e-mobilitás

Ajánlásaival segíti a TIER az e-rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítás kidolgozását

2022.10.03.

A kerékpárutak használatára, a motorteljesítmény helyett a végsebesség korlátozására és a járművekre vonatkozó súlylimit mellőzésére tesz javaslatot a TIER az elmúlt hetekben bejelentett, az elektromos rollerek használatát szabályozó KRESZ-módosítás tervezetére reagálva. A világ vezető megosztott mikromobilitás szolgáltatója a több mint 250 európai és közel-keleti városban szerzett tapasztalatain alapuló ajánlásaival járul hozzá a közlekedésbiztonságot leghatékonyabban fejlesztő szabályrendszer megalkotásához.

A TIER üdvözli az elektromos rollerek használatát szabályozó KRESZ-módosítás előkészítését és az ehhez kapcsolódó társadalmi vita meghirdetését. Egy jól kidolgozott rendszabály egyaránt hozzájárul majd a közlekedésbiztonság további javításához és a mikromobilitás hazai terjedésének előmozdításához. A világ vezető megosztott mikromobilitás szolgáltatójaként a vállalat 22 európai és közel-keleti ország több mint 250 városában szerzett szerteágazó tapasztalatokat az e-rollerek használatának szabályozásáról, s ezeket készséggel megosztja a KRESZ módosításának tervezetén dolgozó magyarországi szakemberekkel.

Fotó: TIER

Az elektromos rollerek a TIER tapasztalatai alapján a kijelölt kerékpárutakon használhatók legbiztonságosabban. Az e-rollerek átlagos sebessége a biciklisekéhez áll a legközelebb, így itt a legkisebb a különböző balesetek előfordulási valószínűsége. A járda a TIER szerint az elektromos rollerekhez képest kisebb tempóban haladó gyalogosoké, ezért a szolgáltató eddig is azt javasolta a felhasználóknak, hogy ne a járdán közlekedjenek a járművel. Közúton, a gépjárművek között szintén nem ajánlott az e-rollerek használata a világ vezető megosztott mikromobilitás szolgáltatója szerint. „Örömmel látjuk, hogy Budapesten folyamatosan bővül a kerékpárúthálózat. Mivel az e-rollerek számára egyértelműen ez a legbiztonságosabb közlekedési lehetőség, ezért elsődlegesen ennek igénybevételét javasoljuk felhasználóinknak” – hangsúlyozta Lendvai Tímea, a TIER Regionális City Managere.

A különböző típusú e-rollerek besorolásakor a TIER szerint a végsebesség szerinti kategorizálás a legcélravezetőbb megoldás. Ez ugyanis – a teljesítményalapú besorolással szemben – lehetővé teszi a nagyobb súlyának köszönhetően stabilabb, s így biztonságosabban irányítható elektromos rollerek használatát. Szintén csak így lehetséges a Budapestre is jellemző, változatos domborzati viszonyok leküzdése.

A teljesítmény szabályozására országonként többféle példát találunk: Németországban, Olaszországban, Svájcban és az Egyesült Királyságban ennek maximális értéke 500W, de ennél is magasabb limitekkel találkozunk Ausztriában (600W), Észtországban (1000W), Finnországba (1000W) vagy Hollandiában (4000W), illetve az Egyesült Államokban (750W). A TIER szerint a német és a brit szabályokban meghatározott, 500W és 350 W közötti nominális teljesítményű motorokkal felszerelt e-rollerek nyújtanak optimális körülményeket a biztonságos közlekedéshez a kerékpárutakon. A Svéd Közlekedési Ügynökség által 2021-ben közzétett tanulmány is megerősíti, hogy a teljesítmény helyett a sebesség korlátozásával hatékonyabban csökkenthető a balesetek száma. Utóbbi esetben ugyanis a jármű olyan, a közlekedés biztonságát szolgáló kiegészítőkkel szerelhető el, amelyek növelik az e-roller súlyát, s így az csak nagyobb motorteljesítménnyel képes elérni a megfelelő sebességet.

Fontos a szabályozás terén is megkülönböztetni az e-rollerek és az e-biciklik teljesítményét, mivel utóbbi esetén az emberi izomerő is hozzájárul a meghajtáshoz, így a két járműkategória teljesítménye közé nem lehet egyenlőségjelet tenni. Azonos motorteljesítményű e-bike és elektromos roller esetén utóbbi minden esetben alacsonyabb sebesség elérésére képes. Ennek ellenére ezt egyelőre számos országban nem veszik figyelembe a szabályozásban.

A teljesítmény mellett több országban a jármű súlyát is szabályozzák: Lengyelországban és Izraelben a súlyhatár 30 kg, míg Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Máltán, Hollandiában, Katarban és az Egyesült Arab Emirátusban ezzel szemben nincs maximalizálva a rollerek tömege. A robusztusabb felépítésű, s ebből kifolyólag nagyobb súlyú e-rollereknek több előnye is van a TIER szerint.

  • A cserélhető akkumulátorokkal működő e-rollerek jellemzően nagyobb súlyúak, mivel csak az akkumulátor mintegy 6 kg-ot nyom. Ezek használata azonban nagyban csökkenti az e-rollermegosztó szolgáltatások üzemeltetésének ökolábnyomát, mivel esetükben nem szükséges a járműveket minden töltésnél a telephelyre szállítani, hanem elegendő az akkumulátorokat begyűjteni. Ezzel ráadásul az üzemeltetésen dolgozó emberek testi épsége is jobban megóvható, mivel így elkerülhető az e-rollerek rendszeres emelgetése, ami különböző sérülések kockázatát rejti magában.
  • A nagyobb súlyú rollerek olyan erős, tartós anyagból készíthetőek el, amelyek jelentősen megnövelik a jármű élettartamát, mivel ellenállóbak a mindennapos használatból fakadó amortizációval szemben. Ez szintén hozzájárul a megosztott mikromobilitás fenntarthatóságának fokozásához.
  • A robusztus felépítésű elektromos rollerek kevésbé válhatnak a vandalizmus célpontjaivá: jóval nehezebb ezeket megemelni, és például a folyóba dobni. Ezt igazolja, hogy a párizsi folyóvizek 2020. évi tisztítása során egy TIER-rollert sem találtak, más, könnyebb e-rollerekből viszont többet is kiemeltek a folyóból.

Mindezek alapján a TIER szerint nem érdemes az e-rollerek esetén súlylimitet meghatározni, de ha ez elkerülhetetlen, akkor a súlyhatár ne legyen alacsonyabb 55 kg-nál.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....