fejlesztések

Hannover Messe 2024: a Bosch fenntartható megoldásokat mutatott be a gyárautomatizálás, a hidrogéngazdaság és a mesterséges intelligencia területén

2024.05.04.

Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell megoldást találniuk: a klímaváltozás miatt a gyáraknak fenntarthatóvá kell válniuk és kímélni kell az erőforrásokat. A Bosch, a gyártási és ipari megoldások egyik vezető szállítója, a gyárautomatizáláshoz, a hidrogéngazdasághoz, a digitalizációhoz és a mesterséges intelligenciához (MI) kapcsolódó megoldások széles portfóliójával segíti az ipari vállalatokat a zöld átalakulás megvalósításában.

A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója a gazdasági kihívások ellenére 2023-ban is megtartotta korábbi pozícióját. A Bosch árbevétele az ipari technika üzleti szektorban 6,8 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 10,2 százalékkal – 7,4 milliárd euróra emelkedett. A növekedés fő mozgatórugóit a HydraForce és az Elmo Motion Control cégek felvásárlásai jelentették.

Fotó: Bosch

A Hannover Messe 2024 kiállításon a Bosch az automatizálás, a digitalizáció és a hidrogén területén mutatott be technológiai megoldásokat. „A mesterséges intelligencia és a digitalizáció korai alkalmazójaként az ipari technika szektor szinte egyetlen más ágazathoz sem hasonlítható” – mondta Tanja Rückert, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának ipari technika üzletágért, valamint digitalizációért felelős tagja. „A szoftverek és a hálózatba kapcsoltság segítik, hogy a termelés hatékonyabb, jobb minőségű és fenntarthatóbb legyen. Az életszínvonalunk és jólétünk csak az erős ipari szektornak köszönhetően maradhat fenntartható.”

Generatív mesterséges intelligencia: fejleszti a folyamatokat és a minőséget

A gyártásban a Bosch a generatív mesterséges intelligenciát a termelésirányítás, a felügyelet és az ellenőrzés további fejlesztésére használja. A Bosch két németországi üzemében a vállalat olyan projekteket indított el, amelyek során a generatív MI szintetikus képeket hoz létre az optikai ellenőrzésre vonatkozó MI-megoldások kifejlesztéséhez és skálázásához, valamint a meglévő MI-modellek optimalizálásához. A Bosch arra számít, hogy ez a jelenlegi hat-tizenkét hónapról néhány hétre csökkenti az MI-alkalmazások tervezéséhez, bevezetéséhez és felfuttatásához szükséges időt. A Bosch kutatói által kifejlesztett, szintetikus adatokat előállító szolgáltatást a sikeres kísérleti tesztelést követően a Bosch valamennyi telephelye számára elérhető lesz.

ctrlX AUTOMATION: automatizálási eszköztár

A Bosch Rexroth által a gyártásautomatizáláshoz kifejlesztett ctrlX AUTOMATION rendszer hardverből, szoftverből és alkalmazásokból áll. Ez egy nyílt platform, amely a komplett automatizálási megoldások összes elemét tartalmazza, és 30-50 százalékkal csökkenti a komponens- és tervezési költségeket. A platform partnerközössége, amelyet együttesen ctrlX World néven ismerünk, folyamatosan bővíti a megoldások körét nemcsak hardverekkel, hanem új alkalmazásokkal is, amelyhez eddig 100 partner járult hozzá megoldásaival. A ctrlX AUTOMATION rendszer öt évvel ezelőtti indulása óta az ügyfelek száma mintegy ezerötszázra emelkedett. Az értékesítés ezen a területen 2023-ban 30 százalékkal nőtt.

Akkumulátorgyártás: komponensek az automatizált berendezésekhez

Legyen szó akár elektromobilitásról, fogyasztási cikkekről vagy az épületgépészetről, az energiatárolás iránti igény nagyobb, mint valaha. A Bosch Rexroth átfogó portfóliót kínál az akkumulátorgyártáshoz, amely a teljesen nyitott ctrlX AUTOMATION rendszeren kívül lineáris mozgatástechnikai, illesztési és anyagmozgatási technológiával rendelkező egyedi alkatrészeket, rendszermegoldásokat és alrendszereket is tartalmaz. A gyorsaság és a pontosság az akkumulátorgyártásban is fontos. A Bosch Rexroth olyan lineáris robotokat fejlesztett ki, amelyek gyorsan bevethetők az olyan alkalmazásokat illetően, mint a cellák és a csomagok kezelése, valamint az illesztéstechnika és az adagolás. Ezek a robotok optimalizálják a modulok és csomagok összeszerelésének és szétszerelésének folyamatait.

Akkumulátorok újrahasznosítása: automatizálási megoldás az akkumulátorok mélykisütéséhez

Egyre több elektromos autó közlekedik csendesen és alacsony károsanyag-kibocsátással az utakon. Akkumulátoraik ritka és értékes nyersanyagokat, például lítiumot és nikkelt tartalmaznak, amelyek visszanyerése gazdaságilag és ökológiailag is észszerű. A Bosch Rexroth használt járműakkumulátorok diagnosztizálására, kisütésére és szétszerelésére szolgáló moduláris megoldása lehetővé teszi ezeknek a lépéseknek az automatizálását, amelyekre még a nyersanyagok visszanyerésének tényleges folyamatát megelőzően kerül sor. Ez lehetővé teszi az akkumulátorok ipari méretű újrahasznosítását, és a rugalmas skálázás lehetőségét kínálja.

Hidrogéntöltő állomások: meghajtási megoldások a hidrogén sűrítéséhez

A hidrogéntöltő állomások jelentős szerepet játszanak a mobilitási ágazat szén-dioxid-mentesítésében. A következő hat évben világszerte várhatóan több ezer hidrogéntöltő állomást helyeznek üzembe. A Bosch Rexroth partnereivel együtt skálázható megoldásokat fejlesztett ki a hidrogén sűrítésére szolgáló szervohidraulikus kompresszorhajtásokhoz a 10 és 280 kilowatt közötti teljesítménytartományban. Ahhoz, hogy a járműveket gyorsan és egyszerűen hidrogén üzemanyaggal lehessen feltölteni, a gázt akár 900 bar nyomásra kell sűríteni. A Bosch Rexroth a hidrogéntöltő állomások kereskedelmi célú üzemeltetéséhez egy új, elektrohidraulikusan hajtott kriogén szivattyút fejlesztett ki a FirstElement Fuel céggel, az Amerikai Egyesült Államok egyik vezető vállalatával együttműködésben. Ez a kriogénszivattyú a folyékony hidrogént közvetlenül 875 barra sűríti. A cél az, hogy a nehéz-teherautókat 100 kilogramm hidrogénnel kevesebb mint tíz perc alatt feltöltsék. A közvetlen feltöltés eredményeként így már nincs szükség a töltőállomásokon köztes tárolótartályokra. Az első ilyen töltőállomások felszerelése 2025-től kezdődően várható. A Bosch Rexroth a Maximator Hydrogen vállalattal együttműködve olyan skálázható, kis karbantartásigényű, jelenleg akár 250 kilowatt teljesítményű meghajtóegységeket fejlesztett ki, amelyek a töltőállomások üzemeltetőinek megfizethető megoldást kínálnak. Az új, konténeralapú kompresszorok potenciálisan a felére csökkenthetik a teljes üzemeltetési költséget a kereskedelmi forgalomban kapható alternatívákhoz képest. A svájci Coop-csoport már használ hidrogénnel üzemelő teherautókat az áruszállításhoz. Ezek öt olyan töltőállomáson tankolnak, amelyeket a Maximator és a Bosch Rexroth technológiájával szerelték fel.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.18
Idén, immár harmadik alkalommal indít közlekedésibiztonsági témájú online felmérést a Nemzeti....
2024.05.18
Füleken új befektető érkezik az egykori Kovosmalt területén újonnan kiépített ipari gyárcsarnokba....
2024.05.18
Generációváltás előtt állnak Ausztriában az autósiskolák. Az autósiskolák üzemeltetői a szakma....
2024.05.17
Az Útinform figyelmeztette az autósokat, hogy szombatra virradó éjszaka egy különleges szerelvény....
2024.05.17
Ismerik a Toyota Priust? Ő a világ leghíresebb hibridje. Szomorú, de eddig még nem kerültünk....
2024.05.17
Az AutoWallis csoport 89,1 milliárd forint árbevételt ért el az első negyedévben, 11 százalékkal....
2024.05.17
Alig ötvenhat kilométert tudott megtenni az újonnan vásárolt Tesla Cybertruck csodaterepjáróval  a....
2024.05.17
Vadonatúj villamosok érkezhetnek Budapestre 2030-ig, a BKK folytatja a járműflotta megújítását.....
2024.05.17
Ki hinné, hogy már négy év eltelt amióta bemutatták az első elektromos Opel Corsát. A modell....
2024.05.17
Jövet-menet gyorsan hajtott egy autó Dejtáron. ..