ICDP
Mindez azt jelenti, hogy négy év múlva ezek a szerződések újból változni fognak, a kereskedői szerződések megújítása pedig cseppet sem egyszerű feladat, ennek ellenére, a gyártók sorban kötnek újakat. Mégis miért? Erre kereste a választ az ICDP egyik legfrissebb kutatása.
A kutatószervezet az utóbbi évben sokat foglalkozott a „jövő kereskedőjének” definiálásával. Szerintük a jövőben kevesebb kereskedőre lesz szükség (a számok mezején ez azt jelenti, hogy 4%-os csökkenésre számítanak a következő néhány évben, ami az európai kereskedők létszámát illeti). Ezek a nagyobb kereskedők univerzálisabban fognak szolgáltatni és új fajta telephelyeken várják majd a vásárlókat (pop-up kereskedések, belvárosi kirendeltségek). Magyar szempontból ezt úgy kell elképzelni, hogy a Hovány hálózat tovább növekedik, míg kisebb, marginális társai lemorzsolódnak.
Bizonyos szempontból a mostanság megkötött szerződések beleillenek ebbe a mintába. Több márka esetében is elmondható, hogy az új megállapodások lényege, hogy olyan új megoldások és működési formák is szabályozva legyenek, amelyek eddig nem voltak, így például a korábban említett pop-up pontok.
Porsche
Az új megjelenési formák szabályozása mellett szintén fontos, hogy a gyártók igyekeznek felkészülni az újfajta vásárlói igényekre, vagyis arra, hogy a vásárlók már nem csak egy terméket vásárolnak, hanem egy „csomagot”, amelynek az autó csak egy része az egyéb szolgáltatások mellett.
Új értékesítési csatornákat is belefoglaltak ezekbe a szerződésekbe, mint például az online értékesítés, amely bár egyelőre jelentéktelen, a jövőre nézve komoly potenciált rejt magában. Eddig gyakorlatilag minden esetben közvetlenül a gyártó értékesített az interneten keresztül, a jövőben viszont a kereskedők is részt vesznek a folyamatban.
BMW
A Volkswagen csoport végezte el a legjelentősebb újításokat a kereskedői szerződéseit tekintve. Alapvetően úgy tűnik, a németek igyekeznek megkönnyíteni kereskedőik dolgát. Partnereik választhatnak, hogy milyen formában szeretnék értékesíteni, vagy éppen javítani a márka modelljeit, így biztosítva, hogy minden kereskedő a neki megfelelő formában működhessen (teljes körű szolgáltatást nyújtó kereskedés, szervíz, városi kirendeltség, stb.)
Volkswagen
A kutatást bemutató következő cikkünkben részletesen összefoglaljuk, hogy melyik márka milyen újításokat hozott az új szerződéseit tekintve.