Skoda Kodiaq
Képek forrása: Skoda
Ha valaki egy igazán értékes célpontként tekint magára, és szüksége lenne egy olyan autóra, amellyel biztonságosan körbe tudja járni a várost, és már unja a páncélozott Mercedes S-osztályt és a 7-es BMW-ket, akkor itt egy új alternatíva, amely megtöri a monoton napokat: a Skoda Kodiaq Armoured, ami potenciálisan a legkevésbé feltűnő védelmi jármű.
Maga a Kodiaq a Skoda UK és a brit székhelyű, biztonsági szakértőként tevékenykedő cég, az UTAC Special Vehicles közös projektjeként került megtervezésre. Miután teljesítette a PAS 300-as és a PAS 301-es teszteket - amik a polgári páncélozott járműveknek egyfajta etalonként szolgálnak - a Skoda járműve védelmi- és lőszer-teszteken is átesett, strapabíróságát pedig felülről, oldalról és alulról is sikerült bebizonyítania.
A fent említett teszteknek való megfeleléshez a Skoda Kodiaq Armoured több speciális elemmel is el lett látva - többek között golyóálló üveggel és az utastér és a külső borítás közé szerelt extra vastag acélból készült védőlemezekkel. Ezen fejlesztéseknek köszönhetően az autó ellen tud állni különböző szintű gépkarabélyoknak és kézifegyvereknek, valamint erős robbanóanyagoknak és még gránátoknak is. A tesztelési időszak alatt az autó 200 lövésnek tudott ellenállni, ami tényleg elismerendő teljesítmény.
Az extra védelmi alkatrészek természetesen megnehezítik az autó össztömegét, így a Skodának meg kellett erősítenie a felfüggesztést és a fékeket is, hogy megbirkózzanak a megnövekedett súllyal. A Kodiaq Armoured speciális gumiabroncsokkal lett ellátva, így azt kilőtt kerekekkel is el lehet vezetni, valamint speciális reteszelő mechanizmussal is rendelkezik, amely azt biztosítja, hogy a gumik még leeresztett állapotban se szálljanak le a keréktárcsákról. És az a tény, hogy ezt a "gyári" Skoda-felnikre sikerült "ráfaragni", még lenyűgözőbbé teszi ezt a fejlesztést.
Noha az extra védelem jóval drágábbá teszi a Kodiaq páncélozott verzióját az alap modellhez képest, a motorháztető alatt nem változtatott semmit sem a Skoda. Viszont a hajtáslácokat illetően első- vagy összkerékhajtás közül is választhatunk.
Vészhelyzet esetére beépített lámpák és szirénák, valamint egy kommunikációs központ is helyet kapott a járműben - amely magába foglal egy GPS-követő rendszert is. A VIP utasoknak az Apple CarPlay-t és az Android Auto-t sem kell nélkülözniük az utazás során, így egy merénylet közben azt a dalt hallgathatják, amelyiket csak szeretnék.
Az autó belső terében nem történt érdemi változás a biztonsági fejlesztések ellenére sem - egyedül a harmadik üléssort vették ki.
A hivatalos árazásról még nem kaptunk információt a Skodától, de a cseh gyártó abban reménykedik, hogy a robosztus, páncélozott Superb-hez hasonló sikere lesz majd az új autójuknak.