gázmotor
A tesztmotor hengerfejének metszete
A “GasOn” EU-s projektet 2015-ben indították útjára azzal a céllal, hogy továbbfejleszthessék a személy- és kisebb teherautók számára a gázmotorokat. A Zürich-i egyetem és a Svájci Nemzeti Anyagkutató és Technológia Laboratórium a Volkswagennel és több beszállítóval közösen dolgoztak egy új, 2,0 literes motoron.
A gázzal üzemelő erőforrás sűrítési folyamatát nagy hatékonyságig fejlesztették: szegény gázkeveréket előkamrában kezdenek meggyújtani. A számítógépes szimulációk segítségével eredményes megoldás született.
Az előkamrás megoldás és a gázfelhasználás okán ez a belsőégésű motorkonstrukció különösen hatékony, a kutatók szerint a csúcsérték 45% volt, de a 40%-os működési hatékonyság széles tartományban teljesíthető. Az üzemanyag biogáz vagy szintetikus metán is lehet. Ezeknek a tüzelőanyagoknak közös vonása az akár 130-as oktánszám, vagyis a motornak sokkal nagyobb a kopogásra való hajlama. A projekt következő fázisában a kipufogógáz kezelése és a sorozatgyártásba való átemelés kerül a fókuszba.