közvélemény-kutatás
A vezetéstámogató rendszerekről készült tanulmány részeként készült spanyol felmérés arra volt kíváncsi, hogyan látják önmagukat és a közlekedés többi résztvevőjét az autósok. Az eredmény aligha okoz különösebb meglepetést. Az autósok döntő többsége úgy gondolja, hogy mindenkinél jobban vezet, a többi autósról pedig az a véleménye, hogy alig többek hétvégi mazsoláknál.
A spanyol sofőrök 91%-a „nagyon biztonságosnak vagy rendkívül biztonságosnak” tartja saját vezetési stílusát, de amikor a többi sofőrről mondanak véleményt, megfordul az arány. A megkérdezettek 70 százaléka szerint a „többiek” veszélyesen vagy bizonytalanul közlekednek. Csak minden negyedik autós gondolja úgy, hogy a másik oldalon is vannak olyanok, akik „nagyon vagy rendkívül biztonságosan” vezetnek.
Az adatok a Carwow használtautó-értékesítési platform felméréséből származnak. Körülbelül 400 spanyol felhasználót kérdezték meg vezetési szokásaikról, elsősorban a biztonságos vezetésről. Ugyancsak rákérdeztek, hogy az autósok szerint a fejlett vezetést segítő rendszerek (ADAS) mennyiben járulnak hozzá a közlekedés biztonságához. Egyáltalán: használják-e őket?
E technológiákat szinte minden megkérdezett ismeri (84%), de a válaszadók fele úgy nyilatkozott, az autója nem rendelkezik ilyen rendszerekkel. Ez azért nem meglepő, mert Spanyolországban a személygépkocsi-flotta átlagéletkora 14,2 év, és egyre több a régi autó.
Az ANFAC autógyártói szövetség legfrissebb statisztikái szerint a személygépkocsik 23,3%-a 15 és 20 év közötti; további 25% 20 évnél idősebb. Sokukban még légzsák sincs, mert az csak 18 éve kötelező.
Ami az ADAS-rendszerek közúti biztonsághoz való hozzájárulását illeti, az ilyen technológiákkal rendelkező autók tulajdonosainak 53%-a úgy gondolja, hogy ezek a rendszerek elősegítik a biztonságosabb vezetést, és 41% állítja, hogy jelentősen javítják járműveik biztonságát. Ennek ellenére a megkérdezetteknek több mint fele egyetért azzal a megközelítéssel, hogy az autóban a felelősség mindig a vezetőt terheli.