e-mobilitás

Ajánlásaival segíti a TIER az e-rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítás kidolgozását

2022.10.03.

A kerékpárutak használatára, a motorteljesítmény helyett a végsebesség korlátozására és a járművekre vonatkozó súlylimit mellőzésére tesz javaslatot a TIER az elmúlt hetekben bejelentett, az elektromos rollerek használatát szabályozó KRESZ-módosítás tervezetére reagálva. A világ vezető megosztott mikromobilitás szolgáltatója a több mint 250 európai és közel-keleti városban szerzett tapasztalatain alapuló ajánlásaival járul hozzá a közlekedésbiztonságot leghatékonyabban fejlesztő szabályrendszer megalkotásához.

A TIER üdvözli az elektromos rollerek használatát szabályozó KRESZ-módosítás előkészítését és az ehhez kapcsolódó társadalmi vita meghirdetését. Egy jól kidolgozott rendszabály egyaránt hozzájárul majd a közlekedésbiztonság további javításához és a mikromobilitás hazai terjedésének előmozdításához. A világ vezető megosztott mikromobilitás szolgáltatójaként a vállalat 22 európai és közel-keleti ország több mint 250 városában szerzett szerteágazó tapasztalatokat az e-rollerek használatának szabályozásáról, s ezeket készséggel megosztja a KRESZ módosításának tervezetén dolgozó magyarországi szakemberekkel.

Fotó: TIER

Az elektromos rollerek a TIER tapasztalatai alapján a kijelölt kerékpárutakon használhatók legbiztonságosabban. Az e-rollerek átlagos sebessége a biciklisekéhez áll a legközelebb, így itt a legkisebb a különböző balesetek előfordulási valószínűsége. A járda a TIER szerint az elektromos rollerekhez képest kisebb tempóban haladó gyalogosoké, ezért a szolgáltató eddig is azt javasolta a felhasználóknak, hogy ne a járdán közlekedjenek a járművel. Közúton, a gépjárművek között szintén nem ajánlott az e-rollerek használata a világ vezető megosztott mikromobilitás szolgáltatója szerint. „Örömmel látjuk, hogy Budapesten folyamatosan bővül a kerékpárúthálózat. Mivel az e-rollerek számára egyértelműen ez a legbiztonságosabb közlekedési lehetőség, ezért elsődlegesen ennek igénybevételét javasoljuk felhasználóinknak” – hangsúlyozta Lendvai Tímea, a TIER Regionális City Managere.

A különböző típusú e-rollerek besorolásakor a TIER szerint a végsebesség szerinti kategorizálás a legcélravezetőbb megoldás. Ez ugyanis – a teljesítményalapú besorolással szemben – lehetővé teszi a nagyobb súlyának köszönhetően stabilabb, s így biztonságosabban irányítható elektromos rollerek használatát. Szintén csak így lehetséges a Budapestre is jellemző, változatos domborzati viszonyok leküzdése.

A teljesítmény szabályozására országonként többféle példát találunk: Németországban, Olaszországban, Svájcban és az Egyesült Királyságban ennek maximális értéke 500W, de ennél is magasabb limitekkel találkozunk Ausztriában (600W), Észtországban (1000W), Finnországba (1000W) vagy Hollandiában (4000W), illetve az Egyesült Államokban (750W). A TIER szerint a német és a brit szabályokban meghatározott, 500W és 350 W közötti nominális teljesítményű motorokkal felszerelt e-rollerek nyújtanak optimális körülményeket a biztonságos közlekedéshez a kerékpárutakon. A Svéd Közlekedési Ügynökség által 2021-ben közzétett tanulmány is megerősíti, hogy a teljesítmény helyett a sebesség korlátozásával hatékonyabban csökkenthető a balesetek száma. Utóbbi esetben ugyanis a jármű olyan, a közlekedés biztonságát szolgáló kiegészítőkkel szerelhető el, amelyek növelik az e-roller súlyát, s így az csak nagyobb motorteljesítménnyel képes elérni a megfelelő sebességet.

Fontos a szabályozás terén is megkülönböztetni az e-rollerek és az e-biciklik teljesítményét, mivel utóbbi esetén az emberi izomerő is hozzájárul a meghajtáshoz, így a két járműkategória teljesítménye közé nem lehet egyenlőségjelet tenni. Azonos motorteljesítményű e-bike és elektromos roller esetén utóbbi minden esetben alacsonyabb sebesség elérésére képes. Ennek ellenére ezt egyelőre számos országban nem veszik figyelembe a szabályozásban.

A teljesítmény mellett több országban a jármű súlyát is szabályozzák: Lengyelországban és Izraelben a súlyhatár 30 kg, míg Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Máltán, Hollandiában, Katarban és az Egyesült Arab Emirátusban ezzel szemben nincs maximalizálva a rollerek tömege. A robusztusabb felépítésű, s ebből kifolyólag nagyobb súlyú e-rollereknek több előnye is van a TIER szerint.

  • A cserélhető akkumulátorokkal működő e-rollerek jellemzően nagyobb súlyúak, mivel csak az akkumulátor mintegy 6 kg-ot nyom. Ezek használata azonban nagyban csökkenti az e-rollermegosztó szolgáltatások üzemeltetésének ökolábnyomát, mivel esetükben nem szükséges a járműveket minden töltésnél a telephelyre szállítani, hanem elegendő az akkumulátorokat begyűjteni. Ezzel ráadásul az üzemeltetésen dolgozó emberek testi épsége is jobban megóvható, mivel így elkerülhető az e-rollerek rendszeres emelgetése, ami különböző sérülések kockázatát rejti magában.
  • A nagyobb súlyú rollerek olyan erős, tartós anyagból készíthetőek el, amelyek jelentősen megnövelik a jármű élettartamát, mivel ellenállóbak a mindennapos használatból fakadó amortizációval szemben. Ez szintén hozzájárul a megosztott mikromobilitás fenntarthatóságának fokozásához.
  • A robusztus felépítésű elektromos rollerek kevésbé válhatnak a vandalizmus célpontjaivá: jóval nehezebb ezeket megemelni, és például a folyóba dobni. Ezt igazolja, hogy a párizsi folyóvizek 2020. évi tisztítása során egy TIER-rollert sem találtak, más, könnyebb e-rollerekből viszont többet is kiemeltek a folyóból.

Mindezek alapján a TIER szerint nem érdemes az e-rollerek esetén súlylimitet meghatározni, de ha ez elkerülhetetlen, akkor a súlyhatár ne legyen alacsonyabb 55 kg-nál.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....