zöldautó
Lassan mindennél fontosabb szempont lett a hagyományos autógyártók számára, hogy megfizethetőbbé, pláne profitábilisabbá tegyék a modelljeiket, különösképpen a villanyautóikat, amiknek az árát még mindig az akkumulátorköltség tornázza fel leginkább. Ugyanakkor rengeteg munka folyik a gyártósori komplexitás és a bürokrácia csökkentésének érdekében is, amikben különösen a nagy múltú európai autógyártóknak van hova fejlődnie. Éppen ezekre az európai gyártókra jelent egyre nagyobb veszélyt az a számtalan kínai márka, amelyek rövid időn belül ellepték az európai piacot.
Példaként ott van a BYD vagy a SAIC, amelyek mindketten komoly összeget fektettek a villanyos átállásba, ezzel érdemben tudták csökkenteni a gyártási és fejlesztési költségeket, míg az akkumulátorokat helyi vagy saját kézben lévő beszállítóktól szerzik be, ezáltal hatalmas versenyelőnyt kiépítve a riválisokhoz képest. Hiszen az olcsó akkumulátor költség, olcsó árlistát is jelent egyben. Nem véletlenül volt az utóbbi idők nagy győztese az MG és a Tesla az öreg kontinensen.
2022-ben már 9%-os piaci részesedést haraptak ki maguknak a kínai gyártók az európai villanyautó eladásokban, ami kétszer annyi, mint egy évvel előtte, és a legtöbb gyártó még csak most jelenik meg teljes erővel. Lépéskényszerbe kerültek ez európai autógyártók, és az árcsökkentés elérése érdekében még hatékonyabbá kell tenniük a gyártási folyamatokat. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója egyenesen „extrém brutálisnak” nevezte a kínai gyártók jelentette vesztélyt ez európai autógyártásra. „25%-kal versenyképesebb árakat tudnak nyújtani, mint mi. Harcolnunk kell.” – tette hozzá.
Hasonlóan vélekedett a Renault is, ahol 40%-os költségcsökkentést szeretnének elérni 2027-ig. Luca de Meo vezérigazgató szerint az év második felében már szignifikánsan alacsonyabb gyártási költségekre számítanak, köszönhetően a nyersanyag árak csökkentésének. „Tisztán látszik, hogy versenyenben vagyunk, és leginkább az idővel harcolunk, de ilyen az üzlet természete.” A Renault is abban látja a megoldást, ha csökkenteni tudják a gyártási és fejlesztési költségeiket.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!