ZF

Balesetmentes közlekedést ígér a német beszállító

2017.08.10.

A hazánkban is gyártó német ZF olyan vezetősegítő rendszereket mutatott be, amelyek drasztikusan felgyorsítják az önvezető autók fejlesztését és megteremtik a balesetmentes közlekedés feltételeit. A Vision Zero terv első fejezetében éberségfigyelő és a forgalommal szemben haladásra figyelmeztető rendszereket kínál az autógyártóknak a beszállító.

A Vision Zero Vehicle koncepció elektronikus és mechanikus gátakat szab, amelyekkel számos baleset megelőzhető és elkerülhető. Ma a gyorshajtás után a második legfőbb baleseti ok a vezető figyelmetlensége. A forgalommal szemben közlekedő autósok pedig többnyire nagyon súlyos, sok esetben végzetes balesetet okoznak. A ZF innovációi ezt a két problémát iktatják ki. A friedrichshafeni nagyvállalat régóta dolgozik ezen a programon.

Lát, gondolkodik, cselekszik – ezzel a szlogennel jelent meg a ZF a 2016-os haszonjármű-kiállításon (IAA). tehát nemcsak a személy-, hanem a teherjárművek biztonságát is szem előtt tartják, amikor olyan járműrendszereket terveznek, amelyek révén a járművek látni, gondolkozni és cselekedni is tudnak. Ezeket a fejlett vezetéstámogató rendszereket a ZF Innovation Truck 2016 tanulmányjármű foglalja egybe, amely számos érzékelője segítségével a jármű teljes környezetét felméri, nagy teljesítményű számítógépe villámgyorsan meghozza a legjobb döntést, majd korszerű elektromechanikus berendezései, például kormányműve, végrehajtják ezt.

A Vision Zero Vechicle projekt keretében a vállalat már tavaly új vezetéstámogató rendszereket mutatott be. Ilyen a sávtartó, vagy a kikerülési segéd, amely lehetővé teszi, hogy a tehergépkocsi önmaga kerüljön ki akadályokat, illetve fékezzen. A mindennapi munkát is megkönnyítik, egy másik segéd automatikus manőverezésre képes, például beavatkozás nélkül, hatékonyan rátolat a rakodórámpára. Ehhez a jármű hálózatba kapcsolódik a rakodóhely rendszerével, amely kiszámítja a célponthoz vezető irányt, majd ezt wifin keresztül továbbítja a járműben működő telematikai rendszernek. Innentől a jármű saját rendszere veszi át az irányítást, és az automatizált sebességváltó segítségével akár elektromos üzemben is a rámpához vezetheti a szerelvényt. A ZF nagy hangsúlyt fektet a haszonjárművekben alkalmazható hibrid, illetve tisztán elektromos hajtásláncok fejlesztésére is. De térjünk vissza a jelenbe, a ZF legújabb fejlesztéseihez.

Éberségfigyelő

Az Allianz Zentrum für Technik felmérése alapján a német utakon tíz halálos balesetből egyet figyelmetlen vezető okoz. 2016-ban emiatt 350 ember halt meg Németországban, 94-gyel több, mint ittas vezetés miatt. Hasonlóan magas az USA-ban figyelmetlen vezetők miatt meghalt személyek száma, 2015-ben 3477 életet oltott ki a vezető figyelmetlensége. A Virgina Tech Transportation Institute tavalyi felméréséből kiderül, hogy az autóvezetők a vezetés idő felében alapvetően mással vannak elfoglalva (52 százalék). A volánnál töltött idő 6,4 százalékában például a telefonjukkal vannak elfoglalva, miközben tény, hogy az SMS-írás vezetés közben tízszeresére növeli a balesetek kockázatát.

A ZF éberségfigyelője pont ezekben az esetekben avatkozik be. Lézer alapú, tanulásra képes belső kamerával figyeli a sofőrt, illetve annak fejét. A 3D-s szkennernek a videokamerákhoz képest az az előnye, hogy rossz látási körülmények között, gyenge fénynél is alkalmazható. Képes azonnal felismerni, ha a vezető nem az utat figyeli. Veszély esetén képi és hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt és megfeszíti a biztonsági öveket. Ezzel egyidőben az asszisztens képes átvenni a kormányzást, még kanyargós uton is. Ha a vezető továbbra sem reagál, a rendszer elveszi a motor nyomatékát, de arra is képes, hogy biztonságos helyen leállítsa a járművet.

Ámokfutásgátló

A ZF újdonsága segít megelőzni a nálunk is gyakori, forgalommal szemben autópályán közlekedő ámokfutást. Az USA-ban a forgalommal szemben hajtók évente 360 ember halálát okozzák (2004-2009 közötti vizsgálat adatai alapján). Németországban tavaly 12-en haltak meg emiatt, de mintegy 2200 esetben hajtott fel valaki rossz irányban a pályára (a német ADAC autóklub adatai alapján). Akárcsak Ausztriában, Németországban is azonnal bemondják a rádióadók, ha ez megtörténik. A segéd működése egyszerű, amennyiben az autós tiltó tábla ellenére akar felhajtani az autópályára, a rendszer előbb fény- és hangjelzéssel figyelmezteti. Ezzel egyidőben a kormány visszajelzése is megváltozik, jelezve a sofőrnek, hogy rossz irányba fordul. Ha a sofőr nem reagál a vészjelzésekre, az autó fedélzeti rendszere a leállósáv szélére kényszeríti a kocsit, előbb lelassítja az autót, majd teljesen megállítja, miközben a vészvillogóval és a távolsági fényszóróval figyelmezteti a veszélyre a többi autóst.

Az autó további mozgása csak akkor lehetséges, ha a vezető hátramenetben próbál kihajtani a pályáról, vagy ha van lehetőség bármilyen más menekülőút (műszaki bekötő) használatára. A rendszer működését nagy felbontású térképadatok, kamerával észlelt közúti jelzések, útburkolati jelek és jelzőtáblák segítik.

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..