szóvivő

45 évnyi fizetés volt a Közlekedési Múzeum szovjet luxuslimuzinja

2022.02.09.

Egy ZIM szovjet luxusautóval gyarapodott a Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A járműből, amelyet a középszintű magyar állami és pártvezetők használtak az 1950-es évektől az 1970-es évek végéig, mára legfeljebb néhány maradhatott meg Magyarországon.

A Magyar Műszaki- és Közlekedési Múzeum közleménye szerint a gyűjteménygyarapítási program részeként a napokban érkezett meg a GAZ-12 ZIM típusú gépkocsi a múzeum új otthonába, az Északi Járműjavítóba.

Mint felidézték, Magyarország 1952-1959 között körülbelül 100 darab ilyen 6 személyes limuzint vásárolt. A ZIM-ek az 1970-es évek végéig voltak forgalomban, ekkor az állami és pártvezetők már rendre nyugati típusokat, elsősorban Mercedeseket, valamint kisebb részben Tatra 603-as gépkocsikat kezdtek használni szolgálati autónak.

Emlékeztettek arra, hogy az államszocializmus első éveiben, 1950 és 1959 között magánszemélyek egyáltalán nem tulajdonolhattak személygépkocsit Magyarországon, azonban a párt- és az állami vezetőket el kellett látni szolgálati autóval. A legmagasabb szintű állami felsővezetők számára a ZISZ 110-as vagy 115-ös gépkocsikat gyártották, a gyárigazgatók, párttitkárok, a kommunista ifjúsági szervezet (DISZ) vezetői Pobedákat kaptak, a középszintű állami és pártvezetők pedig GAZ-12 ZIM gépkocsikat vehettek birtokba szolgálati autóként Magyarországon, ahogy a keleti blokk többi országában is.

A ZIM-ek a Nyizsnyij Novgorod-i Gorkij Avto Zavod (GAZ) gyárban készültek (akkoriban a várost is Gorkijnak hívták), itt gyártották a Pobedákat, majd a Volgákat is. A múzeum gyűjteményébe került típust, ahogy az üzemegységet is 1935-56 között Zavod Imenni Molotovnak (ZIM) nevezték az akkori külügyminiszter, Molotov tiszteletére.

Fotók: Közlekedési Múzeum

A ZIM hűen reprezentálja egy korszak történelmét, a múzeum a típuson keresztül azt is be szeretné mutatni, hogy milyen nehéz volt a gépkocsikhoz való hozzáférés abban a korszakban - hangsúlyozták a közleményben, hozzátéve, hogy az 1960-es évektől kezdve elvileg már lett volna lehetősége az átlag állampolgárnak is egy ZIM megvásárlására, az azonban 40 ezer rubelbe került, ami az 1960-as szovjet átlagkeresetet alapul véve 45 évi fizetést jelentett.

Mint kiemelték, mára legfeljebb néhány ZIM gépkocsi maradhatott meg Magyarországon. A múzeum gyűjteményébe került darab üzemképes, jelenlegi állapotában kiállítható, a nagyközönség is hamarosan találkozhat vele.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.02
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő légitársasága túl van első zöld próbajáratán Bukarest és....
2022.07.02
Tíz hónap folyamatos csökkenés után májusban először nőtt az autógyártás Nagy-Britanniában éves....
2022.07.02
A márkakereskedések hamarosan megkezdik a rendelések felvételét a vadonatúj Honda Civicre. ..
2022.07.02
A BMW Group több mint 300 millió euró befektetésével készítette fel dingolfingi gyárát az új....
2022.07.02
Nézze meg a videót! ..
2022.07.02
A Nyugat-Európából szabadságukra hazatérő vendégmunkások és a nyaralni induló turisták miatt....
2022.07.02
A Hyundai bemutatta a tisztán elektromos modelleket felsorakoztató IONIQ almárka második típusának....
2022.07.02
Megvan a varázsa, ha váratlanul találkozunk a múlttal, és egy pajtalelet pontosan ezt az érzést....
2022.07.02
Karambol történt a repülőtérre vezető úton. A műszaki mentés miatt a Gyömrői utat a Tapolcsányi....
2022.07.01
Menetdinamika, erő és színtiszta aerodinamika: ID. AERO. Június 27-én, Kínában tartott....