orosz gépjárműgyártás
A legnagyobb orosz autógyártó központi telephelyén, Togliattiban több ezer, más hírek szerint több tízezer elkészült autó vesztegel. Gyakorlatilag nem forgalmazzák a VAZ legnépszerűbb modelljeit, a Grantát és az új Vestát, ezekből a modellekből már csak igen kevés maradt a márkakereskedéseknél. Csak a Niva Travelről és a Niva Legendről mondható el, hogy viszonylag elegendő van belőlük.
Bár az AvtoVaz szerint mindezek csak híresztelések, a szakportálokban tartja magát a hír, hogy komoly logisztikai problémával szembesült a gyár. Már odáig fajult a helyzet, hogy azt javasolja a kereskedőknek, maguk szállítsák el a gyártósorokról legördült új autókat.
A kereskedők azt mondják, hogy látják ugyan a megrendelt autókat a számítógépes rendszerben, csak éppen nincsenek információk a szállítási határidőkről. A gondokat nem lehet orvosolni vasúti szállításokkal, mert túl magasak a tarifák, és hiány van a járműszállító vagonokból is
A piaci szereplők szerint az AvtoVAZ még jónéhány hónapig bajlódni fog ezzel a problémával.
A vállalat az idén februárban pályázatokat írt ki az autók kiszállítására, de a hiányt azóta sem sikerült pótolni, miközben egyre magasabb fizetést kínálnak a fuvarozóknak. Tavaly szeptemberben a vállalat szállításával foglalkozó egyége, Avtovaztrans havi százezer rubeles (370 eFt) fizetésért keresett E kategóriás jogosítvánnyal rendelkező kamionsofőröket, most viszont akár kétszer-háromszor nagyobb fizetésért is alkalmazná őket.
De a gyártással is vannak gondok. Augusztus 20-án például 180 Lada Granta összeszerelése volt tervbe véve, de csak körülbelül száz hagyta el a gyártósorokat, mert a munkavállalók közül sokan nem vették fel a munkát, nem voltak hajlandóak vasárnap is dolgozni.
Az utóbbi hetekben rendre érkeztek a rossz hírek a legnagyobb orosz autópari vállalattól, amely egyelőre talpon tudott maradni a kínai autóipar oroszországi ostromában. Alkatrészhiány miatt szüneteltetnie kellett a májusban piacra dobott LADA Vesták gyártását. Az új autók tulajdonosai pedig panaszáradatot zúdítottak a vállalatra amiatt, hogy rengeteg baj van az új Vestákkal, kezdve a hiányos felszereltségtől és rosszul működő elektronikától egészen a hibás festésig. A hiányos Vesták komplettállása jelenleg is gőzerővel folyik a telephelyeken.
A kiszállításhoz szükséges sofőrök hiánya azonban nem AvtoVaz-sajátosság, hanem országos probléma, ráadásul igen súlyos. Az orosz fuvarozó cégeknél mintegy 60 ezer sofőri állás betöltetlen. A hiány miatt nemcsak a Szaratovi régióban, hanem Volgográdban, Voronyezsben és Novoszibirszkben a kamionsofőri munkaért kínálják a legjobb fizetéseket, Omszkban és Permben pedig a top három legjobban fizetett állás között van.
A kínai autókat összeszerelő kalinyingrádi Avtotor pedig más gondokkal küzd, ott azért vesztegel egyre több autó a telephelyeken, mert nem nagyon viszik őket. Január óta összesen mintegy háromezer Kaiyi és BAIC modellt adtak el Oroszországban, a gyártási láncban – gyártósorokon és raktárokon -pedig mintegy 40 ezer autó van. Szakértők szerint az orosz magánszemélyek és vállalatok azért nem veszik ezeket az autókat, mert nem ismerik őket eléggé.