használt autó vásárlás

Az ideális használt autó

2023.10.15.

De azért bírni kell pénztárcával is.

Ha mindenki megtehetné, hogy a mai használtautó vásárlás előtti átvizsgálás esettanulmányban szereplőhöz hasonló kocsit keresgéljen, talán ez a rovat sem futna tovább. Manapság, amikor a magyar személyautó állomány átlag életkora már közelebb van a 16 évhez, mint a 15-höz, akkor egy négyéves, középkategóriás, de azért 150 lóerős családi, magyarországi családi autó sokak álma lehet. Lássuk, mit tud egy Skoda Octavia 1.5 TSi 2019-ből több mint 130.000 km után!

A vételárra is kell azért a tőke

Ez az autó csaknem hatmillió forintért volt meghirdetve egy budapesti kereskedésben. Nem tudjuk az előéletét, de minden valószínűséggel egy országjáró üzletkötőé lehetett, mert havi csaknem 2.800 km-t beletekerni egy autóba, azért az nem semmi.

Ha ez az a kocsi a kategóriájában átlagosnak mondható 15-20 ezer kilométert futotta volna, akkor biztosan több lenne még egy-másfél millióval, de azt hiszem, sajnos így is sokak számára álom marad, hogy ilyen használt autóban gondolkodhassanak.

Teljesen átlagos felszereltség

Ennyi pénzért egyébként nem kapunk egy minden földi jóval felszerelt autót, mindössze a kor igényeit alapszinten kielégítő felszereltség jut. Van 6 légzsákunk, automataklímánk, persze ködfényszórónk, 4 elektromos ablakemelőnk, automatikus világításunk sötétedő tükörrel és esőérzékelővel, tempomattal, parkradarral elöl-hátul és ülésfűtéssel elöl.

De nincs automataváltó – helyette hatfokozatú manuális -, nincsenek asszisztens rendszerek (kivéve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert), navigáció, nagy hifi. De összességében nagyon is élhető az autó.

Karcos plexis, foltos ülés

A kocsi utastere nem sínylette meg a 130.000 km-t. Nem látszanak jelentős kopások sem a gumiszőnyegeken, sem az üléseken, de még a kormány és váltógomb is elfogadható állapotban van. Amit nem értek, hogy hogyan tudja valaki összekarcolni a központi műszeregység plexi burkolatát. Ez sajnos sikerült valakinek, több enyhébb mellett egy mélyebb karc is csúfítja az átlátszó műanyagot.

A kocsi nem volt kiglancolva sem. Az még elmegy, hogy egy padlókárpit, vagy szőnyegbetét koszos, de a vezetőülésen éktelenkedő izzadságfolt eléggé visszataszító. Nem kérdés, hogy vásárlás után be kell adni egy kozmetikába a kocsit, ezek ma már csodákra képesek.

Vigyáztak rá, szépen javították

A kocsin nagyon kevés külsérelmi nyomot találtunk, azok is 90%-ban a használatból eredő kavicsfelverődések, karcok. Amiről a használó tehet az egyedül a vezetőoldali ajtó élének leverődése, de ezt elég nehéz elkerülni.

Kavicsnyomok a motorház fedélen

Feltűnt viszont, hogy a bal első fényszóró gyártási dátuma 2022-es, tehát ezt tavaly kicserélték. Az is kiderült, hogy nem csak a lámpa törhetett, hanem megsérült a motorház fedél is. Ezt mutatta a festékréteg mérés eredménye, ami a körben mérhető 140-160 mikronos értékekhez képest nagyjából 100 mikronnal feljebb volt.

Tehát a kocsi volt törve, de a javítás egyrészt gyári alkatrésszel, másrészt szakszerű módszerrel történt, és az értékek alapján nem is lehetett szó komolyabb kárról.

Motortól a futóműig

Az autó szépen indult, szépen járt a vásárlás előtti helyszíni átvizsgáláson. A diagnosztikai lekérdezésben a motorvezérlőben volt ugyan 12 hiba, de mind időszakos jellegű volt és vélhetően egy korábbi akkumulátor lemerülésre vezethető vissza. Gyújtáskimaradást semelyik hengerben sem rögzített a rendszer, a lambda értékek rendben voltak.

A sebességváltó-kuplung rendszer tette a dolgát, nem lehetett belekötni. Azt nem tudjuk, hogy cseréltek-e már benne esetleg kuplungtárcsát, de a nulla megcsúszás miatt még az is elképzelhető, hogy igen.

Nyilván nem fúj ki a kipufogó, nem is várnám egy 4 éves autótól. Ami viszont nagyon nagy előny, hogy nincs látótávolságon belül a legfontosabb kopó-fogyó alkatrészek cseréje. Megfelelő fékbetétek és féktárcsák mellett a gumiabroncsok is elég jók voltak. A japán gumik ráadásul téli kivitelűek, pont ami a közelgő évszaknak megfelelő. Igaz ugyan, hogy hivatalosan utolsó szezonjukat kezdik, mert a 2018-as gyártás miatt jövőre 6 évesek lesznek és a gumisok nem igazán javasolják már az ennél öregebb téli gumikat, de jövő tavaszig erre sem kell költeni.

A vásárlás előtti szemléken – ha erre lehetőség van – mindig megteszünk legalább 3 kilométert az autóval. A próbaúton igyekszünk nem csak frissen aszfaltozott utakon menni, hanem a futómű hibáit jól megmutató utakat is keresünk. Nos, az Octavia futóműve meg sem nyekkent, még egy költséghely kizárva.

Akkor mire kell költeni?

Hát a karbantartásra. A kocsi szervizkönyve szerint az utolsó olajcsere óta 15 ezer kilométert tettek meg a kocsival. Az 1.5 TSi előírt szervizintervalluma 30.000 km, de aki ennyit vár, az ne nagyon számítson többszázezer kilométeres élettartamra, érdemes a korábbi 15.000-es ciklust tartani.

Használtautó vásárlás előtt amúgy sincs mire várni, legjobb a tiszta lap, ezért mindenképpen ajánlott az olaj és a szűrők azonnali cseréje. Egy ilyen minőségű kocsinál ajánlott a márkaszerviz igénybevétele is. Bár a garancia idejét ez az autó már megfutotta, mégis jó folytatni a márkaszervizes pecsétsort a szervizkönyvben, mert ha bármi felmerül, akkor az estleges méltányosság elbírálásánál sokat nyom a lattban, hogy mindig szakműhelyben szervizelték a kocsit.

És lenne még egy dolog, amire nem sokan gondolnak, mondjuk 130.000 km után. Mivel a TSi egy közvetlen befecskendezéses motor, a szívóoldal minden eleme kokszolódik. Ezért ajánlják szerelők, hogy az első szívóoldali tisztítást már 70-80 ezer kilométer megtétele után végeztessük el. Erre ma már bevett, elfogadott, hatékony módszer van, mégpedig a dióhéj-őrleményes hengerfej szívóoldal tisztítás és ha már lent van a szívósor, akkor azt is el kell mosni. Sok későbbi baj megelőzhető így.

De minden pénzbe kerül. A mai óradíjak mellett az időszakos karbantartás is 100-150 ezer forint között lesz, ha más javítanivalót nem talál a szerviz. De fog, például a fékfolyadék cseréjét, mert az kétévenként aktuális és éppen periódusban van a kocsi. A dióhéjas taszításra is kell még egy százas.

Ha a tisztességes belső tisztítás és az ajánlott karbantartások költségeit összeadjuk, máris adódott egy nagyjából háromszázezres költség, de ezt termesztésnek kell venni, hiszen ez az összeg visszajön, ha nem hibásodik meg a kocsi az öreg olaj, vagy a koksz miatt.

Minek ezt átvizsgáltatni?

Teljesen mindegy, hogy fiatal, vagy öreg autót nézünk, a vásárlás előtti használtautó-vizsgálat mindenhol indokolt, mert egy nem túl idős kocsin is előfordulhatnak olyan problémák, amelyek laikusok számára nem láthatók, nem érzékelhetők, de jelentős költségvonzatuk van, vagy jelentős biztonsági kockázatot hordoznak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....