Alternatív meghajtás

Akio Toyoda versenypályán teszteli a hidrogénhajtású belsőégésű motorral hajtott Corollát

2021.09.24.

A Toyota a Japánban futó, Super Taikyu 2021 elnevezésű versenysorozaton egy hidrogén meghajtású (ám belsőégésű és nem üzemanyagcellás) Corollával méreti meg magát, amire a vállalat fontos tesztelési és előre lépési lehetőségként tekint a hidrogénmeghajtású motorokkal szerelt járművek terén. 

Az autót versenykörülmények között tesztelő pilóták egyike nem más, mint a vállalat világszintű elnöke, Akio Toyoda. Mindez kiváló lehetőséget nyújt annak megismerésére is, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznünk a teljes karbonsemlegességet jelentő hidrogén-alapú társadalom felé vezető úton.  A versenysorozatra felkészülve a Toyota tesztelte az Ausztráliában előállított, lignitből származó hidrogén tengerentúli szállítását a Kawasaki Heavy Industries közreműködésével épp úgy, mint a tiszta hidrogén Japán területén belül történő szállítását bioüzemanyaggal és üzemanyagcellás elektromos teherautók segítségével. A versenyeket követőn a célirányos fejlesztéseknek köszönhetően a Toyota javítani tudta a jármű képességeit, fokozva a teljesítményt és lerövidítve a hidrogéntartályok feltöltésének idejét, ráadásul egy új kapcsolódó rendszert is sikerült bemutatni.

A Toyota a Hankook által támogatott Super Taikyu Széria 2021 bajnokság ötödik fordulójában, az ötórás Suzuka S-tai versenyen is rajthoz áll a fejlesztés alatt álló hidrogénmeghajtású motorral szerelt járművel. A hidrogénnel hajtott belsőégésű erőforrás a Toyota karbonsemleges mobilitást célzó törekvéseinek készült. Ahogyan a harmadik és negyedik fordulóban, úgy ezúttal is az ORC ROOKIE Racing csapatának színeiben áll majd rajthoz az autó, és maga Akio Toyoda, a Toyota vezetője is részt vesz a versenyen pilótaként. Különböző iparágakból érkező emberek nagy akaraterővel és szenvedéllyel vetették bele magukat a közös munkába, szembenézve az új kihívásokkal annak érdekében, hogy a hidrogénhajtású motorral szerelt versenyautókkal hozzák közelebb a karbonsemleges hidrogén-társadalom megvalósítását. A Fuji Speedwayen rendezett versenyen a Toyota a hidrogén használatát próbálta ki a versenyautóval, majd az azt követő Autpolisban tartott megmérettetésen már a hidrogén előállítása terén próbálta növelni a lehetőségeket. A suzukai viadalon ezúttal a szállítás kihívásával néznek szembe. Egészen pontosan ausztrál lignitből előállított hidrogént használ majd autójának meghajtására a Toyota az ötödik fordulóban. Ez a hidrogén három vállalat közös segítségével jut majd el Japánba, majd azon keresztül a verseny helyszínére. Ezek pedig a következők: a Kawasaki Heavy Industries, Ltd. (Kawasaki Heavy Industries), az Iwatani Corporation (Iwatani), és az Electric Power Development Co., Ltd. (J-Power).

A Toyota vállalja a tiszta hidrogén-társadalom megvalósításának kihívását, méghozzá a hidrogén szállítása közben Japánban kibocsátott széndioxid mennyiségének csökkentésével is. Mindezt bioüzemanyaggal hajtott és üzemanyagcellás teherautók használatával éri el az autógyártó. Ami a járműveket illeti, a rugalmas fejlesztés révén elősegítik a további fejlődést, és új, összekapcsolt rendszereket vezetnek be a fejlesztési helyszíneken, amelyek hozzájárulnak a járművek továbbfejlesztéséhez.

A Fuji Super TEC 24 órás viadalon való részvétel óta a mérnökök számos problémát fedeztek fel, amelyek megoldásában is egyre gyorsabbak lettek. A Toyota továbbra is együttműködik majd más iparágakkal annak érdekében, hogy a projekt keretében felfedezett problémákra megoldást találjon.

A hidrogén tengerentúli szállítása

A Kawasaki Heavy Industries – amely a Toyota segítségére lesz a hidrogén szállításában – több mint 30 évvel ezelőtt kezdett el hidrogéntartályokat építeni rakétaüzemanyag szállítása érdekében, és azóta is folyamatosan fejleszti a hidrogéntechnológiáját. 2016-ban az Iwatanival, a J-Powerrel és más vállalatokkal együtt létrehozták a HySTRA technológiai kutató szövetséget, és azt tervezik, hogy az Ausztráliában bányászott olcsó, és nagy mennyiségben jelen lévő lignitből gazdaságos hidrogént állítanak elő, amit aztán Japánba szállítanak. A 2022-es pénzügyi évben arra tesznek majd kísérletet, hogy a világ első cseppfolyósított hidrogénszállító-hajójának segítségével – amely a Kawasaki Heavy Industries technológiáját használja – hidrogént szállítanak majd Ausztráliából Japánba. Ez a kísérlet nem csupán „szállítási”, hanem „tárolási” oldalról is kihívást jelent, hiszen a hidrogént folyadékká kell alakítani. A 2020-as évek közepén egy nagymennyiségű cseppfolyós hidrogén szállítására alkalmas szállítóhajó is épül majd, amely 10.000 tonna hidrogén szállítására képes egyszerre. 2030-ig pedig 225.000 tonna hidrogén szállítását tervezik Ausztráliából egy teljesen kiépített kereskedelmi ellátási lánc keretein belül. Becslések szerint Japánnak körülbelül 3 millió tonna hidrogénre lesz igénye 2030-ban, 2050-ben pedig 20 millióra növekszik ez a szám. Ahogyan növekednek az igények, úgy válik szükségessé, hogy Japánon kívülről is nagy mennyiségben szerezzenek be hidrogént.

A Kawasaki Heavy Industries, az Iwatani, és a J-Power a hidrogén levegőben történő szállításával is kísérletezik Ausztrália és Japán között, és ők biztosítják majd a Toyota számára szükséges hidrogén egy részét a Super Taikyu Sorozat 2021 ötödik fordulójára, a Suzuka S-tai versenyre. A hidrogén helyben történő felhasználása közben a három vállalat és a Toyota konkrét jövőbeli terveket oszt majd meg egymással a hidrogén szállításával és használatával kapcsolatban. Ezenkívül fontolóra vesszük a Suiso Frontier által szállított hidrogén felhasználását a Super Taikyu Sorozat 2022-es évadában. A 2020-as évek közepére a Toyota azt tervezi, hogy egy cseppfolyós hidrogén nagymennyiségű szállítására alkalmas szállítóhajó segítségével folytatja tovább a hidrogén-társadalom megvalósításának érdekében tett erősfeszítéseit.

A hidrogén szállítása Japánon belül

A Super Taikyu Sorozat 2021-es Suzuka S-tai versenyén kétféle hidrogént használnak majd a hidrogénhajtású motorral szerelt versenyautónkhoz: Ausztráliából importált, lignitből származó hidrogént és a Namie városában található Fukushima Hydrogen Energy Research Field (FH2R) által előállított tiszta hidrogént. Az ausztrál hidrogént a Commercial Japan Partnershio (CJPT) kis, üzemanyagcellás teherautói szállítják majd a Suzuka versenypályához, míg az F2HR hidrogénjét a Toyota Transport bioüzemanyaggal hajtott teherautói viszik majd a helyszínre. Ezzel a Toyota hozzájárul a tiszta hidrogén-társadalom megvalósításához azáltal, hogy a tengerentúli szállítás mellett bővíti a lehetőségeket a Japánon belüli szállítás területén is.

A Super Taikyu Sorozat 2021 ötödik fordulóján, a Suzuka S-tai versenyen használt hidrogén előállítása és szállítása

A hidrogénhajtású motorral szerelt járművek fejlesztése érdekében a Toyota már részt vett a Fuji Super TEC 24 órás versenyen és a Super Taikyu versenyen Autpolisban, és az utóbbi óta eltelt másfél hónapban a vállalat mérnökei azon dolgoztak, hogy továbbfejlesszék a versenyautót. Ennek köszönhetően sikerült egy benzines motor teljesítményszintjére emelni az erőforrás teljesítményét. Az utántöltési idő tekintetében is előrelépés történt, hiszen ezentúl mind a két oldalról tölthetők a tartályok, ezzel az Autopolisban tartott versenyen tapasztalt három percével szemben immár két perc alatt tele lehet tölteni az autót hidrogénnel. Ezenkívül a fejlesztési oldalon új, összekapcsolt rendszer készült, amely lehetővé teszi nagyobb mennyiségű, pontosabb adatok gyűjtését, ráadásul gyorsabban. A kapcsolódási technológiák felgyorsítják a fejlesztést, de a motorsportban szerzett tapasztalatok is hozzájárulnak ahhoz, hogy a jövőben még jobb autók készülhessenek.

Az Autopolis óta eltelt körülbelül 6 hétben történt fejlesztések

Teljesítmény: Egy benzines erőforrás teljesítményszintjére növelt hajtóerő.

Utántöltés ideje: A jármű mindkét oldaláról történő tankolás csökkentette az üzemanyag-feltöltéshez szükséges időt a csatlakoztatástól a hidrogénállomás csövének leválasztásáig.

(Az újratöltés a Fuji Speedway-en 5 percet, az Autopolison 3 percet vett igénybe, Suzukában pedig előreláthatóan csak 2 percet vesz majd igénybe.)

A Toyota folytatja az együttműködést az érintettekkel, hogy jobbá tegye és felgyorsítsa a hidrogénhajtású motorok fejlesztését a motorsport kemény körülményei között, és iparágakon túlnyúló barátságokat hozzon létre, ezzel segítve egy jobb hidrogén-társadalom létrehozását.

Európai és magyarországi Toyota modell lehet.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.17
Raliban és pályaversenyen is Hyundaiokkal tarolt az olaszországi központú csapat. ..
2025.01.17
A Tesla Model Y után a BYD Atto 3 is túllépte a félezer igénylést a cégek zöldautó-beszerzéseit....
2025.01.17
A Tesla 239 ezer autóját hívja vissza az Egyesült Államokban a hibásan működő tolatókamerák miatt. ..
2025.01.17
A magyar vasúti ipar és egyúttal a teljes magyar gazdaság számára is fontos mérföldkő a Stadler....
2025.01.17
Búcsúzunk a VW stílusos modelljétől. ..
2025.01.17
Az autósok mezőnyében a hazai kedvenc Jazid al-Radzsi sikerével zárult a Szaúd-Arábiában....
2025.01.17
Idén novemberben véget ér a Lexus RC F szupersportkocsi, valamint az alapját képező RC kupé....
2025.01.17
A Das WeltAuto 2024-ben egy online, reprezentatív felmérést végzett azon 18 évnél idősebb....
2025.01.17
AZ Atto 2 nevű modell februártól lesz kapható. ..
2025.01.17
2015-ben vezették be a vármegyei autópálya-matricát, amely ezáltal már 10 éve elérhető a piacon.....