közlekedésbiztonság
Európa közútjain 2013-ban 5542 gyalogos és 2002 kerékpáros veszítette életét közúti közlekedési balesetben. Míg a személygépjárművek érintettségével bekövetkező halálos balesetek egyre inkább szorulnak vissza, ennél láthatóan kisebb mértékben csökken a védtelen közlekedők részvételével bekövetkező halálos balesetek száma. Ez azonnali intézkedéseket vár a döntéshozóktól. Az egyik lehetséges irány a személyautók kialakításának gyalogosvédelmi eszközeinek fejlesztése, továbbá az ezzel kapcsolatos szabályozók felülvizsgálata, aktualizálása.
2002 óta a gépjárművek baleseti statisztikái dinamikusabban csökkentek, mint a védtelen közlekedőké (forrás: etsc.eu)
Az autók gyalogosvédelmi megoldásai értelemszerűen akkor válnak fontossá, amikor bekövetkezik a baleset. A balesetek elkerülését célzó aktív biztonsági berendezések csökkentik ugyan a balesetek bekövetkezésének kockázatát, de sajnos nem tudják teljesen kiiktatni a veszélyeket. Például ha egy gyalogos futva érkezik az úttestre, és éppen az autó elé toppan, fizikailag lehetetlen elkerülni az ütközést. Azokban az esetekben, ahol az aktív berendezések legalább arra képesek, hogy lecsökkentsék az ütközéskori sebességet, remekül kiegészítik, de nem helyettesítik a passzív gyalogosvédelmi berendezéseket.
Autó, védd meg a gyalogost! (forrás: etsc.eu)
Az EU-nak a jogszabályi környezet meghatározása révén komoly befolyása van a gépjárművek kialakítására és biztonsági berendezéseire vonatkozóan, és minden bizonnyal ennek felülvizsgálata, majd alkalmazása révén lehet a jövőben tovább csökkenteni a közúti halálos áldozatok és súlyos sérültek számát. A legfrissebb jogszabály is már közel 8 éves (78/2009), mely törvényi szinten írja elő a passzív biztonsági berendezések sztenderdjeit, és ad iránymutatást a „barátságosabb” gépjármű orr kialakításra. Ezért a szakma először ezt a szabályzást veszi elő, és frissíti a technikai és technológiai fejlődésnek megfelelően.
cikk forrása: etsc.eu