elektromos autók
A tanulmány szerint a keresletet ösztönözni fogja az a vásárlói attitűd, hogy a technológia csúcsát jelentő autókat vásároljanak. A kínálati oldalon azonban még sok a bizonytalanság és félelem. Az autógyártók továbbra is veszteséget termelnek, mind az elektromos autók gyártásával, mind pedig forgalmazásával.
Aki résen van, megalapozhatja a jövőt
A Bain-féle tanulmány ugyanakkor hangsúlyozza, hogy az ágazat vállalatai számára mennyire fontos a jövőbe befektetni, és esetleges stratégiai partnerségeket kötni. A tanácsadó cég előrejelzései szerint valójában azok a cégek, amelyek elsőként lesznek képesek gazdaságos elektromos járművet kínálni (nem az állami ösztönzőknek köszönhetően), „azok értékes versenyelőnyre tehetnek szert”.
Ezek a vállalatok például képesek lesznek gyorsan kihasználni az akkumulátorköltségek csökkenését, amelyek ma a gyártási műveletek ráfordításainak 30 százalékát teszik ki. A Bain & Company becslése szerint a technológiai fejlesztéseknek és a termelés optimalizálásának köszönhetően az akkumulátorok gyártási költsége 124 dollár/kWh helyett 100 dollár lesz 2025-re, ami 19,4 százalékos költségcsökkenést jelent.
Közép-Európa hátul kullog
Egyelőre azonban az autózás jövőjét jelentő elektromos járművek piaca továbbra is soványka, különösen Kelet-Európában, ahol - a Bain & Company partnere szerint – „az elektromos autók továbbra is küzdenek a fogyasztói érdeklődés elnyeréséért”. Különösen szemléletes ez az állapot, ha a közép-európai adatokat összehasonlítjuk Nyugat- és Észak-Európával. Németországban tavaly 103 ezer tisztán elektromos illetve hibrid meghajtású járművet regisztráltak, az 5 milliós lakosú Norvégiában csaknem 90 ezret, és még a régióban a gyengécskének ítélt eladási számokat felmutató Olaszországban is valamivel több, mint 16 ezret.
2019-ben a világon az autóeladásoknak csupán 3,57 százaléka volt „zöld” autó. Ebben a tekintetben Magyarország le van maradva a világtól: tavaly itthon az új autó eladások 1,87 százaléka volt hibrid illetve tisztán elektromos. Igaz itthon jelentős a használt autó import: miközben 1833 tisztán elektromos autó és 1108 PHEV talált gazdára, a zöld rendszámos autók száma 2019-ben 7161-gyel nőtt.
Az állami ösztönzők azonban az egész kontinensen jelentősen hozzájárulnak a villanyautók elterjedéséhez. Bár az elektromos kocsikból a járvány ideje alatt arányaiban már többet adtak el, ez a piac továbbra is kicsi: novemberben nem érte el a teljes értékesítés 3 százalékát.
Az önvezetők térhódítása
A Bain felvázolja a jövőbeni mobilitás egyéb szegmenseinek, például az önvezető járművek elterjedésének perspektíváit is. A tanulmány szerint ezek 2028-ra széles körben elterjednek, feltéve hogy a jogszabályi környezet továbbra is segíti majd a fogyasztók bizalmának elnyerését.
Az amerikai tanácsadó cég szerint az elkövetkező nyolc évben az önvezető járműveknek alapvetően két felhasználási terülte lesz. Az autópályákat az önvezető magánjárművek veszik birtokba, a városi közlekedésben pedig a robot-taxi flották veszik át az uralmat.
Az elemzők úgy vélik, hogy a vezető nélküli járművek utazási szolgáltatásai már 2030-ra „nyereséges megoldássá válhatnak a városi mobilitás számára”. „Az innovatív városok robot-taxi flottákat fognak használni a meglévő tömegközlekedési rendszerek integrálásához. Ennek keretében a kevésbé forgalmas területeken önvezető járművekkel oldják meg a szolgáltatást, enyhítve a forgalmasabb belső kerületekre nehezedő közlekedési terhelést.”
A Bain & Company úgy véli, hogy 2030-ra a világ egyes területein az eladott új autók 4-9 százalékát 4-es szintű automatizálással látják el. A magas szintű autonómiát biztosító berendezések jelenleg több mint 70 ezer dollárba kerülnek. De az idő múlásával, a szabványosítás elterjedésével és a tömegtermeléssel a költségek jelentősen redukálódnak majd, ami 2030-ra várhatóan több mint 85 százalékos (kb. 10 000 dolláros) költségcsökkenést eredményezhet.