e-mobilitás

BMW i7: luxus villanyos kivitelben

2023.10.31.

A tisztán elektromos hajtású új 7-es BMW az utaskomfort és az autóipari csúcstechnika újabb szintjét képviseli. Luxus ez a javából.

Szerző: Heimer György

Már az ajtónyitás sem szokványos. Gombnyomásra kitárulnak az ajtók, de ha netán valami akadályozza azok mozgását csak annyira nyílnak, hogy ne ütközzenek semmihez. Ugyanígy kiszálláskor: újabb gombnyomás az oldalpanelen, és „szezám tárulj”. Minek csapkodni kézi erővel.

Fotók: BMW

A szenzoros, szervomotoros ajtómechanika azonban csak annak a technikai arzenálnak az egyike, amellyel a legújabb 7-es sorozat, köztük az elektromos i7 xDrive60 típusváltozat elszédíti kuncsaftjait. Az immár 45 éves 7-es mindig is a BMW zászlóshajójának számított, de ez a legutóbbi, hetedik modellgeneráció alighanem túltesz a korábbiakon: tömény luxus, megspékelve a sportos nagylimuzinok innovatív menettulajdonságaival. Volt kitől ellesni a csúcsmódit, mivel a BMW tulajdonában van a szuperluxus Rolls-Royce. A közel 5,4 méter hosszú 7-es vetekszik a Rolls féle Silver Ghost böhömmel. De nemcsak méreteiben. Maradva a komfort témájánál az utastér hátsó sorában – kétszemélyes ülésvariáció esetén – kasmírgyapjú-bőr kombinációjú fotelágyakban lehet élvezkedni. A hátsó ajtók fogantyújában kialakított 5,5 colos Touch Command nevű érintő kijelző nyomogatásával lehet elérni az újabb kényelmi szolgáltatásokat, a légkonditól a masszázson át a szelőztetésig. Egy újabb gombnyomás, és az ülés nyugággyá nyúlik. Ilyenkor a jobb első ülés egy kicsit előrecsúszik, s alulról kiemelkedik a lábtartó. Mintha a vastag, süppedős szőnyeg nem lenne elég. Ám a csúcspasszió alighanem a tetőkárpitból lenyitható, Theatre Screen névre hallgató 31,1 colos tévéképernyő a koncert hangú Bowers&Wilkins surround hifivel. Ezekkel amolyan mobil mozi- és koncertteremmé alakítható át a kocsi hátsó fertálya.

De a sofőr munkaállása nem kevésbé technikás. A digitalitás jegyében a vezető előtt a márka mást típusaiból már ismerős ívelt képernyő két részből álló képernyős műszerfala húzódik. Alatta az úgynevezett Interaction Bar fut végig a pulton, amely a led-es hangulatvilágításon kívül magába foglal egy sor szenzoros vezérlőgombot is. Amúgy a világítás-technikai megoldások a szó szoros értelemben szemkápráztatóak. Így a nappali menetfény rendelhető csillogó Swarovski kristályokkal, a márka jól ismert vese alakú hűtőrácsát itt a hetesnél sejtelmes kontúrfény veszi körül, a távolsági fényszóró pedig magától kapcsolgatva, mátrixszerűen működve nem vakítja el a szembejövőket. De visszatérve a fizikai kapcsolók nélküli műszerfal részleteire a négyzónás automata légkondicionáló szellőzőrostélya is újszerű dizájnelem: keskeny résként fut végéig a középkonzolon és azt még fűthető könyöktámaszok egészítik ki az ajtókárpitokon.

A menettulajdonságok sem tömegautósak. Az új hetes elérhető hagyományos belső égésű motorokkal, de a jövőt már ma is a tisztán elektromos xDrive60 modell képviseli. A meghajtásról két elektromotor gondoskodik, 400 kW (544 lóerő) rendszerteljesítménnyel. Gyári adatok szerint a hatótáv – WLTP ciklus szerint – 590 és 625 kilométer között mozog, a fogyasztás 18,4-19,6 kWh 100 kilométerenként, a végsebesség 240 km/óra, s a monstrum úgy gyorsul, mint egy sportkocsi: 4,7 másodperc alatt fent van százon. A sebesség mámorát tovább fokozza a kifinomult futómű hozzá az adaptív légrugózás, extraként az összkerék-kormányzás, valamint a karosszéria dőlését, kilengését csökkentő rendszer. Mindehhez ott van még egy sor vezetést segítő asszisztens, amelyek már-már hármas szintű önvezető képességeket kínálnak. Ezek sorában a Parking Assistant Professional névre keresztelt parkolósegéd 200 méter távolságig képes a vezető beavatkozása nélkül tolatni. Egy másik rafinéria, hogy a parkolási manővereket a vezető kocsi mellett állva, okos telefonnal is tudja vezérelni.

Nem kérdés tehát, hogy az i7 az elektromobilitás egyik újabb csúcsteljesítménye.  BMW azonban távolról sincs egyedül ezen a piacon. A Lexus éppen a közelmúltban rukkolt elő a LM (luxury mover) típusjelzésű prémiumával. Ez a Toyota féle „négykerekű repülő szőnyeg” minibuszos formában, az utasszállító repülőgépek business osztályára emlékeztető felszereléssel kínálja a BMW-vel vetekedő luxusát. A versengés azonban egyre hevesebb. A bajor prémiumgyártó már belengette, hogy hamarosan piacra dobja a még erősebb, 660 lovas M70 xDrive változatot, amely százon 3,7 másodperces gyorsulást ígér. Talán mondani sem kell, hogy a vételárak is égbeszökőek. Az i7-es 52 millió forint feletti alapáron startol, de az extrák, többi közt a kék metálfényezés 827 ezer forint, a bőr/kasmírgyapjú kombinációs ülés 270200 forint, az Executive Lounge ülés 743 ezerbe kerül, a több mint 2,3 milliós M sport csomag 71 millió forintra löki a végső listaárat. Ezen ugyan lehet értetlenkedni, de hát ebben a kategóriában ez az árszint, s ahogy eddig is lenni szokott az e-luxusra is bizonyosan akad elég vevő.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....