Teszt

Áramütés - Volán mögül a konnektoros BMW Active Tourer

2023.07.25.

A gyökeresen megújított BMW kettes sorozat csúcsdarabja a kissé hosszú nevű 230e xDrive Active Tourer. Ez a konnektorról tölthető, hibrid rendszerű kompakt megy lendületesen, s mint próbaköréből kiderült: egyúttal „zöld” is – jobban, mint korábban

Szerző: Heimer György

Még vagy tíz éve merészet húzott a BMW. Miközben a csillapíthatatlannak tűnő suv-mánia kannibalizálta a többcélú (mpv) egyterűeket is, a vezető márkák egyre-másra feladták efféle modelljeiket, köztük a különösen népszerű C-osztályos típusokat, a Citroen C4 Spacetourertől a Ford C-Maxon át a VW Sportsvanig, a BMW kirukkolt a kettes sorozattal. Ezt a főként családos autósokat megcélzó, emelt tetejű kompaktot nem fogadta egyöntetű lelkesedés. A BMW-puristák húzták szájukat, s azt kérdezgették: kinek kellhet ilyen, a sportos hagyományokat felrúgó, „öreguras” járgány hátsókerék-hajtás helyett a Miniből átemelt fronthajtásos, háromhengeres, keresztben álló benzinmotorral?

A piac azonban rácáfolt a kétkedőkre. Az első sorozatból elment vagy 420 ezer, s a bajor prémiumgyártó továbbra is olyannyira fantáziát lát e kategóriában, hogy tavaly bemutatta az Active Tourer második nemzedékét. Igaz a kocsit kívül-belül átfazonírozták, a szögletes formákat gömbölydedre, talán a bírálatokra hallgatva béemwésen sportosra szabták. Elől az elmaradhatatlan, veseformájú méretes hűtőmaszk már messziről láttatja, hogy én egy BMW vagyok. Oldalról nézve ugyancsak a lendületességet sugallja a dizájn: ívelt tetővonalakkal, elnyújtott ablakfelületekkel, a karosszériába vasalt élekkel, éppen úgy, mint a kocsi far formai megoldásai, köztük a szélekre kitolt vékony led-lámpákkal.

Ám a tetszetős külső mellett nem kisebb nóvum, hogy a hagyományos benzines, dízeles változatok megjelenése után az új kettes már konnektorból tölthető plug in hibrid hajtással is elérhető. A 230e xDrive Active Tourert a háromhengeres, 150 lóerős turbós benzinmotoron kívül a hátsó tengelyen még egy 176 lóerős villanymotor is megpergeti. A 326 lovas (240 kW) rendszerteljesítmény jóvoltából ez a hibrid 5,7 másodperc alatt van fent százon, végsebessége 200 feletti. A száguldó menet hagyományszámba menő márkavonás, viszont az is figyelemreméltó „zöld” adat, hogy a 16,3 kWh bruttó kapacitású akkumulátorral az emissziómentes hatótáv meghaladja a 90 kilométert. Legalábbis papíron. A mi tesztkörünk során csak kevesebbre, 70 kilométerre futotta, de ez sem semmi: az egy-két évvel ezelőtti plug in hibridek villanyosan jó, ha 40-50 kilométert teljesítettek.

A menetélvezeteket tovább fokozzák a jól bevált BMW-gépezetek, így a hétfokozatú, duplakuplungos Steptronic automata sebességváltó vagy az xDrive fantázianevű összkerékhajtás – ebben a változatban alapáron. Az autó finoman, rángatás nélkül, mintha zsinóron húznák úgy gyorsul. Az elektromos erőforrás egymagában 140-ig bírja, bent a kocsiban a benzines motorzaj még nagyobb sebesség, autópályás haladás esetén sem hallatszik tolakodónak. És ha elfogy az elektromos szufla, a zöld rendszámos konnektoros 100 kilométerre számolva megelégszik 5,2 liter körüli benzinfogyasztással.

Az Active Tourer belsejét is gyökeresen átdolgozták. Ennek részeként a kettes család ugyancsak megkapta a nagyobb modellek ívelt formájú műszerfali kijelzőjét, amelyben a 10,25 colos központi érintőképernyőn a vezetést segítő infotaintment szolgáltatások „számítógépes csempékből” hívhatók elő, jól leolvasható, színes, kontúros felbontásban. A rendszer logikus, áttekinthető (a klímaállítás a képernyő alján mindig külön megjelenik), de mint ahogy más képernyős megoldások esetében itt is érvényes: menet közben keresni-böködni a kívánt beállítást, (baleset) veszélyes: elvonja a figyelmet a forgalmi fejleményektől. Ugyancsak újfajta BMW-módi, hogy a kezelőszervek többsége a két első ülés közötti konzolkönyöklő folytatásában kapott helyet, többi közt az indítógomb, az előre, hátra, üres menetfokozatokat váltó toló bütyök, a rádióhangerő-szabályzó vagy a motor karakterét módosító nyomógomb. Ez utóbbi váltásakor átrajzolódik a vezető előtti műszerfali képernyő, amelynek grafikáját és a menetadatokat a multifunkcionális kormányon lévő gombokkal is lehet váltogatni. Külön fejezet, ahogy a vezetést segítő digitális szolgáltatás-rengeteg besegít a sofőrködésbe. A sávtartástól és az adaptív tempomattól a gyalogosokra, kerékpárosokra figyelő rendszereken át a koromsötét autóutat fényárba borító ledes-mátrixos fényszórókig. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az egész kocsi utastere fényűzően elegáns. Már BMW védjegy a vastag fogású bőrkormány, látványos a hangulatvilágítással megspékelt műszerfal-betét, az ajtókon lévő lyuggatott hangszórófal, nem is beszélve az extraként rendelhető bőrkárpitozásról.

Talán mondani sem kell, hogy a prémiumos Active Tourernek igen csak megkérik az árát. A belépő benzines modell 12 millió forintnál indul, a konnektoros 230e alapára már 17,4 millió, de a minden autós jóval felextrázott tesztautó több mint 22 milliót kóstál. Mindenesetre, akit eddig sem kerített hatalmába a plázaterepjárós suv-technika és kompaktra vágyik BMW kivitelben, alighanem most sem fog csalódni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 03. 17.....
2025.03.16
A lezserség tempója, vagy a könnyedség sebessége mottóját hirdeti az alig ismert Longbow márka,....
2025.03.16
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kölcsön kenyér visszajár. ..
2025.03.16
Néha a leggazdagabbak is bedőlnek a csalóknak, csak náluk az elvesztett összeg mértéke is sokkal....
2025.03.16
Jelentős kedvezménnyel vehetik meg a Borsod-Abaúj-Zemplénben élők jövőre a megyei autópályamatricát....
2025.03.16
A potenciálisan visszatérő legendás modell pedig továbbra sem lenne teljesen elektromos hajtású.  ..
2025.03.16
A GR Yaris prototípusba egy új kétliteres turbómotor került bőven 300 lóerő fölötti teljesítménnyel....
2025.03.16
A 633 millió eurós profitot egy olyan piaci környezetben termelte meg a vállalat, ami a jövőben még....
2025.03.16
Andrea Kimi Antonellinek törölték az ötmásodperces büntetését, így alig maradt le a dobogóról. ..
2025.03.16
Megnövelt akkumulátor- és motorteljesítményt, valamint a Lexus tradicionális értékeit még inkább....