Anyukám is érteni fogja – Közösségi autózás 1. rész | Autoszektor

autómegosztás

Anyukám is érteni fogja – Közösségi autózás 1. rész

2019.07.11.

Budapesten immár 3 szolgáltató kínálja a közösségi autózás élményét, de megéri „beszállni”? Előnyök és hátrányok.

Amikor kb. 3 évvel ezelőtt mi is beharangoztuk az első közösségi autós cég indulását Budapesten, én nem is akartam elhinni, hogy egy ilyen haladó szolgáltatás megjelenik Magyarországon. Azt hiszem az elsők között regisztráltam a GreenGo-hoz és alig vártam, hogy alkalom adódjon a kipróbálásra.

Az első út

Amikor szerkesztőségünk a belvárosban tartott kihelyezett szezonértékelőt, a koccintásnál kellett odafigyelnem, hiszen nem autóval érkeztem, de azzal terveztem távozni. Akkor a regisztrációért 5.000,- Ft-ot kellett befizetni és ezért 30 perc autózást írtak jóvá.

Izgalommal vettem a kezembe a mobiltelefonomra telepített applikációt és kerestem egy közelben lévő közösségi autót, amivel majd hazamegyek. Szerencsém volt, kétutcányira találtam is egy autót. A kezdeti szerencsétlenkedések ellenére simának volt mondható a beszállás és az indulás.

A tisztán elektromos Volkswagen UP! még ismeretlen terep volt számomra. A szép, új kisautó nagyon nagy örömöt okozott, kollégámmal együtt indultunk a Vígadótól a Móricz Zsigmond körtérre, majd utasom kiszállt és mentem vissza Pestre, a XIII. kerületbe. Ez alatt bő fél óra alatt teljesen átszellemültem és a végén már megvető pillantásokat vetettem a hagyományos motorral rendelkező autók vezetőire – Micsoda környezetszennyezés, bezzeg én…

Akkor használd, amikor indokolt

Aki autóba ül, azt könnyen elkapja a gépszíj. Az autó kényelmes, adott esetben gyors és mindig „jön”, van ülőhely (az ablak mellett…), háztól házig visz. Nem csoda tehát, hogy tulajdonosként elég gyorsan azon kaptam magam, hogy akkor is autózok, ha nem akartam, vagy nem lenne indokolt.

Nem akarom itt most ecsetelni, hogy mikor érdemes egyáltalán autót használni, legyen elég annyi, hogy a belváros még dugódíj nélkül is a lehetetlen küldetés kategóriájába kezd tartozni Budapesten, 10-ból 9 alkalommal sem anyagilag, sem időben nem éri meg kocsival menni.

Amióta van hozzáférésem közösségi autóhoz, volt azonban jó néhány olyan eset, amikor csomagokkal, rossz időben kínlódva egyszer csak eszembe jutott: nincs véletlenül egy autó a közelben?

A két legutóbbi példa

Tavasszal egy irodalmi kurzusra jártam minden szerdán este hattól nyolcig. A budai Villányi úton voltak az alkalmak én pedig XIII. kerülti irodámból indultam délután 5-kor. Ha van indokolatlan autóhasználat, hát akkor ez az, hiszen a délutáni csúcsban átverekedni magam a városon öngyilkosság, míg metróval, még átszállással is csupán fél óráig tartott az út. Történt egyszer, hogy megcsúsztunk és negyed tízkor fejeztük be a beszélgetést. Akkor jutott eszembe, hogy míg tömegközlekedve legalább 40 perc lenne az otthonom, a gyér forgalomban kocsival ennek töredékrésze alatt jutnék haza. 100 méterre tőlem állt egy autó. Villámgyorsan, kényelmesen hazaértem, ráadásul – hála a kiterjesztett zónahatároknak, immár 100% háztól házig autóztam.

A másik eset frissebb. Saját autómat immár egy hónapja felújítják. Sajnos nem jut tesztautó erre az időszakra, úgyhogy pestiesen szólva maradtam gyalog, mint Balog. A hétvégi nagybevásárlásra még villamossal utaztam el egy nagyáruházba, a megpakolt cekkerek alatt viszont már az áruházból kilépve le akart szakadni a karom. Hopp! Nincs egy GreenGO valahol a környéken? De igen.

Majd' megszakadtam mire 100 métert cipeltem ezeket a cuccokat, olyan volt nekem ez az autó, mint a megváltás

Megint 3 perc sétával elérhető volt egy autó. Se cipekedés, se izzadás, csak egy 8 perces út hazáig. A 720 Ft-os bérlési díjból vonjuk le a villamosjegy árát (350,- Ft-ot) és azt is, hogy a célmegállótól is kellett volna még 10 percet gyalogolni a két homeless-szatyorral. Ha valami megérte, akkor ez biztosan.

Jöttek a versenytársak

A GreenGO után másodikként a MOL LIMO szállt be a közösségi autózásba. Ők is Volkswagen UP!-okkal kezdték, de nem csak elektromos, hanem benzines autók is kerültek a flottába. Eleinte egyrészt egy kicsivel kedvezőbb árral, másrészt valamivel kiterjedtebb felhasználási zónával csábították az ügyfeleket, de a nagy dobás csak ezután következett.

Amikor tavaly megjelent az utcákon a Mercedes-Benz A-osztály legújabb modellje, a MOL LIMO bejelentette, hogy Budapesten 50 db ilyen jármű áll szolgálatba. Árban nyilván nem tudták tartani a kis Volkswagenek színvonalát, amiket havidíjas ügyfeleik 66 Ft-ért használhattak percenként. A Merciket havidíjat is fizetve 99,-; anélkül 111,- Ft-ért lehet használni percenként.

A prémium kategóriás autók megjelenésével lassan el is érkezünk okfejtésünk fő pontjához, de előtte még egy koránt sem elhanyagolható rész jön.

Harmadikként újat mutatni

Szintén a prémium kategóriás közösségi autós térbe lépett be idén tavasszal a DriveNow. Ha árban nem is mennek a versenytársak alá, a BMW és Mini modellek olyan széles tárháza elérhető a szolgáltatásban, hogy az nem pusztán a helyváltoztatást segíti, de az autózás szerelmeseinek igazi élményt is nyújthat.

2019. áprilisában 240 db járművel indult el a szolgáltatás, ebből 40 db i3-as, tisztán elektromos BMW. Ezen kívül a bajor márka modelljei közül használhatunk X1 és X2 modelleket, 1-es BMW-t és a 2-es Active Tourer-t, a Mini flottájából a Cooper 3- és 5 ajtós változatát és bónuszként még a Mini Cabrio-t is vezethetjük.

Folytatjuk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....