MGKKE
A gázmotorokra szakosodott Cummins Westport Inc. (CWI) bejelentette, megszerezte az első szövetségi EPA (Environmental Protection Agency) és a kaliforniai CARB (Air Resource Board) minősítését a 2023-tól tervezett kaliforniai – kötelező érvényű – nulla és nulla közeli károsanyag-kibocsátást teljesítő motorjára.
„A szeptemberben kirobbant dízel/VW botrány tanulsága rendkívüli, a mérgező és a környezetre savas hatása miatt rendkívül káros NOx károsanyag határértéket az Euro 6-os címke alatt sem teljesítő dízelmotorokkal szemben a gázmotorral nem csak a ma érvényben lévő, az európai határérték felét megengedő amerikai emissziós szintet lehet betartani, hanem annak épp a tizedére is lehet vállalkozni mai, szériaképes motortechnológiával. Ezáltal bizonyított, hogy a bio- és földgázzal hajtott járművek a jövő lényegében zéró emissziós elvárásaihoz is a megfelelően kipróbált, megbízható és megfizethető technológiát biztosítják, miközben a CO2 csökkentés lehetősége is széles tartományban valós” – állapította meg Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.
A gázmotor technológiában szabadalmaival világelső CWI középnehéz, szikragyújtású gázmotorja, a 8,9 literes ISL G motorja kapta meg eddig egyedülálló módon az NZ minősítést. A tengerentúlon jelenleg a nehézgépjármű motorokra az ottani cikluson 200 mg az NOx határérték, fele az Euro VI-os európai értéknek. Az NZ minősítés épp ennek az amerikai értéknek a tizedrésze alatti kibocsátásért, a 20 mg alatt tartott NOx emisszióért kapta a motor, természetesen a részecske határérték betartása mellett, amelyre a CWI gázmotor már 2001-óta képes.
Az ISL G 8,9 NZ motor elsősorban a városi környezetben áruterítési célra, illetve személyszállításra használt járművek. Számos európai autóbusztípus motorját is Cummins gázmotorja alkotja, így ez a zéró-közeli emissziójú motor az európai városok NOx-al és szilárdrészecskével erősen szennyezett levegőminőségének javítását is szolgálhatja a 2016 áprilisi gyártásindítástól.
A CWI arról is hírt adott, hogy hasonló módon az eggyel kisebb és a nagyobb ISL G motorja, azaz a könnyebb járművek 5,9 literes, valamint a legnagyobb teljesítményigényű tehergépjárművek számára a 12 literes erőforrás is elérhető lesz a közeli jövőben NZ minősítéssel, azaz ezek az elektromos hajtással azonos környezetbarát szintet nyújtanak majd, széles alkalmazási területen. Mindehhez karbantartás-mentes, teljes életciklusra szóló, régóta használt és alacsony költségű három utas katalizátor használatával jutott a CWI, így a dízeljárművekkel ma már együtt járó adalék felhasználása, regenerációs szükséglet, valamint egyéb igényektől mentesen.
Az NZ változat kifejlesztését három kaliforniai alap (SCAQMD, SoCalGas, CEC) támogatásával valósították meg, a helyi tiszta levegő minőséggel összefüggő stratégiának megfelelően.