légzsák probléma

52 millió autót hívhatnak vissza az USA-ban problémás légzsák miatt

2023.11.11.

Az amerikai Nemzeti Közúti Forgalom Biztonsági Tanácsa egy olyan légzsákkal kapcsolatos ügyet vizsgál, amely ha valóban problémásnak bizonyul, tucatnyi autómárkánál rendelhetnek el visszahívást és amely a második legnagyobb légzsákkal kapcsolatos ügy lehet a Takata után.

Még szeptember elején derült ki az a probléma az ARC Automotive nevű gyártó légzsákjaival kapcsolatban, hogy baleset esetén a légzsák mellett apró fémdarabkák is az utasok arcába robbanhatnak, amint a biztonsági automatika működésbe lép. Az amerikai Nemzeti Közúti Forgalom Biztonsági Tanácsa, az NHTSA biztonsági ülést hívott össze a problémával kapcsolatban csütörtökre, október 5-ére, amelynek során azt tárgyalták, hogy a légzsákokat gyártó cég minden termékére visszahívást rendeljenek-e el. Ez tucatnyi autógyártót és nagyjából 52 millió darab járművet jelentene, amely a hírhedt 2013-as Takata-botrány után a második legnagyobb légzsák-visszahívásos ügy lehet.

Az NHTSA azt jelentette a tanácskozás után, hogy a jövő évben már számítani kell a visszahívásokra, és az ezt követő jogi és biztonsági kérdések szintén a Takatához hasonló, évtized hosszúságúra nyúlóan következhetnek majd. A Washingtonban tartott ülésen a Tanács az ARC Automotives mellett egy másik gyártó a Delphi Automotive Systems termékeit is veszélyesnek ítélte, mivel mindkét légzsákfajta esetében hasonló a baj: ha kinyílik a légzsák, apró fém- és törmelékdarabok is kirepülhetnek, egyenesen az elöl utazók arcába vagy testébe.

Az ARC - hasonlóan a Takatához - nem először kerül valamilyen közlekedésbiztonsági szervezet látókörébe. A cég légzsákjait 2015 júliusa óta vizsgálja az NHTSA, miután két alkalommal is jelentettek sérülést ilyen védőfelszerelésekkel ellátott autó kapcsán és ezek az esetek éppen a Takata-botrány kitörése után történtek. Bár a Takata-történet még nincs teljes mértékben megoldva, mivel még most is vannak visszahívott modellek, pontosan ugyanilyen problémát vetett fel. A Takata esetében 27 halálos esetet és 400 sebesülést állapítottak meg a hatóságok, csak az Egyesült Államokban, a legtóbbi eset 2021-ben történt.

Az ARC Automotives és a Delphi Automotive Systems esetében 2014 óta hét ügyről tudnak a hatóságok az USA-ban, ebből kettő halálos kimenetelű volt. Az egyik áldozat egy 2015-ös Chevrolet Traverse-et vezetett, amikor egy baleset során a kinyíló légzsákból fémdarabok repültek az arcába. A másik esetben egy 2009-es Hyundai Elantrával történt hasonló dolog, 2016-ban, amikor a kanadai sofőr életét vesztette. A többi esetben is a sofőr sérült meg az arcába repülő szilánkoktól, egy esetben pedig a mellette ülő utasa is. Van azonban olyan eset is, amely nem az amerikai kontinenshez köthető.

2017-ben, Törökországban is felrobbant egy légzsák, méghozzá egy 2015-ös Volkswagen Golfban, amelyben az ARC terméke volt és Tennessee-ben szerelték be.

Ez alapján az látszik, hogy rengeteg márka érintett, de főképp azok, amelyeket Amerikában szerelnek össze. Négy alkalommal Chevy Traverse volt a problémás jármű, ahogy a legutolsó alkalommal is, amely idén, 2023 március 22-én történt. A General Motors nagyjából egymillió jráművet hívott vissza a probléma miatt, amelyek között rengeteg volt a hatalmas SUV-ból is. Azonban nem GM-specifikus a probléma, ahogy a kanadai és török eset is bizonyítja. A fenti modelleken kívül egy 2002-es Chrysler Town & Country, egy 2004-es Kia Optima és 2016-os Audi A3 e-tron is szóba került a hiba kapcsán. A probléma miatt a BMW már 2017-ben, a Volkswagen pedig 2022-ben kezdte meg a járművek visszahívását.

A Chevrolet Traverse SUV első generációja, amely szintén visszahívásra került a probléma miatt. (Forrás: Chevrolet)

1 a 370 ezerhez az esély a robbanásra

Ez a szám nem tűnik hatalmasnak, hiszen mindenki úgy gondolkozik ezen adat hallatán, hogy biztos nem én leszek az az egy. A gyártóknak azonban nem szabad ezen az elven haladni és az NHTSA sem viccből kezd el nyomozni. A Tanács egyik osztályvezetője, Bruce York egy sajtótájékoztatón azt mondta: "Ezek a balesetek továbbra is történni fognak." Az is kdierült az eseményen, hogy a Tanács nagyjbáól 2,6 millió ARC légzsák-kinyílásról begyűjtött jelentése alapján 1 a 370 ezerhez a szilánkok robbanásának esélye.

Steve Gold, az ARC Automotives termékminőségért felelős elnökhelyettese is megszólalt és állítása szerint a hét amerikai eset csupán "egyedüli incidens volt és nem egyenes jel egy tömeges problémára". Gold a Tanács ARC-Takata összehasonlítását "pontatlannak és félrevezetőnek" nevezte, mivel a hét hibás légzsák csupán az időjárási körülmények és az életkor hatására voltak defektesek, és szerinte ennyi eset 23 évnyi gyártás során "nem jelent semmiféle magas szintű rizikófaktort".

A lehetséges problémákat az NHTSA szerint gyártási hiba okozhatja, mivel a "visszamaradt hegesztési darabkák", amelyek a légzsák fém tartóján vannak a felfújószerkezettel együtt elzárhatják a felfújódáskor beáramló levegőt és gázokat, amely további nyomáshoz vezet, ennek hatására a teljes felvújószerkezet szétrobban. Ennek nyomán a "fémdarabkák nagy erővel az utasfülkébe kerülnek", jelenti az NHTSA.

A Tanács még 2016-ban kötelezte az ARC-t, amely alapján a cég minden gyártáskor történt robbanást vagy hibát köteles jelenteni. 2018-tól az ARC endoszkópokkal kezdte vizsgálni a légzsákokat a lehetséges hegesztési maradványok megtalálására. Amíg a gyártó nagyjából 900 darab légzsákot vizsgált meg 2001 és 2005 közötti járműveken, amelyek balesetet szenvedtek és jelentése szerint nem talált semmit, addig az autógyártók 2021 és 2023 között több esetben is jelentették, hogy szétrobbant a légzsák felfújórendszere. A fent említett 52 milliós járműszám is ez alapján jött ki az NHTSA-nek, mivel nagyjából ennyi modell készült ARC-s és Delphis légzsákkal, mielőtt még kötelezték volna őket az endoszkópos vizsgálatra.

Steve Gold azt is elmondta, hogy az ARC másodvonalú beszállító és jogilag nem tehető felelőssé visszahívások miatt, ahogyan az elsővonalas autógyártók már igen. Az NHTSA azonban kijelentette, hogy az ARC nem fog mentesülni a biztonsági kötelezettségek és annak jogi következményei alól. Ugyanebben a jelentésben listázták azokat az autógyártókat és cégcsoportokat, amelynek modelljei a visszahívás részesei lehetnek. A tizenkét cég divíziói mind az észak-amerikai régióban vannak:

  • BMW of North America
  • Fiat Chrysler America (FAC) US
  • Ford Motor Company
  • General Motors
  • Hyundai Motor America
  • Kia America
  • Maerati North America
  • Mercedes-Benz USA
  • Porsche Cars North America
  • Tesla
  • Toyota Motor North America
  • Volkswagen Group of America

A jogi ügyek is megkezdődtek

Hat darab per indult meg 2022-ben az ARC ellen, mind ugyanazzal a váddal: lehetséges gazdasági sérülés okozása, amelyeket mind autógyártók nyújtották be a cég ellen. Magyarán, rengeteg pénzébe kerül a gyártóknak a légzsákbotrány. A gyártók mellett azonban két légzsákgyártó is keresetet nyújtott be, mindkettő az ARC felfújóberendezését használja saját termékeiben, ezek egyike a Joyson Safety  Systems, amely a csődbe jutott Takatát is felvásárolta. A hat keresetet egy bírói döntés alá vették.

Az egyik vádirat szerint az ARC légzsákokban egy olcsó hajtóanyagot használtak, ammónium-nitrátot, amelyet több kutatás és szakvélemény is magasan instabilnak és veszélyesnek nyilvánított és amely anyag egyébként a Takata légzsákok hibáját is okozta. Az NHTSA azonban az anyagot nem nevezte meg, mint az ARC-termékek fő hibaokozóját.

Az NHTSA december 4-ig vár bejelntéseket és írott válaszokat, amikor a  meghallgatást tartják. Valószínűleg ezután fognak végső döntést hozni, hogy visszahívnak-e modelleket és pontosan mennyit.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Nyitókép forrása: Pixabay

Forrás: 
Car and Driver

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..