taxi

Bejött a milliárdos taxija, nem véletlenül tarol

2023.04.12.

Napjaink városi közlekedésének konflisa a taxi, jubileumi darabbal ünnepel a brit-kínai modell.

A taxit a németek találták fel, az amerikaik tették tömegcikké, a britek csináltak belőle klasszikust, a kínaiak pedig globális üzletet.

Autó, ami meghatározó szereplőja a nagyvárosnak, többek között Londonnak. Taxi, ami nagyot változott, a brit klasszikus legújabb generációja nem volt éppen „szerelem első látásra”, mert sokan őse megcsúfolásának tartották, de aztán annyira megszerették, hogy már tízezernél többet rendeltek belőle. Pedig nem sokon múlt, hogy megél akár egyetlen darabot is, agonizáló gyártójának kínai milliárdos dobott mentőövet, így a London Taxi ma is él és virul.

Már nem csattog, nem pöfög, mert traktorhangú dízeljét csendes hajtásra cserélték. Ezért is szeretik a városban, ahol elődjéhez hasonlóan az LEVC is meghatározója az angol főváros utcaképének. Meg azért, hogy jól manőverezhető, megforduláskor ritkán kell tolatnia, nem tarja fel a forgalmas, igaz, a 7,5 méteres fordulókör kötelező a taxiengedélyhez. 

A London Electric Vehicle Company 2018-ban kezdett elektromos hibridautók gyártásába, idén már a tízezrediket ünnepelte. Öt év alatt ez nem nagy teljesítmény, hiszen évente gyárt ennyit a nem éppen tömegmodelljeiről ismert Ferrari, de azt el kell ismerni, hogy ez egy speciális szegmens. Megmentője, Li Shufu Kína tizedik leggazdagabb embere, övé az egyik nem állami tulajdonú - autógyártó konglomerátum, a Geely.

Az Év üzletemberének is megválasztották Li Shufut, akinek vagyona és kollekciója folyamatosan gazdagodik: a kínai Geely márkán kívül cégcsoportjához tartozik a Volvo Cars, a Polestar, a Proton, a Lotus, a London Taxi, valamint a svéd-kínai Lynk & Co márka. Megszerezte a repülőautókat fejlesztő és gyártó amerikai Terrafugia céget és jelentős részesedést birtokol a svéd Volvo Truck & Bus társaságban, mely Svédország legnyereségesebb vállalkozása. Az AB Volvo része egyébként a Renault Truck, az amerikai Mack és UD.

Miközben Li Shufu gazdag, életrajza szegényes: 1963-ban született a kínai Taizhou városában, majd a Jan San Egyetemen szerzett mérnöki diplomát, több cég felépítésével egy időben elnökként virágoztatta fel a Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd, szakmai elismertségét jelzi, hogy tagja a tekintélyes Kínai Népi Politikai Konzultációs Testületnek.

A húszmilliárd dollárnyi vagyonnal rendelkező Li Shufu így nyilatkozott a Forbes Asia magazinnak: Kisgyerekként nem kaptam játékot, mert szegények voltunk, ezért homokból építettem autót, de arról még álmodni sem mertem, hogy egyszer igazi gépkocsikat gyártok.

Megvalósult az álma, egyik cége most ünnepelte tízezredik autóját, méghozzá egy igen szűk műfajban: az elektromos taxikat és furgonokat gyártó LEVC az első TX modellt 2018 januárjában vette át egy rutinos taxis. A megújult londoni bérkocsiból 2022-ben 2508-at rendszámoztak, a londoni taxiflotta negyven százalékát adja az LEVC TX. A többi exportra ment.

A TX elektromos hatótávolsága 125 kilométer, amit a Volvo 1.5-ös benzinmotorja generátorként üzemelve 536 kilométerre képes növelni. A hatezer aktív londoni TX mellett az LEVC igazi zöld faktor, mert a hat év alatt megtett 534 millió mérföldön több millió tonna károsanyaggal kevesebbet kapott London. Az utasszállító TX, és a transzporter VN5 furgon LEVC is az LG Chem 31 kilowattórás akkumulátorával és a Siemens 148 lóerős villanymotorjával készül Coventryben.

A London Taxi Társaság 320 millió fontos beruházással szerszámozta fel a gyárat, 2015-ben indult az új generációs black-cab tervezése a cégcsoport barcelonai központjában, együttműködve a kétszáz fős Egyesült Királyságbéli formatervező és mérnökcsapattal. A járműben wifi hozzáférés és mobiltelefon töltését biztosító USB port is az utasok rendelkezésére áll.

Már a világ minden országába exportálják és a széria taxikon kívül készülnek különlegesen extra változatok is, egyedi megrendelésre minden igényt kielégítenek, hála a LEVC (London Electric Vehicle Company) és a Clive Sutton Ltd. tavalyi megállapodásának, melynek keretében ultraluxus változatok készülnek. A Sutton VIP Class Taxi a magánrepülőgépekhez hasonló funkciókat és kiviteleket kínál számos konfigurációban, kettőtől hat hátsó utasüléssel, 20"-os utastéri képernyővel, valódi fa ajtóborításokkal, mobil WiFi routerrel, hi-fi audiorendszerrel, hátsó ülésfűtéssel, pohártartókkal, italhűtővel.

A klasszikus black cab fekete színű volt, mert ez volt a legolcsóbb festék, de napjainkban ez már nem elég és sokan örömmel fizetnek felárat valami egyediért, elegánsabbért: a VIP-taxi kéttónusú külső fényezéssel rendelhető, jellemzően alul az ikonikus fekete, felső részén pedig Grigio Silverstone színben.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.02
Pekingben mutatta be 1000 km-es hatótávú Shenxing PLUS elektromosautó-akkumulátorát a vállalat. ..
2024.05.02
A Continental technológiai vállalat stratégiai partnerséget kötött a müncheni székhelyű vállalattal....
2024.05.02
Szegmensén túlmutató hely- és funkciókínálattal borítja rá az asztalt a kis szabadidőautók piacára....
2024.05.02
Május 10-én, a Mentők napján megemlékezést és ünnepet tart az Országos Mentőszolgálat. ..
2024.05.02
Nemrég egy illegálisan és nem hétköznapi módon tuningolt Suzuki Swift tulajdonosát igazoltatták a....
2024.05.02
A videó elején látszik, hogy egy kamion előzése okozza a torlódást, az autósoknak pedig nem....
2024.05.02
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában gazdagabb felszereltséggel kerül forgalomba a....
2024.05.02
Az észak-amerikai tevékenységének bővítése során a Volkswagen-csoport fokozza együttműködési....
2024.05.02
A Székesfehérvári Járási Ügyészség vádat emelt azzal a férfival szemben, aki közel 10 km-en át....
2024.05.02
A Tesla megkezdi a Cyber Odyssey körutat Európában, melynek keretében sok országban, így nálunk is....