közlekedésbiztonság

ANK: Szemkamera a biztonságosabb vezetésért

2014.10.29.

Az Autós Nagykoalíció jóvoltából először mutatták be Magyarországon, hogy a szemkamera hogyan segítheti a biztonságos közlekedést. Az innováció a Zsámbékon tartott sajtótájékoztatón és tesztvezetésen debütált, ahol Knezsik István, az ANK elnöke azt hangsúlyozta, az Autós Nagykoalíció új utakra indul és sokkal jobban szeretné kinyitni a kaput a közlekedésbiztonság előtt.

- Önző ember vagyok, szeretek élni, a közlekedésnek nevezett katyvaszban azonban mindenki veszélynek van kitéve, már pedig a koalíció elve, hogy aki reggel elindul, este biztonságban haza is érjen – fogalmazott Knezsik István, s bemutatta dr. Réti Istvánt, az ETresearch stratégiai igazgatóját, aki bemutatta a szemkamerát.

Réti István és Knezsik István a sajtótájékoztatón. Fotók: Horváth Miklós

Az igazgató elmondta, az új módszer lehetőséget teremt a vezetés közbeni szemmozgás rögzítésével és elemzésével a hibák tudatosítására, s ezáltal a vezető személyéből eredő baleseti kockázatokat csökkentésére.

Meghökkentő adatokat is sorolt Réti István. A Tobii, a világ vezető szemkamera gyártója által végzett kutatása szerint a vezetési idő jelentős részét (főleg megszokott útvonalon) „robot pilóta” üzemmódban végezzük, azaz fogalmunk sincs, hogy mi történt velünk út közben, a vezetés közbeni események, döntéseink nem tudatosulnak. Ráadásul a statisztikák is azt mutatják, hogy a közúti balesetek 95-98%-át emberi hiba okozza.

Szemkamera kalibrálása.

Ezen belül is 91.9 százalékban a járművezető, 6,1 százalékban a gyalogos,, 0,3 százalékban pedig az utasok a balesetek okozói.

- A rutin a legalattomosabb dolog, a rutin magabiztossá tesz, a magabiztosság pedig elvakít – érzékeltette az igazgató azt, senki sem lehet biztonságban, ha jármű mögé ül.

Kifejtette, amiről a vezető nem tud, azon javítani sem tud. Már pedig ha vezetés közben a folyamatok egy része automatikus és tudattalan, akkor a vezető sincs tisztában azoknak a kockázati tényezőknek, amelyek a személyiségéből adódó baleseti kockázatot jelentik.

Az új szolgáltatás, a szemkamerával nyomon követett vezetési teszt lehetőséget teremt arra, hogy a vezetés közbeni tudattalan folyamatok tudatosulhassanak, és ennek eredményeként a baleseti kockázat is csökkenjen.

A szemkamerát a svéd Tobii cég fejlesztette ki, a magyar tulajdonban levő  ETresearch pedig azt kutatja, milyen alkalmazási területei lehetnek.  Réti István kérdésünkre, hogy milyen a magyar piac fogadtatása, azt mondta, erre csak később tud válaszolni, mivel az Autós Nagykoalíció rendezvénye volt az első, ahol a szemkamera bemutatkozott.

A közlekedésbiztonság mellett nagyon sok terület szóba jöhet még, egyebek mellett a gyógyászat, a marketing vagy éppen az ergonómia.

Réti István kérdésünkre, hogy a közlekedésbiztonság fokozása érdekében hol lehet hasznos a szemkamera, elsőként a kamionsofőröket és az őket foglalkoztató szállítmányozási cégeket említette. Itt nem csak a sofőrök élete fontos, hanem a méregdrága jármű és még az ennél is nagyobb szállított érték indokolja a szemkamera bevetésével a közlekedés biztonság fokozását. Másodikként a megkülönböztetett járműveket használó szervezetek – rendőrség, mentők – neve került szóba, akik vezetés közben sokkal nagyobb veszélynek vannak kitéve. S végül, de nem utolsó sorban a hétköznapok sofőrjei, mi, közlekedők alkotjuk a veszélyeztetett réteget.

Réti István

Az elmélet után a gyakorlatban is kipróbálhattuk a szemkamerát. Az eszköz látszólag egyszerűnek tűnik, egy szemüvegbe kamerát építettek be, amelyet az autós szemüvegként visel. A szemüveget vezeték köti össze azzal az egységgel, amely rögzíti a szem mozgását, s amely alapján utólag kielemzik a tréninget.

Réti István szerint alapvetően négy csoportba sorolják a vezetőket. A legfelső legjobbat nagyon kevesen érik el. A második csoport a jól teljesítők aránya, a harmadik már kritikus, a negyedik csoportba kerülő sofőröknek pedig nem is szabadna autóba ülni.

Knezsik István, az ANK elnöke a kamera előtt.

A bemutatót lelkesen fogadták a résztvevők. Kérdés, hogy a szemkamera tízmillió forintos ára mekkora sebességet enged majd a felhasználásnak. Közlekedésbiztonsági hasznát senki nem vonta kétségbe, inkább csak az árnál szisszentek fel néhányan. Bár elhangzott azt is, negyven éve az ABS ára felért egy kisebb autó értékével, ma pedig a kisebb autókban is van ABS.

A szemkamerás felvételeken láthatóvá válik, hogy a vezetők hová néztek, mit vettek észre, mire figyeltek a vezetés során, illetve hogy a különböző forgalmi helyzeteket mekkora körültekintéssel oldották meg. Az eredmények akár még a legrutinosabb sofőröket is meglephetik – fogalmazott a sajtótájékoztatón Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, aki az első hazai kipróbálók egyike volt, így lett az Autós Nagykoalíció együttműködő partnere vezetésbiztonsági tesztekben az ETresearch.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....
2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....