Forma 1
A Forma–1 Menedzsment (FOM) – és ezáltal a Forma–1 – bevétele elsősorban a pályák által fizetett jogdíjakból, a televíziós közvetítések jogdíjaiból valamint a különböző, például a helyszíneken hirdető szponzoroktól származik. A cég a 2015-ös bevételekből 965 millió dollárt oszt szét a 10 királykategóriás csapat között; az első részletet áprilisban fizetik, majd a következő nyolc hónapban folyamatosan utalnak a résztvevőknek (többen egyébként már a télen előleget kértek).
A bevételt meglehetősen bonyolult rendszer szerint osztják szét, hiszen egy csapat esetében a konstruktőri bajnokságban elért helyezés mellett az előző években való folyamatos szereplés és a történelmi háttér is sokat nyom a latba. A négy nagy (a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull és a McLaren) például külön konstruktőri bónuszt kap, Ferrari pedig azért is zsebre tehet súlyos milliókat, mert hosszú évtizedek óta a mezőnyt erősíti – a csapat már az első világbajnoki szezonban is érdekelt volt, és azóta egy szezont sem hagyott ki.
Hagyományai miatt a Williams is kap pluszpénzeket, míg a Red Bull azért jut extra bevételhez (mégpedig szintén dollármilliókhoz) mert elsőként írta alá a jelenleg érvényben lévő kétoldalú megállapodást, ami 2020-ig van érvényben. A Mercedes eközben sikerei miatt kap bónuszokat, tavaly ugyanis meg tudták védeni világbajnoki címüket, a bevételi lista elsőségének megszerzéséhez azonban ez sem volt elég – sőt a győztestől így is alaposan lemaradtak.
A becslések szerint ugyanis 2016-ban a Ferrari teheti zsebre a legtöbb pénzt az előző szezonért; nagyjából 190 millió amerikai dollárt, ami majdnem a teljes összeg 20 százaléka, és 33 millióval több a 2014-es idényért járó bevételüknél. A vörösök az előző években való részvételért és tavalyi teljesítményükért összesen 87 milliót kapnak, a történelmi és egyéb bónuszok pedig 105 milliót hoznak a konyhára. Feltűnő, hogy teljesítményéért a Mercedes „csak” 10 millióval kap többet az olaszoknál, noha tavaly 16 győzelmet szerzett, míg a rivális „csupán” hármat.
A rendszer az előző években rengeteg kritikát kapott, főleg a kisebb csapatoktól, az adatokat látva pedig talán érhetőbbé válik, miért panaszkodnak a mezőny második felének képviselői, hiszen a McLaren például mindannyiuknál több pénzt kap, noha tavaly csak a Manort tudta legyőzni a bajnokságban, és ha a különböző bónuszokat leszámítjuk, akkor is „csak” néhány millióval kerül a Sauber mögé. A FOM vezérigazgatója, Bernie Ecclestone egyébként nemrég elismerte, az Európai Unió versenyhivatalának vizsgálata (amit a Force India és a Sauber kezdeményezett) adott esetben megváltoztathatja a rendszert, ami a tervek szerint 2020-ig mindenképp érvényben lenne.
A csapatok között tavaly 883 millió dollárt osztottak szét, idén tehát papíron kilenc százalékkal több pénz ütheti a markukat; igaz a Mercedesnek járó 35 millió dolláros bónuszt „egyéb tartalékokból” fedezték, a tiszta növekedés tehát öt százalék volt. A FOM teljes megmaradó bevétele a becslések szerint 2015-ben 1,4 milliárd dollár volt, aminek tehát hozzávetőlegesen 35 százaléka maradt a cég kezében. A menedzsment és a csapatok közötti pénzelosztás mértékét (65-35 százalék) szintén a 2020-ig érvényben lévő kétoldalú szerződés határozza meg.
Csapat |
N |
H |
N+H |
K |
T |
E |
Összes |
% |
2015 |
Ferrari |
33,5 |
53,5 |
87 |
35 |
70 |
- |
192 |
+17% |
2 |
Mercedes |
33,5 |
63,5 |
97 |
39 |
- |
35 |
171 |
+36% |
1 |
Red Bull |
33,5 |
36,5 |
70 |
39 |
- |
35 |
144 |
-7% |
4 |
Williams |
33,5 |
43,5 |
77 |
- |
- |
10 |
87 |
-6% |
3 |
McLaren |
33,5 |
16,5 |
50 |
32 |
- |
- |
82 |
-16% |
9 |
Force India |
33,5 |
33,5 |
67 |
- |
- |
- |
67 |
+12% |
5 |
Renault (Lotus) |
33,5 |
30,5 |
64 |
- |
- |
- |
64 |
+28% |
6 |
Toro Rosso |
33,5 |
23,5 |
57 |
- |
- |
- |
57 |
+8% |
7 |
Sauber |
33,5 |
20,5 |
54 |
- |
- |
- |
54 |
+23% |
8 |
Manor |
33,5 |
13,5 |
47 |
- |
- |
- |
47 |
- |
10 |
N: a csapat akkor kapja meg, ha az előző három évből kétszer nevezett
H: ezt az összeget a 2015-ös eredmények határozzák meg
N+H: a nevezésért és a helyezésért járó összegek
K: konstruktőri bónusz
T: történelmi bónusz
E: egyéb bónuszok
%: százalékos változás a 2015-ös évhez képest
2015: a tavalyi helyezés
(Autosport, telesport.hu)