja és tanítja is. Erről portálunk is meggyőzött, amikor Dobó József, az autóbontó első embere lehetővé tette, hogy bekukkantsunk az órára, amelyet a telephely nem is olyan régen kialakított, jól felszerelt oktatási centrumában tartottak. Itt korábban már jártunk, a fényezőtanulókat látogattuk meg.
Katona Ferenc oktatásért felelős vezető házigazdaként korábban érkezett és szabadkozott, hogy előző nap egy középiskolás csoport járt náluk és nem éppen úgy hagyták maguk után a tantermet, ahogy az illendő. Kollégájával együtt gyorsan rendet tett, majd elmondta, hogy az előadó egy AMG hátsó futóművet kért bekészíteni a szomszéd terembe, azaz a tanműhelybe, hogy azon szemléltesse mondandóját.
Az ötödik féléves hallgatóknak arról beszélt Kőkuti Attila, hogy tanulságos, hány új autót helyeznek forgalomban évente Magyarországon, és mekkora az a szám, amit hivatalosan vonnak ki a forgalomból. Sajnos, csak a töredéke. Plusz sok autó érkezik külföldről csak alkatrésznek, azoknak sem megnyugtató, hogyan fejezik be életciklusukat.
A szabályos és szakszerű bontás ugyanis költséges, a használható alkatrészek kinyerésén túl – már ha van ilyen – ártalmatlanítani kell a folyadékokat, köztük az olajokat, és ami még problémásabb, a klímagázt is. A termék árába benne kell(ene) lennie a megsemmisítés költségeinek is. Az előadó dicsérte az Roncsautót, amely óriási telephelyen, Magyarország egyik legmodernebb autóbontóját üzemelteti és hosszú évek óta támogatja a szakképzést is. És még másokat is, egyebek között például a katasztrófavédőket, amikor autóroncsokat biztosít nekik a figyelemfelkeltő és látványos, az átlagembernek hasznos információkat jelentő bemutatókhoz.
Az előadó részletesen beszélt a tervezetten deformálódó szilentektől, ahol csak belső súrlódás van és nincs mozgás, mint a gömbcsuklóknál. Szólt arról, miként segítenek abban, hogy rugózáskor a futómű nyomtávja ne változzon, és ne kezdjen el oldalt csúszni a gumiabroncs. Fontos a stabilitás, és ez még inkább igaz az AMG Mercedes futóművére, ami komoly teljesítményt visz át az aszfaltra. Bár a bemutatott futómű ezt nem tudta, de szó esett a hátsókerék-kormányzásról is, ami ugyancsak stabilitásnövelő, és vezethetőbbé teszi az autót.
Jó néhány jeladót és elektromos csatlakozót, vezetéket is mutatott a hallgatóknak Kőkuti Attila, ezeknek a futóműveknek sokat kell tudniuk, változtatható egyebek között a csillapítás is.
Beszélt arról, hogy minden gyártó arra törekszik, hogy minél kisebb legyen a rugózatlan tömeg, úgy, hogy a biztonság kapcsán ne legyen szükség kompromisszumra, miközben figyelik a költséghatékonyságot is. Igyekeznek minél több mélyhúzott alkatrészt használni, ami egyszerre könnyű és szilárd. Sok a könnyűfém is, a bemutatott AMG-futóműnél például ebből készültek az alsó lengőkarok.
A nagyteljesítményű autónak nem csak jól kell gyorsulnia, hanem rövid időn belül le is kell lassulnia, nem véletlen tehát a nagy féktárcsa átmérő. Egyrészt, nagyobb felületen tud fogni a fékbetét, másrészt nagyobb felület van szabadon, azaz jobban hűlhet a tárcsa. Ez utóbbi extrém terhelés esetén kerámiából készülhet, nem véletlenül láthatunk a versenyautóknál felizzó féktárcsát. Például a Forma-1-nél, ahol nagyon fontos az üzemmeleg fék. És az üzem meleg gumi. Az abroncsokat melegítését egyebek között azzal is gyorsítják, hogy szándékosan lerontják a futómű beállításának paramétereit.
A diákok érdeklődve hallgatták a a gumiméret fontosságáról szóló levezetést, hogy a sufni tuningnál gyakori a széles és alacsony, vagyis az úgynevezett peres gumiabroncsok használata. Ez a divat azonban veszélyes, változik az oldalkúszás, a szélesebb nyomtáv nagyobb csapágyterhelést jelent és változik a kormányzás karakterisztikája is.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!