Ford Mustang
Koponyánként 421, összesen 1684 lóból álló ménes terelgethettünk – ha a felevezetőnek beállított kiscsikót a Focus RS-t nem számolom bele a konvojba - Budapest és a Balatonfelvidék között a Ford jóvoltából. A Mustangérzés nem pusztán a teljesítmény kordában tartása, hanem egy darabka féltve őrzött történelem. Az autógyártás egy semmivel föl nem cserélhető klasszikusa, amit az is azonnal megérez, aki életében ült még ilyen autóba. Filmek, számítógépes játékok tucatjaiban szerepelő autó olyan mint egy farmer, ami soha nem fog kimenni a divatból bármilyen fizimiskát is álmodjanak meg neki a jövőben.
Paripák fogatban
Az egykori pony-car a kevésbé tehetősebbek autójaként kedzte meg autóiparti törtnelmét. Az évtizedek alatt számos jó és kevésbé jó átalakulás után újra magára talált a modell olyannyira a Ford ki is vette a szájából a zablát, hogy aztán ezzel a lendülettel a Mustang átnyargalhasson az öreg kontinensre. Persze Európa és Kína bekebelezését komoly munka előzte meg, ahol az érintett piacok specifikumaira hangolták az autót.
A történet születése: 1964
A 2.3 és 5.0 literes motorokkal Fastback és Convertible karosszériaváltozatokkal elérhető Mustang gyorsan beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A 2016-ban már 15 ezer sportkupé talált gazdára Európában, Magyarországi forgalmazásának két éve alatt a megrendelések száma elérte a 300 darabot. Paradox tény, hogy a régióban jellemzően a nagymotoros változatok a kelendőbbek, míg a köbcentihalmozó Újvilágban a kisebb űrtartalmú változatok a népszerűbbek.
Európában az ötliteres változat viszi a prímet
A Ford által szervezett kétnapos túrán a meghívott plénum is az 5.0 literes változatokat hajthatta különböző felszereltségi szintekkel és hajtásláncokkal. A szervezők változatos útvonalat állítottak össze és érthető módon megpróbálták a sofőrök jobb lábait kordában tartani. Így az aszfaltszaggatás ugyan elmaradt, de az autópályamenetben a konvoj demonstratív optikája gyorsan szabad utat varázsolt a menet élére.
A Festetics lány, aki imádta az autókat
Az első állomásunk Dégen volt, ahol az egykor jobb időket látott Festetics kastély kertje adott impozáns hátteret a Mustangoknak. Kár, hogy az egykori arisztrokrácia e műremekét sem kímélte meg az idő és a rendszer. A legutóbb gyermekotthonként üzemelő műemlékkomplexum spontán kiállítása akár jó antréként is szolgálhatott volna, hiszen a grófi család imádta a technikát, nem csak repülőgépiek, és repterük volt, hanem számos különleges sportkocsijuk is, amivel versenyeken is indultak.
A dégi kastély főbejárata
A dégi kastély után a somogy megyei Chateau Visz Kastélyszállóhoz vitt az utunk. A Balatontól 12 kilométerre levő Viszre az egykor raliversenyek teret adó erdőgazdasági úton vezetett. A ma csak engedéllyel használható aszfalt szomorú történetet hordoz, egy korábbi versenybaleset okán. A szervezők két beiktatott ügyességi versenyének egyike is ezen a etapon lett megrendezve. Természetesen itt sem engedhettük el a lábunkat, sokkal inkább az időérzékünkre kellett hagyatkoznunk.
A szántódpusztai erdőgazdasági út
Ugyanis 4 métert kellett megtenni két másodperc alatt. Az úgynevezett 1/100 megmérettetés után indultunk a Jankovich gróf által épített kastélyhoza Chateau Viszhez, ami már ma luxus hotelként működik. A fantasztikus ősfás erdővel körülvett épület a környék gyöngyszeme, és kitűnő konyhával is bír. Nyugalmát ezúttal csak a V8 motorok moraja verte fel.
A viszi katélyszálló parkjában pihen a ménes
Az ebédet a Mustang márkanagykövettel Dr. Kiss Gergő olimpiai vízilabdázóval költhettük el, akivel a fogások közt az anekdotáké volt a főszerep, amiből világklasszis pólósunk kifogyhatatlan volt.
Kiss Gergők kifogyhatatlan anekdótákból
A viszi gasztrotúránk után a kéthelyi Kristinus borbirtok felé vettük az irányt. Az etapot egy újabb 1/100 verseny szakította meg, így aztán némi vargabetűvel érkeztünk meg nap végcélunkhoz.
Az őszi balatonpartra színt varázsoló Mustangok az 1/100 feladat teljesítése közben
A Kristinus borbírtok minden csak nem szokványos. Az osztrák kézben levő 5500 négyzetméterre megálmodott borkombinátban semmi nem a szokványos módon van megálmodva. A pince az emeleten, a borkatedrális a pincében található.
Kristinus borászat pincéje az "emeleten"
A hegy levét még ugyan hordókban érlelik, de már kísérleteznek újabb technológiákkal is, ami már eltér megszokott eljárásoktól. A nap mustángjai után a liba vette át az esti főszerepet, amit illő módon a ház borainak kíséretében fogyasztottuk el.
Másnap szabadjára engedték a cowboyokat és ki-ki egyedi útvonalon térhetett vissza a Ford Solymár M3-as mellett lévő bázisára. A közel kétszáz kilométeres úton lehetett egy kicsit tépkedni az oroszlán bajszát, amit ezúttal nem tartott vissza az előzőnapi konvoj tempója. A Mustanggal legyen az bármilyen konfiguráció, gyorsan egymásra lehet találni, hiszen a beállítások minden vérmérsékletre és habitusra kínálnak beállítási alternatívákat. Másfelől az sem elhanyagolható, hogy a „kultformája” mellett ez a legjobb ár-lóerőértékű sportkocsi ma a piacon.