baleset

Automata segélyhívó kerülhet minden új autóba 2018-tól az EU-ban

2015.04.28.

– Olyan elektronikus segélyhívó kerülhet az Európai Unióban forgalomba helyezendő új személygépkocsikba és kisteherautókba 2018-tól, amely baleset esetén automatikusan hívja a mentőket – erről fogadott el jogszabályt az Európai Parlament (EP) kedden.

A rendelkezés célja a halálos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentése. Tavaly 25 ezer 700-an haltak meg az Európai Unió útjain, az automata segélyhívó becslések szerint 10 százalékkal mérsékelheti ezt a számot. A fedélzeti automatikus e-segélyhívó rendszer súlyos közúti baleset esetén a 112-es segélyhívó számon értesíti majd a mentőket, akik az információk alapján azonnal be tudják azonosítani a szükséges segítség jellegét és nagyságrendjét, így hamarabb a helyszínre érhetnek.


– A gyorsabb segítség életet menthet, enyhítheti a sérülések súlyosságát és csökkentheti a közlekedési dugók okozta költségeket – tudatja közleményében az EP. Adatvédelmi szempontokból a jeladó nem teszi majd lehetővé a járművek baleset előtti útvonalának visszakövetését. Csak szerencsétlenség esetén küldi el a mentőknek a jármű és az üzemanyag típusát, a baleset idejét és pontos helyét, illetve azt, hogy hányan ülnek az autóban.

Emellett az adatokat másnak az érintettek hozzájárulása nélkül nem lehet átadni, és a gyártóknak azt is meg kell oldaniuk, hogy véglegesen törölni lehessen őket. A szabályozás a 2018. március 31. után forgalomba helyezett új autóknál és kisteherautóknál írja elő kötelezően az automata segélyhívó beszerelését. Három évvel később pedig az Európai Bizottság meg fogja vizsgálni, hogy érdemes-e kiterjeszteni a rendelkezés hatályát más járműkategóriákra is.


A kedden elfogadott szabályok az autógyártók számára írnak elő kötelezettségeket. A tagállamoknak pedig 2017 októberéig kell kiépíteniük a rendszer működéséhez szükséges infrastruktúrát, amiről egy tavaly hatályba lépett uniós jogszabály rendelkezik. A szavazás eredményét közleményben üdvözölte Pelczné Gáll Ildikó és Kósa Ádám fideszes EP-képviselő, akik arra kérik a tagállamokat, hogy korszerűsítsék infrastruktúrájukat annak érdekében, hogy az e-segélyhívások gyorsan és hatékonyan eljuthassanak a készenléti segélyszolgálatokhoz.

– A XXI. században Európa nem engedheti meg, hogy a segélyszolgálatoknak ne legyen egységes informatikai háttérrendszerük vagy, hogy ne működjön az adatkeresés, illetve a helymeghatározás – húzta alá Pelczné. Kósa Ádám, a fogyatékosságügyi munkacsoport társelnöke rámutatott, hogy az automatikus segélyhívó nagy előnye, hogy mindenki számára hozzáférhető lesz, nem jelent akadályt majd az sem, ha a jármű vezetője fogyatékossággal él.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.06
A Volkswagen új hatékonysági mérföldkövet ért el Dél-Olaszországban, a nardói pályán: egy....
2025.02.06
Orvosi incidens történt a Lufthansa Boeing 747-8 típusú repülőgépén – írja a Bild.   ..
2025.02.06
Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A....
2025.02.06
A Revuelto, az Urus SE és a Temerario díjakat kap a dizájnért, a teljesítményért és a vezetési....
2025.02.06
Lezárják a hétvégén a Lánchidat, valamint a pesti alsó rakpart Eötvös tér és a Jászai Mari tér....
2025.02.06
A tavalyi évben világszinten, Európában és Magyarországon is rekordértékesítéseket elérő Lexus a....
2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....
2025.02.06
Kevés tesztautót szeretett meg így a családom, mint a konnektoros hibrid Ford Kugát. A napi szinten....
2025.02.06
A tegnapi wolfsburgi üzemi gyűlésen Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója....