koronavírus
Az egész úgy kezdődött, hogy felhívott egy ismerősöm, hogy a bejáratott szervize nem fogadja műszaki vizsgára és az időszerű tavaszi átvizsgálásra az autóját, ajánljak már neki valakit. A lakhelyéhez viszonylat közeli szervizt kerestem fel kérdésemmel, aztán az egyeztetésen túl remek beszélgetést folytatottunk, már nem először.
Mielőtt belevágunk: a különleges jogrend hatálya alatt lejáró okmányok érvényessége nem szűnik meg, azok a hatály végétől számított 15 napig mér érvényesek lesznek. Ez vonatkozik a járművek műszaki érvényességére is, ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne lehetne elvégeztetni a műszaki vizsgát ebben az időszakban.
Minden megváltozott
A megkeresett szervizben nagyon sok változást hozott a vírus. A vezetőnek muszáj volt néhány racionális döntést meghoznia mielőtt rövididőn belül a mélybe rántja a visszaesés a vállalkozást. Kevesebben vannak, mint korábban, a munkafelvételt is a főnök csinálja most.
Üres szervizállások (illusztráció)
A jobb szervizek az elmúlt években előbb egy, aztán 2-3 hétre adtak időpontot a kuncsaftjaiknak, annyi munka érkezett hozzájuk. A szervizvezető most arról számolt be, hogy 2-3 munkanap alatt tudják fogadni az ügyfeleket még úgy is, hogy a létszám a szervizben lecsökkent.
Azt mondták, hogy ez a munkamennyiség éppen lefoglalja most a szerviz kapacitásait. Röviden: túl kell élni valahogyan ezt az időszakot, de a teljes bezárást nem engedhetik meg maguknak.
Vírus-üzemmódban
Nem csak a munkarendet kellett ésszerűsíteni, hanem szükség volt bizonyos higiénai intézkedésekre is. Sem fogadni, sem átadni nem szeretnének semmilyen fertőzést, ezért a következő intézkedéseket hozták.
A telefonon előre egyeztetett időpontban az ügyfél a szerviz elé parkol az autójával és a kulcsot a szerviz postaládájába dobja, aztán mehet haza. A munkatárs kiveszi a slusszkulcsot, kinyitja az egyébként zárva tartott bejárót és fertőtlenítő szerrel a kezében nyitja a járművet. Abban a főbb kezelőszerveket azonnal áttörli. A szervizállásra való beállás után jön az ózonos fertőtlenítés.
Képünk illusztráció
A járművet átnézik és ha a jelzett hibákon túl is találnak valami javítanivalót, azt az ügyféllel telefonon egyeztetik. A megbeszélésben egyeztetett feladatokat a szerviz elvégzi és amikor elkészültek ismét következhet a fertőtlenítés, mert az ördög nem alszik. Az utolsó alkatrész a kulcs, ezt is mentesítik a kórokozóktól. Az ügyfél lehetőleg átutalással, vagy kártyával fizet, de eközben is maximális a higiéniai fegyelem.
Mindenki másképp csinálja
Telefonon elértem egy nálunk korábban szintén bemutatott szerviz vezetőjét. Kérdésem ugyanaz volt, mint a másik javítónál: hogy megy a bolt ezekben az időkben.
Náluk a négy szerelő kollégából váltásban ketten vannak szabadságon. A másik két munkatárs előbb a korábban időhiány miatt felhalmozódott munkát végezte el, de ezek nagyjából két hét alatt ki is futottak. Az udvaron áll ugyan egy-két befejezetlen autó, de ezeknél a tulajdonos döntésére várnak, hogy megfelelő-e a korábbi árajánlat a javításra.
Munka viszont szinte egyáltalán nem érkezik. Míg korábban – nekem is, aki némiképp VIP státuszban vagyok – két hétre adtak időpontot, most gyakorlatilag azonnal tudnának fogadni. Azért egy műhelyben mindig van mit csinálni, hát feltalálják magukat. Leltároznak, takarítanak, a műhelyberendezéseket tartják karban.
Senki nem tudja, mi lesz
Az autós szakma már megkereste a kormányzatot az ágazat által eddig és ezután elszenvedett veszteségeinek konszolidációjára. Döntés a cikk időpontjáig még nincsen, de lapunk lesz az első, aki beszámol majd az eredményekről.
Ilyen helyzet még nem volt a világon. Még megbecsülni sem tudják, hogy nagyjából mikorra várható, hogy az élet a régi kerékvágásba zökken vissza. Minden esetre a járművek karbantartása továbbra is fontos, és akinél eljött az időszakos átvizsgálás ideje, az, a higiéniai előírások maximális betartásával, de bátran keresse fel szervizét, biztosan örömmel fogadják majd.