autósport

Balu kamion és a Forma 1-eseket verő magyar pilóta

2022.06.27.

Portré a háromszoros Európa bajnok Kiss Norbiról és versenykamionjáról.

Teljesítményben és tömegben is veri a Forma 1-es gépeket, mégis kevesebben ismerik a magyar csapat autóját és többszörös bajnok pilótáját, akinek nevét királykategóriás győztesek is megtanulták. Méghozzá nem is akármilyen körülmények között.

Első kamionos Európa Bajnoki címének bezsebelése után meghívták a FIA-gálára, Dohaiba, ahol gokarttal győzte le a Forma 1-es Red Bull versenyzőjét, Daniel Ricciardót, az akkor már négyszeres túraautó-világbajnok Yvan Mullert és a nyolcszoros Le Mans győztes Tom Kristensent, akik gratuláltak neki, majd megkérdezték, hogy tulajdonképpen ki ő és milyen autót vezet?

Azután az este után már nem kellett magyaráznia, mert Kiss Norbi attrakciójáról többet írt a világsajtó, mint serlegéről: húsz méteres gyorsulás után úgy kellett keresztbe fékezni a gokartot, hogy hátuljával kapuba lője a leállított labdát: ötből ötször csak Norbinak sikerült gólt lőnie.

Egykor csak a szomszéd gyerekek irigyelték pedálos Moszkvicsáért, miközben Norbi jobban örült volna egy cicának, de szülei elmagyarázták, hogy a kis állatnak nem annyira jó a panellakás. Felnőttként teljesült vágya, ahogy az is, hogy többször nyert futamot hazai közönség előtt, a Hungaroringen. Mostanság már negyedik Európa bajnoki címére hajt.

Egyik örökbe fogadott cicájának japán neve Yukiko, ami magyarul boldogságot jelent. És már nem csak neki, hanem Norbi segítségével még sok árva macskának is. Hogy miért nem kutya? Mert a versenyek miatt sokszor van otthonától távol, a macskák pedig önállóbbak és jobban bírják gazdi nélkül.

Norbinak szívügye az állatmentés, amiben megszállott és aktív, és nemcsak a macskamenhely alapítvány kuratóriumi tagjaként, mert amikor ráér, akkor ápolja is az árvákat, tisztítja az almokat. Furcsa látvány ilyenkor az egyébként igencsak kemény megjelenésű kamion fülkéjéhez és csatákhoz szokott pilóta, akiről mindenki szeretettel és elismeréssel beszél.

Ami nem csoda, az már annál inkább, hogy vannak akik nem kedvelik. Általában azok a versenytársak, akik hiába kérték, nem szolgáltatott nekik alapadatokat kamionjának beállításairól. A technikai sportok világában ilyet kérni egyébként is tolakodás és tapintatlanság...

A ringeken az az igazán jó pilóta, aki néhány kör után ráérez, hogy milyen futóműbeállítással kell majd elrajtolni az adott pályán. Hátha valamit, akkor ezt igazán titkolni kell a versenytársak előtt.

A beállításokban és kamionépítésben mindig is főszereplő volt Bakó Csaba versenymérnök, aki egykor a BME Formula Racing Teamben kóstolt bele az autósportba. A Révész Truck Racing Team idei kamionja is MAN alapokra épült, de ahogy a mérnök kiemeli, a Truck GP egy igazi prototípus szakág, vagyis Norbi kamionja is egyedileg épített gép.

Sok benne a széria alkatrész, de messze nem egy átalakított utcai kamion. Fő teherhordó eleme a megerősített alváz, melyen hátrább került a 13 literes, soros, 6 hengeres, 1550 lóerős teljesítményű turbódízel motor, melynek nyomatéka 5500 newtonméter.

Az 5,3 tonnás MAN mozdonnyi ereje 16 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó át jut a talajra: a pilótának hagyományos módon kell kuplungolnia. A hátsó tengely fixre zárt differenciálművének köszönhetően a négy hátsó kerék állandóan azonos fordulatszámon forog, ami különleges vezetéstechnikát igényel.

A gördülőrajtoknál hat másodperc alatt éri el hatvanról a 160 km/órás tempót, de hosszabb áttétélű sebességváltóval akár 310-es tempóra is képes a kamion, ám ezt csak repülőtéren tesztelték

A fékerőelosztás mellett külön kapcsolható az első/hátsó tárcsák hűtése, ami nem kevés figyelmet igényel. Az utcai féktárcsákat a fokozott igénybevétel miatt a versenyen folyamatosan hűteni kell, ami azt jelenti, hogy olykor több vizet fogyaszt a kamion, mint gázolajat a motorja: volt olyan futam, melyen hatvan liter üzemanyag és százhúsz liter víz fogyott.

A futamokon a mezőny gépei összesen százezer newtonméternyi nyomatékot próbálnak talajra préselni, de ez nem mindig sikerült a gördülő rajtnál, sőt, az első kanyarokban sem. Az idei mogyoródi futam szombatján alaposan összetörték Norbi kamionját, amit végül éjszaka sikerült helyrekalapálnia a csapatnak, olyannyira, hogy Norbi a vasárnapi fordított rajtrácsos nyolcadik helyéről indulva is nyert, így három kupával zárta a hétvégét a Hungaroringen.

Ahogy a legtöbb fiatal, Norbi is kölyökként csöppent bele a szimulátorok világába, ahonnan, ha nem is sétagaloppban, de eljutott az igazi autóversenyzésig. A kamionozás előtt Norbi megnyerte a Renault Clio kupát, többször lett bajnok a Seat Leon Szuperkupában, a Suzuki Swift sorozatban és a Formula Renault szériában. Többször választották az év versenyzőjének, de ma sincsenek sztárallűrjei, ugyanaz a közvetlen és szerény srác, aki először megjelent a kiskunlacházi repülőtér betonján rendezett Astra kupa futamon.

Őstehetség és műszakilag is profi, ahogy druszája és korábbi versenytársa, régi barátja, a túraautós Michelisz Norbi, értük idén is negyvenezren látogattak ki a Hungaroringre.

Három trófeát vitt a Hungaroringről     Fotó: Boros Jenő

Kiss Norbert

Szombathelyen született 1985. május 2-án

2005 Opel Astra Kupa 5. helyezés. Az Év Újonca.

2006 Renault Clio Kupa 1. helyezés. Az Év Gyorsasági Versenyzője.

2007 Seat Leon Szuperkupa bajnoka.

2008 Seat Leon Szuperkupa bajnoka.

2009 Suzuki Swift Kupa bajnoka.

2009 Együléses Forma autók 2. helyezés.

2009 Formula Renault csoport bajnoka.

2010 Spanyol Seat Leon Supercopa 6. helyezett.

2011 FIA European Truck Race Championship 12. helyezés. Az Év Újonca (Rooky of the Year)

2012 FIA European Truck Race Championship 10. helyezés.

2013 FIA European Truck Race Championship 4. helyezés.

2014 FIA European Truck Race Championship 1. helyezés. Európa Bajnok (European Champion)

2015 FIA European Truck Race Championship 1. helyezés. Európa Bajnok (European Champion)

2021 FIA European Truck Race Championship 1. helyezés. Európa Bajnok (European Champion)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..