BMW 128ti

BMW ti történelem

2021.09.23.

Honnan indult a BMW ti modellnév, és mi vezetett oda, hogy a 128ti olyan lett, amilyen?

Nemrég járt nálam a BMW 128ti tesztautó, és elgondolkodtam. Vajon miért várják az újságíró kollégák, hogy egy ’ti’ modellnévvel ellátott változat egy kihegyezett hot hatch vadságát hozza? Legjobb emlékezetem szerint a ti betűpárost az enyhén sportosított, de még nem M-es modellekre alkalmazták a bajorok történelmében, és ennek a 128ti is tökéletesen megfelelt. Egy hétköznapokban is kényelmesen, nyugodtan használható hatchback, ami azért finoman duruzsol alattunk, és ha úgy akarjuk, szörnyen jót lehet autózni vele, mert egyébként minden más szempontból kikezdhetetlen. Nem durrog, nem tépi a kormány a kezünket, de erre nem is mindenkinek van igénye.

BMW 1800 TI

Szóval felcsaptam az online történelem könyvet és elkezdtem kutatni, hogy miről is szól a ti modellnév. Nyílván érdemes a kezdetektől indulni, amiért egészen 1963-ig kell visszakanyarodni, a legendás 1800 TI-ig. Nagybetűkkel, bizony. A betűpáros a Turismo Internazionale rövidítése, és a sportosabb modell megkülönböztetésére szolgált. Mit sportosabb? Az utcai 1800TI tulajdonképpen egy homologizációs autó, és csak azért született mind a 200 példány, hogy a Monte Carlo Rallyn vagy a Nürburgringi 24 óráson versenyezhessenek a bajorok. Igazi sleeper volt, motorterében a legendás 1,8 literes, négyhengeres M10 motorral, 110 lóerőre pumpálva az Alpina által.

BMW 2002 tii

Azonban talán még ismertebb a BMW 2002TI, 2002tii és 2002 Turbo modellcsalád. Míg az első 118 lóerőt teljesített a 2,0 literes motor megnövelt kompressziója és dupla karburátora miatt – és még automata változatban is elérhető volt –, addig a 2002tii már 128 lóerőt teljesített a Kugelfischer mechanikus üzemanyag befekecskendezésnek köszönhetően. A nagyfiú a kínálatban itt sem a ti modell volt, hanem a Turbo. A világ első sorozatgyártott turbós kocsija, a maga szexi lökhárítójával és 168 lóerős teljesítményével. 1973-ban!!!

BMW 323ti

Aztán az E36 szériára még tovább puhult a ti modelljelölés. Olyannyira, hogy a „vegyél egy igazi BMW-t” szellemes poénok központjában álló 3-as kompaktokra akaszották rá. Már a 318ti is egy nagyon jól használható, takarékos modell volt, egy fokkal sportosabb külsővel, de a 323ti vitte csak igazán tovább a modellnév mögötti filozófiát. Erős motor, könnyű kaszni, kompakt méret és hátsókerékhajtás. Mostanra kedvelt driftalap a maga 2,5 literes, 170 lóerős sorhatosával, ráadásul a rövidebb tengelytáv, és még rövidebb far miatt jól rá lehet autózni a máriapócsi falakra is vele.

BMW 325ti

Talán maga a BMW is megbánta már az E46 Kompakt generációjának körlámpáit, de az biztos, hogy felhívta magára a figyelmet, mint az új 4-es széria. Pedig még a legalapabb 316ti alá is a korszak legjobb futóművét szerelték, „M-pakettel” pedig egész jól kiadta a forma – legalább is hátul. A 318ti 2,0 literes motorjában már némi erő is lakozott, de a 325 okozott csak valódi meglepetéseket a lámpánál. Sorhatos motorja 190 lóerőt teljesített. Mégis, talán a Kompakt szériák miatt gondolta úgy a BMW, hogy itt az ideje jegelni ezt a modelljelölést.

BMW 1 tii

2007-ben is csak koncepcióautó formájában tért vissza a jelölés, egészen pontosan 1 tii-ként. Szerettek volna egy sportosabb modellt, amit még nem az ultra exkluzív 1M, de nem is egy bolttúrás alapmodell. Ismerős a recept? Ekkor alkották meg a sportosabb lökhárítókkal, és még sportosabb csíkokkal rajzolt 1 tii-t, odabent alcantara borításokkal, kagylóülésekkel és fehér műszercsoporttal. Azonban a teljesítményadatoknál megbukott a projekt. Állítólag a turbós négyhengeres motor nem múlta volna felül a hathengeres 135i-t, így nem igazán látták benne a piaci rést.

BMW 128ti

Most pedig itt vagyunk, 2021-ben tovább folytatódik a ti modellnév története a a BMW vadiúj 1-es hatchbackjén. Imádtam minden együtt töltött napot vele, viszont mára talán nem sokan emlékeznek az 1800TI, vagy a 2002TI által kitaposott útra, amit ide vezetett. Ezért is szerettem volna ennek egy külön cikket szánni. Ugyanúgy megkapjuk a finoman harapós, turbós, négyhengeres motort, a zseniális kormányzást, és tűpontos futóművet. Mindezt egy prémium autó nyújtotta kényelemmel, használhatósággal. No, persze nem harapja le a fejünket, ahogyan azt olyan sokan várták. De tényleg baj ez?

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....