használtautó átvizsgálás
Tehetősebbek a tudatos emberek? Nem tudom, de az biztos, hogy vállalkozásunknál viszonylag kevés olcsóbb autót rendelnek meg. Talán ez azért van, mert a tudatos vásárlók a vásárlás előtti átvizsgálást is bevetik, hogy összegyűjtött pénzüket még nagyobb biztonságban tudják. És mivel a tudatos emberek általában tehetősebbek is, ezek a kocsik inkább a drágábbak közé tartoznak.
A kereskedők oldaláról pedig azt hallom, hogy leginkább az 1-2 millió forintos ársávban keresgélnek a vevők, így talán joggal gondolom, hogy a két bankjegy felhasználásával kifizethető vásárlás előtti autóvizsgálat érezhető lyukat üt a költségvetésen, tehát azt gondolhatják, hogy az ő lehetőségeiket szűkíti, ha a büdzsét még az erre áldozott pénz is megnyirbálja.
Ügyfelünk egy Ford Galaxy-t nézett ki, amit nagyon őszintén, 465 ezer kilométerrel hirdettek meg. 3F szabály? Miről beszélsz? Amelyik autó bármilyen körülmények között ennyit képes elmenni, az annyira rossz nem lehet. A kocsi 16 éves és ennyi km-rel is 2,2 millió forintba kerül. Nagyon nem könnyű ennyi pénzt félretenni, tényleg érdemes megvizsgálni, mire is adjuk ki, mert adott hibák esetén gyorsan megvan a 10-20-szoros megtérülés.
Lejáró műszaki, elveszett szervizkönyv
A Galaxy forgalmi engedélyében nem egész két hónapnyi műszaki érvényesség volt feltüntetve. Az ilyen futásteljesítményű autók esetében jelent a legtöbbet ez az adat, hiszen egy jó karban lévő, vagy fiatal, keveset futott autónál jó esetben legfeljebb egy közeljövőbeni hatósági díjjal kell számolni. De 400k+ km esetén nagyon észnél kell lenni, mert előfordulhat, hogy olyan beavatkozásokra lesz szükség, hogy átmenjen a vizsgán, ami súlyos százezrekben mérhető.
A kocsinak nem volt (meg) a szervizkönyve, így nincs infónk olajcserékről, vezérléscserékről, meg semmi másról sem. A Ford évente, vagy 15.000 km-ként írja elő a motorolaj cseréjét, és tízévente, vagy kétszázezer kilométerenként a vezérlését. Utóbbi amúgy szíjas megoldású, még gyári alkatrészekkel is megvan 200.000 Ft alatt. Minden esetre egyik sem megúszható, ha ilyen paraméterekkel rendelkező autó vásárlására adjuk a fejünket: a tiszta lap, az tiszta lap. (Na jó, tegyük hozzá, hogy a diagnosztikai lekérdezés alapján 460.000 km-nél volt egy olajcsere, legalább is a vezérlőegységnek ezt mondták.)
Ha már a motorról beszéltünk, említés szinten mondjuk el a főbb dízelparák (porlasztócsúcsok, kettőstömegű lendítőkerék, részecskeszűrő) mellett a sajátosságait is. A Galaxyban a 103 kW-os QXWA motorkódú soros, négyhengeres közös nyomócsöves dízelmotor van, amelyben a kipufogószelepek működtetéséért felelős vezérműtengely hajtja a nagynyomású gázolajszivattyút. Ha a szivattyú megfárad, viszonylag gyakori hiba, hogy az többé nem is akar átfordulni. Ez még csak hagyján, de nem önmagában megy tönkre, hanem eltörik a vezérműtengely, úgyhogy két legyet üt egy csapásra. A javítás sok szereléssel jár, és amíg a tengely ára egészen tűrhető, a szivattyúból muszáj bontottat, vagy utángyártottat szerezni, különben kész a gazdasági totálkár, az új gyári alkatrész ára ugyanis bruttó 800.000,- Ft feletti.
A befecskendezők korrekciós értékei persze nem voltak a legtökéletesebbek, de a kocsi nem füstölt és egyenletesen járt. A DPF is működik és regenerációk is történnek nagyjából 400 km-enként.
Mennyi ütött-kopott egy ilyen kocsi?
A karosszéria jól állja az idő viszontagságait. Persze használati sérülések vannak rajta, például meg van húzva az első lökös, de a karcolásokat és a lakk fénytelenségét leszámítva egész jó karban van a kasztni.
Ennél érdekesebb, hogy amúgy a típusra önmagában nem jellemző rozsdásodás több elemen is megindult már. Mindkét első és a jobb hátsó sárvédő már nyomokban korrodál. Vészesnek ez sem mondható, de ismerjük a vasoxid képződést, ez önmagától nem fog leállni.
És érdekes módon a rozsda megjelenése nem volt összefüggésbe hozható a korábbi visszajavításokkal, mert a bal első elemen gyári rétegek voltak, mégis vöröslik a lemez, talán annyi a szerencse, hogy a bordó alapszín egész jól rejti a dolgot. Persze nem előlünk…
Javítva egyébként a kocsi jobboldali ajtajai és hátsó sárvédője volt, de amíg utóbbin – hegesztett elem lévén – simán elnéznék 1.000 feletti rétegmérési eredményeket, addig az ajtón mért 1.265 mikron már eléggé zavaró.
Belül azért látszik a kor
A vezetőülés háttámlájának kárpitja a varrások mentén szakadt ki egy-két helyen, az ülőlapon pedig szintén látszik a jelentős használat, az már kopottas.
A csomagtérben, vagy hét üléssel használva a 3. üléssorban a műanyag bukolati elemek voltak sérültek, karcosak, de ezt ilyen mennyiségű elvégzett munka mellett bocsássuk meg a korábbi használóknak. Jobban mondva, nem lehet elvárás a makulátlan beltér a félmillió kilométerhez közeledve.
A gyermekfelügyeleti tükör jó dolog, de már nem lehet visszazárni
Féltengely gyanús
A próbaúton – mert, hogy ilyet is csinálunk – kanyarodás közben lehetett hallani kopogó, recsegő hangokat a kocsi eleje felől. Ez féltengely hibára utal leginkább, de persze műhelykörülmények és talán megbontás is kellene ahhoz, hogy ezt bizton állíthassuk.
Jó erről tudni vásárlás előtt, mert a féltengely is drága dolog. Ne menjünk bele, mert van egy csomó lehetőség felújítástól az utángyártottakon át a gyáriig és a határ a csillagos ég.
A harangok épségét tudtuk ellenőrizni
A futómű más része nem keveredett gyanúba. A kocsin 4 éves kínai gumiabroncsok voltak. Nyilván ez, pláne az autóhoz viszonyítva erősen belépő kategória, de legalább nem öreg és nincsen reménytelenre kopva, a profilmélységet 6 mm-nek mértük.
2009-ben még nem volt sem kötelező sem túl elterjedt az abroncsnyomás ellenőrző rendszer (TMPS), de ebben a példányban már ez is megvan. Ami hiányzik, azok maguk a jeladók. Hosszú évtizedekig is elvoltunk a nyomásellenőrző rendszer nélkül és azt gyanítom ennek az autónak a gazdája is így gondolkodott, főképp mert nem akart a gyári darabjáért 40, az utángyártott érzékelőkért 15 ezret adni.
Azért annyira nem vészes ez
Mit is láttunk? Egy autót, ami a várt futását csaknem kétszer teljesítette már és főegységeit tekintve, köszöni jól van. Hogy a hirdetésben szereplő 2,2 millió forintos kínálati ár sok, vagy kevés, azon most ne kezdjünk vitát, mert ez egy hétszemélyes, működő autó, amire nyilván kell majd költeni, de lehetne sokkal rosszabb és elhanyagoltabb is.
Ezeket sikerült kideríteni a Galaxy-tól egy vásárlás előtti helyszíni vizsgálat keretében. Úgy tudom meg is vette ügyfelünk az autót.