ICDP
De mit jelent gyártásból rendelni? Leginkább azt, hogy nem kell kompromisszumot kötnünk, ha európai autót rendelünk, az pontosan olyan lesz, amilyet akarunk. Ezzel szemben a legtöbb ázsiai márka esetében nincs lehetőség igazán testre szabni az autót és a legtöbb esetben már legyártott autók találnak gazdára.
Holmatro
Érdemes vetni egy pillantást valamelyik német autógyár magyar képviseletének online konfigurátorára, különösen a prémium kategóriában. Garantálom, hogy ha át is gondolja, lehetetlen 10 percnél előbb elkészülni az álomautóval. Ezzel szemben, ha egy ázsiai prémium gyártó oldalán állítjuk össze az autónkat, akkor általában 4 lépés alatt készülünk el: kiválasztjuk a színt, az erőforrást (váltóval együtt), a felszereltséget, majd – nem minden esetben – kiválasztunk egy-két csomagot, amire úgy érezzük, szükségünk van.
Mindez – leegyszerűsítve – a gyártási filozófiákból adódik. Az európaiak rendelésre gyártanak, a szalagon haladó félkész autók jelentős részének már van gazdája, és a megrendelő által összeállított konfigurációt gyártják le. Ázsiában és az Egyesült Államokban inkább a „raktárra gyártás” dívik, a gyártás alatt lévő autóknak még nincs gazdája, csak később találják meg jövőbeli tulajdonosukat.
Netivist
Miért van ez? Az ázsiai gyártók híresek gyártásfilozófiájukról, ami a lehető legkevesebb felesleges alkatrészt helyezi előtérbe. A beszállítóknak előre meg kell mondani, melyik termékből mekkora mennyiségre van szüksége a gyárnak. Ázsiai gyártók esetében a fel nem használt alkatrész fogalma szinte nem létezik, legyártják, amihez van alkatrész, majd lehet válogatni az elkészült autókból. Mindez a Toyota szüleménye, az egyetetemi logisztika órák első előadásainak témája szokott lenni ez a LEAN-nek nevezett megoldás, ami mára az egész világon elterjedt.
Ezzel szemben az európaiak hónapokon át tervezik a gyártást, figyelik az igényeket és próbálják az alkatrészek lehető legpontosabb kombinációját megrendelni, de a tökéletes pontosság persze elérhetetlen. Így egy modell életciklusának végén elkerülhetetlen, hogy ne maradjon jelentős mennyiségű felesleges alkatrész a gyárban.
Japan daily express
Ugyanakkor Európában és folyamatban van egy bizonyos szintű átmenet, ma már csak az eladott autók 46%-a érkezik gyártásból, ami bár visszaesés, még mindig többszöröse az amerikai 5%-nak. Az átalakulás viszont más téren is folyamatban van. Egyre jellemzőbb az európai gyártók körében, hogy az extralista különböző csomagokból áll: LED fényszóró csomag, ami tartalmazza az összes világítással kapcsolatos extrát; parkoló-csomag radarokkal és asszisztenssel és még sorolhatnánk.
Kérdés, hogy ez mennyire ideális? Az európai vásárló hozzászokott a személyre szabhatósághoz, ha akar és hajlandó megfizetni, könnyen lehet olyan autója, amivel teljesen megegyező biztosan nem fog szembejönni az úton. De őszintén, ki tud – és ki akar – megkülönböztetni két teljesen megegyező autót, amelyek között egy van két extra a különbség.
Reuters
Kétségtelen, mindkét megoldásnak megvan a maga előnye és hátránya. Európai szemmel preferáljuk az egyediséget, az autónk is miénk, és oylan amilyennek mi akarjuk. De ha ez nem számt, márpedig az esetek jelentős részében a tulajdonost a legkevésbé sem érdekli, mi van és mi nincs az autóban, akkor tökéletesen érthetővé válik az ázsiaiak megoldása.