Anyukám is érteni fogja – Kell ide a téli gumi? | Autoszektor

gumiabroncs

Anyukám is érteni fogja – Kell ide a téli gumi?

2021.03.08.

Hiszen tél sem volt. Az egész pénzkidobás?

Azok régi, gyerekkori telek! Valahogyan mindenki úgy emlékszik, hogy gyerekkorában télen tél volt. Esett a hó, és a hótakaró márciusig biztosan kitartott. Most meg? Fehér karácsonyról már álmodni sem merünk, a tél közepén nem ritka, hogy pulcsira lehet vetkőzni és még az átkozott poloskák is túlélik az időszakot, amit télnek nevezünk, pedig nem egyre kevésbé indokolt.

Régen nem volt téli gumi, aztán mégis élünk

Akik a rendszerváltás előtt is tudták már eszüket, azok jól emlékeznek, hogy gumit akkor cseréltünk az autókon, amikor az ronggyá kopott. Nem volt külön téli és nyári gumiabroncsunk, de már az is nagy szónak számított, ha valaki radiálabroncsokon gurult és nem diagonálon.

A legendás '87-es nagy havazás: 1987 január 14. Székesfehérvár közelében (Fotó: Fejér Megyei Hírlap, forrás)

Ennek ellenére nem az él az emlékeinkben, hogy akkoriban a kocsik lépten-nyomon elakadtak, hanem az, hogy akkor is eljutottak mindenhová az emberek.

„A téli gumi csak a gyártók lobbija”

Éppen az előző gondolatmenet kapcsán, ez a nézet is felütötte a fejét. Nagyon egyszerű magyarázat ez azoknak, akik nem hajlandóak kicsit sem elmerülni a témában. Már-már összeesküvés elmélethez méltó tézis, hogy csak azért találták ki az évszakos abroncsokat, mert így sokkal több terméket tudnak értékesíteni.

De ez nem így van!

Sokszor sok helyen elhangzik, hogy mi a fő különbség a nyári és a téli gumik között. Anélkül, hogy belebocsátkoznánk most is a részletekbe, összefoglalóan annyit jegyezzünk meg, hogy a téli gumiabroncsok nem csak mintázatukban térnek el a nyáriaktól, hanem anyagszerkezetükben is.

Egy téli abroncs mintaárka a gyártáskor sokkal mélyebb, mint egy nyárié, futófelületén pedig a nagy mintán túl úgy nevezett mikrobarázdák találhatók, amelyekkel sokkal jobb tapadást képes biztosítani hóban.

Ami az anyagválasztást illeti, a szerves anyagok a napfény UV sugárzása, a hőingadozás és egyéb tényezők miatt öregednek, idővel csökken a rugalmasságukat adó szilikát tartalom. A nyári abroncsok keveréke rosszul reagál az alacsony hőmérsékletre, hidegben rideggé válik, keményedik, ami hátrányosan befolyásolja a tapadást. Ezzel szemben a téli abroncs hidegben is rugalmas marad, legalább is rugalmasabb, mint egy nyári.

Azért mondják, hogy a téli gumiabroncsok 6 éves koráig ajánlatos használni, mert ennyi idő után, hiába speciális keverék, az öregedés miatt utóbbi jó tulajdonsága fokozatosan odavész.

Nálunk nem kötelező

Míg például Ausztriában október és április között kizárólag téli gumival lehet közlekedni, addig nálunk ilyen előírás nincs. A rendelet a gumi mintamélységével kapcsolatban mindössze annyit ír elő, hogy az ne legyen 1,6 mm-nél kisebb. Meg lehet érteni őket, náluk sok a hegy, ahol még mindig jellemző a jelentős hóesés.

De nálunk? Idehaza az idén Budapesten egész télen csak mutatóba esett hó, a kislányom szánkóját elő sem tudtuk venni. A téli gumik mintázatának előnye tehát nem volt használható, marad az anyagválasztás miatti tapadástöbblet.

Adott esetben ez is életeket menthet, nem vitás. Az interneten is megtalálható teszteredményeket elemezve hamar belátható, hogy télen a nyári gumiabroncsok hosszabb utat igényelnek a megálláshoz.

Tehát nincs mese, a számok is igazolják, hogy nagyon jó dolog télen téli abroncsot használni.

De van olcsóbb megoldás is

Az úgy nevezett négy évszakos gumik több mint 10 éves múltra tekintenek vissza és ez az idő elég volt arra, hogy ez a kezdeti erős kompromisszumot jelentő megoldás mára egy használható és bizonyos peremfeltételek mellett igen előnyös opcióvá fejlődjön.

A négyévszakos gumiabroncsok általában a téli abroncsokra hasonlítanak jobban, kifejlesztésükhöz is ezeket veszik alapul. Amit ígérnek, hogy télen a nyárinál, nyáron a téli abroncsoknál nyújtanak jobb teljesítményt.

Árban valahol a téli abroncsok színvonalán nyitnak a négyévszakosok és feljebb is merészkednek ennél. Cserébe megszabadulunk egy csomó problémától:

Nem kell évente két alkalommal idő szánnunk arra, hogy „átgumiztassuk” az autót. Akinek nincsek téli-nyári felnikészlete, azoknál ez jelentős költséget jelenthet, ráadásul a gumiknak sem tesz jót az állandó szerelgetés. De még két felniszettel is költségként jelentkezik a szerelés mellett a centrírozás, amit sokat szeretnek megspórolni, pedig egy év alatt is képel megváltozni a szerelt kerék geometriája, ami aztán rázkódáshoz vezethet.

Négyévszakos abroncsok használata esetén megszabadulunk a tárolás nyűgjétől is. Én évente kétszer alaposan összekoszolom magat és az autót is, amikor a gumihoz megyek. Az ott elvesztegetett időt pedig inkább tölteném munkával, vagy pihenéssel. Ráadásul én tisztán szeretem letárolni a kerekeket, úgyhogy újabb egyórás művelet, mire az összeset megpucolom.

Ezeket kell mérlegelni mielőtt négyévszakos gumira váltanánk

Az első, hogy tisztában legyünk azzal, hogy évente milyen futásteljesítményt szoktunk megtenni. Akinek az autó nem munkaeszköz, legfeljebb azzal jár be dolgozni és nem évente legfeljebb 10-15 ezer kilométert autózik, az nagy valószínűséggel nagyon kevésszer találkozik extrém téli körülményekkel az utakon. Ha ránk ez jellemző, akkor nyugodtan gondolkodhatunk a váltáson.

Persze, ha Ausztriában a téli időszakban szeretnénk kocsikázni, akkor ez a lehetőség ugrott, hiszen ott, ahogyan említettem, kötelező a téli gumi télen. Bár nem jogilag, de műszakilag az is törli a négyévszakos gumi lehetőségét, hogyha síelni megyünk, hiszen ott elég nagy a valószínűsége annak, hogy havas útszakaszon is kell autózni, és bár ezt minden további nélkül megtehetjük a négyévszakos abroncsainkkal is, kár lenne elvenni magunktól a jobb tapadás lehetőségét.

Tovább megyek, aki itthon is magasabb hegyeink egyikén él, és nap, mint nap közlekedik, annak szintén indokolt inkább a váltott abroncskészletben gondolkodnia, hiszen például Dobogókőn is gyakori a hóesés.

Az egyik, hazánkban is gyártó márka négyévszakos gumiabroncsának mintázata

Ha mégis inkább a költséghatékonyabb négyévszakos abroncsok mellett döntünk, akkor pedig legyünk tisztában annak korlátaival. Ha pont akkor szakadt le 20 centi hó, amikor vidékre kell indulnunk, inkább halasszuk el addig az utazást, amíg letakarítják az utakat, felesleges kockázatot semmiképpen se vállaljunk.

Erős a kísértés

Bár én még mindig két kerékszettet tartok fenn, egyre inkább érzem, hogy felesleges pénzkidobás, amit csinálok. Mert ha költségoldalról tekintek a dologra, akkor a következők jutnak eszembe:

Átlagosan 5-6 évente cserélnem kell mindkét szettet. Az én autóm 215/55R16-os abroncsmérete darabonként, szereléssel legalább 40.000,- Ft-os költséget jelent. Négy erékkel számolva, hat évre visszaosztva ez évi 26.600,- Ft költség, persze kétszer. Ehhez jön még az átszerelés, ami legalább 10.000,- Ft szerelt kerekekkel. Ez utóbbit is kétszer játszuk el egy évben tehát összesen legalább 70.000,- Ft megy el szerelgetésre. Ennyi pénzért én azt hiszem hajlandó lennék kompromisszumra. Én Ön?

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.26
Összeroncsolódott személyautó a II. kerületi Nagykovácsi úton november 26-án, miután a járműre....
2021.11.26
Az FIA Túraautó Világkupa menetrendje szerint 2022-ben ismét 10 versenyhelyszín lesz. ..
2021.11.26
A legtöbb európai országban már kötelező a téli abroncs, van, ahol a hólánc is, de vannak, akik....
2021.11.26
A BMW Group újabb húsz európai városban, így többek között Koppenhágában, Veronában és Toulouse-ban....
2021.11.26
A Bács-Kiskun megyei rendőrök közúti veszélyeztetés bűntette miatt folytattak eljárást, és....
2021.11.26
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján elsősorban Győr-Moson-Sopron, Vas,....
2021.11.26
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat....
2021.11.26
A Kia és új partnere, a BlackRock Global Renewable Power, más részvényesekkel együtt, újabb 700....
2021.11.26
Magyarországon közlekedési balesetben évente mintegy 600-an vesztik életüket. ..
2021.11.26
Két holland fiatalember pár száz euróból kivételesen takarékos autót épített. A sikerből persze az....