uber
A Bolt úgy jött létre, ahogy a sikeres startupok szoktak, egy az egyetemet otthagyó fiatal megpróbálkozott valamivel, ami nagyon bejött: 2013-ban Markus Villig, a 19 éves észt egyetemista azt tervezte, hogy egy applikációba integrálja Tallinn és Riga taxiszolgáltatóit. A szülőktől kapott 5.000 euró és egy fejlesztő segítségével sikerült is a terve, 2014-ben el is indult a szolgáltatás.
Nálunk az Bolt elsősorban taxiszolgáltatóként jelenik meg, de ők valójában csak az applikációt adják, amit nálunk a törvénynek megfelelő árazásra állították be. Máshol a Bolt sokkal inkább olyan, mint az Uber, magánszemélyek végeznek segítségével személyszállítást.
A személyszállítás mellett más téren is aktív a Bolt: már Budapesten is működik a Bolt Food, vagyis az ételházhoszállítással foglalkozó águk, ami a Netpincér Go-hoz és a Wolthoz hasonlóan egy applikáción keresztül intézi az ételek megrendelését, kiszállítását és a futár nyomonkövetését.
Emellett a nálunk is jól ismert, de nem a Bolt által szolgáltatott elektromos rollerbérlés a fő profil. Ezt a szolgáltatást Párizsban és Ausztrál városokban nyújtja a mára elég nagyra nőtt észt vállalat.
De mégis mekkorára? A Bolt a járvány alatt sem állt le a növekedéssel, legutóbb májusban érkezett a hír, hogy 100 millió eurónyi befektetést szereztek a Naya Capital Management befeketetési alaptól. Így összesen már 300 millió eurós tőkével rendelkeznek, a vállalatot pedig nagyjából 1,7 milliárd euróra értékelik. A befektetési alap mellett a nagy autógyártók, mint a Daimler is beszálltak a finanszírozásba.
A rengeteg pénz persze arra kell, hogy még tovább növekedjenek és terjeszkedjenek, ami nem olcsó mulatság, az eredménye pedig az, hogy a Bolt, hasonlóan az olyan versenytársakhoz, mint az Uber vagy a Lyft, masszívan veszteséges. Megkeresett 10 dolláronként veszítenek 1 dollárt, köszönhetően annak, hogy milyen agresszívan terjeszkednek.
A Bolt egyébként jól ráérzett, hogy arra kell terjeszkedni, ahol az Uber és a Lyft nem tesznek meg mindent a sikerért. Ezért vannak itt Kelet-Európában, nálunk például kihasználták meglévő tapasztalatukat a taxitársaságokkal és amikor az Uber távozott, ők elfoglalták a helyüket, mert meg tudtak felelni az itteni szabályoknak.
Emellett Afrikában is rendkívül aktívak, sőt, az ottani tevékenységüknek köszönhetően lettek igazán nagyok: több, mint 100 afrikai városban aktívak és az ottani sikerek után kezdtek el igazán növekedni.
Hogy meddig növekedhez a Bolt, jó kérdés, de tény, hogy rugalmasságuknak köszönhetően sikeresek tudtak lenni olyan piacokon, ahol mások elbuktak, vagy mert nem érdekelte őket eléggé, vagy mert nem tudtak megfelelni az új játékszabályoknak.