ICDP

Az önvezető autók valósága

2017.06.27.

Mikor lesz végre önvezető autó? Lesz-e egyáltalán, vagy örökre „még néhány év és már tényleg jön”? Mi kell ahhoz, hogy legyen, milyen akadályok állnak előtte? Egyáltalán ki fogja megvalósítani?

Az önvezető autó már évtizedek óta foglalkoztatja a közlekedés iránt érdeklődőket, majd amikor Tesla bevezette a Model S AutoPilot rendszerét, hirtelen mindenki azt gondolta, eljött az idő. Az AutoPilot rendszerével egyetlen probléma volt: nem volt sem automatikus, pilóta pedig főleg nem. Emiatt (talán néhány olvasónk is emlékszik rá) egy időben tele voltak a hírek balesetet szenvedett és emiatt felháborodott Tesla tulajdonosok panaszaival, akik nem teljesen azt kapták Elon Musk-tól, amit vártak. A Tesla rendszere kétségtelenül az egyik legmodernebb vezetői asszisztens, de nem több annál. Megfelelő körülmények között valóban átveheti az irányítást, de továbbra is túl könnyen összezavarodik, így a vezetőnek ugyanúgy koncentrálnia kell. Nyilvánvaló tehát, hogy az önvezető autók még egyáltalán nincsenek a küszöbön.

Mielőtt a dolog gyakorlati megvalósításába belemennénk, egy dolgot le kell szögezni: a kellő politikai és törvényi támogatás nélkül az önvezető autók forgalomba engedése elképzelhetetlen. Több kérdést is tisztáznia kell a törvényhozóknak, mint a korábbi cikkünkben már boncolgatott biztosítások, vagy az az alapvető kérdés, hogy mit kell tudnia egy önvezető autóknak ahhoz, hogy forgalomba engedjék. És persze ott van az évek óta fejtegetett dilemma: ha a baleset elkerülhetetlen, kit mentsen meg az autó? Képzeljük el azt a valóságban nehezen elképzelhető, de közel sem lehetetlen jelenetet, mely során egy kisgyermek kiszalad az útra, az út mellett viszont betonfal van. Az autó már nem tud megállni, vagy a gyereket üti el, vagy a betonfalba kormányozza saját magát. Itt jön a nagy kérdés, kit mentsen meg az autó?

Lássuk be, nem tudjuk elképzelni, mit tennénk egy ilyen helyzetben, így hatalmas kihívást jelent az autó beprogramozása a megfelelő döntés meghozására egy olyan helyzetben, ahol nincsen helyes döntés. Valószínűsíthető, hogy az autógyárak az utas megmentését preferálnák, ami az ő helyzetükben teljesen logikus: a járművek eladásából élnek, olyan autót pedig ki venne, amelyik – bár maga az autó nem hibázik – ha a forgalomban valaki más hibát követ el, az akár a tulajdonos életébe is kerülhet. 



Ilyen helyzetben szükség lesz a sofőrre                                                      Worldnomads.com

De vannak a forgalomban más kezelhetetlen helyzetek, amiknek megoldása egyelőre szinte lehetetlen: tegyük fel, baleset történt az útvonalunkon, ezért rendőrök irányítják a forgalmat. Ebben az esetben a hagyományos közlekedési szabályok érvényüket vesztik, a záróvonal átlépése megengedett és a problémamentes forgalomban teljes mértékben tiltott manőverekre lehet szükség. Az ilyen helyzeteket kezelni tudó rendszerek egyelőre nem léteznek, a jelenleg tesztelt önvezető autók átadják az irányítást a sofőrnek, amíg nem normalizálódik újra a forgalom. Ez az oka annak, hogy ICDP nyári találkozóján prezentáló kutatók egyetértettek abban, hogy teljes mértékben önmagát vezetni képes autó 2040 előtt nem fog szembe jönni velünk az utcákon.

Képzeljük el az utakat 2050-ben, amikor már teljesen önvezető autók vannak a forgalomban: milyen emblémát látunk ezeken a járműveken? Volkswagen, Ford, Kia? Vagy inkább Apple, Google és Amazon? Előbbiek oldalán a járműgyártásban szerzett rengeteg tapasztalat, utóbbiak pedig technikai fejlettségük és lehetőségeik terén élveznek előnyt. Talán utóbbiak előbb fogják megépíteni az első valóban működőképes rendszert, azonban nincs tapasztalatuk az autóiparban, nem tudhatják, mi kell a vásárlóknak. 



Az Apple koncepciója                                                                                autopublisher.com

Feltűnik valami az Apple koncepció autóján? Ha nem, segítünk: ez az autó soha, semmilyen körülmények között nem kerülhetne forgalomba, tekintve, hogy egy kerékpárhoz hasonló a biztonsági felszereltsége. A kutatószervezet nyári találkozóján a kutatók és résztvevők között nagy egyetértés volt abban, hogy az első önvezető autók egy nagy múltú autógyár és egy szilikon-völgyi óriás közös termékei lesznek. Még jó ideig külön utakon fognak járni, de előbb-utóbb be kell látniuk, egy bizonyos szint után kénytelenek lesznek együtt dolgozni.

Ha lesz is önvezető autó, maga a vezetés még hosszú évtizedekig nem fog eltűnni, csak átalakul a jelentősége: talán csak bizonyos, számítógép számára nehezen értelmezhető helyzetekben lesz szükség rá, egy idő után pedig egyfajta hobbi lesz, egészen addig, amíg unokáink vagy inkább az ő utódaik már nem is fogják tudni, mi az a kormánykerék és mire való.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....