olasz autópiac
Olaszországban minden évben megrendezik az Autókereskedők Napját, amelynek célja, hogy alkalmat teremtsen a konzultációra és nyílt eszmecserére a gyártók, a forgalmazók és a vásárlók között. Ebből az alkalomból az Osservatorio közvélemény-kutató intézet közzétette annak a felmérésnek az eredményét, amelynek célja az olaszok közlekedési szokásainak áttekintése volt.
Kiderült, ami egyébként várható is volt: az autó nélkülözhetetlen az olaszok életében. És egyre inkább azzá válik, hisz magasan ez a legpreferáltabb közlekedési eszközük. Sőt, a gépkocsi-használók aránya még nőtt is a korábbi időszakhoz képest. A megkérdezettek 65 százaléka mondta azt, hogy az autója a kizárólagos közlekedési eszköze. Annak ellenére, hogy az olasz társadalomban mélyreható szociális és életmódbeli változások zajlottak le az elmúlt években. Ráadásul az egymást váltó kormányok kampányokkal és ösztönzőkkel igyekeztek rávenni az olaszokat az alternatív közlekedési eszközök használatára. Hiába.
A tömegközlekedést a megkérdezettek elenyésző hányada, alig 10,7 százalék használja. Gyalogolni csak 17,1 százalék szokott, kerékpárra pedig csupán 3 százalékuk ül.
A feltett kérdések között szerepelt az is, mi alapján választanak maguknak autót. A válaszadók 41 százaléka a stílust és a dizájnt tette első helyre. A második legfontosabb szempont a takarékos üzemmód, míg a márka és típus csak a harmadik helyre került a fontossági sorrendben. Az olaszok nem hűséges típusok, márkahűségük pedig inkább hűtlenségnek lehet nevezni.
Összességében az Osservatorio azt a következtetést vonta le a válaszokból, hogy az autó továbbra is státusszimbólum az olaszok körében, és 60 százalékuk szerint a jövőben is az marad.
A válaszadók fele arra számít, hogy a jövőben az autós innováció iránya a különböző technológiai újítások és eszközök összekapcsolása lesz. Az intelligens autók korszaka következik. A másik fő irányt a közlekedésbiztonság növelése jelenti majd az automatizált rendszereken keresztül. Érdekes módon az olaszok nem többsége nem számít az önvezető autók gyors elterjedésére. A válaszadók 39 százaléka szerint az gépkocsik autonómiájának növelésére csak meghatározott helyzetekben, például parkoláskor lehet szükség.