elővárosi motorvonatok

220 felett a korszerű motorvonatok száma Magyarországon

2017.03.28.

Ha az eddig megrendelteket és a forgalomban lévőket is számba vesszük, a hazai pályákon közlekedő korszerű, alacsonypadlós, légkondicinált motorvonatok száma 224. Ez már minőségi ugrást jelent, különösen az elővárosi és regionális vasúti közlekedésben.

Minden azzal a 13 Siemens Desiro motorvonattal kezdődött, amit a MÁV 2003-ban rendelt meg, majd később több részletben az állomány felszaporodott 31-re. A második típus a Stadler Flirt villamos motorvonata volt, amelyből 2005-ben rendeltek 30 szerelvényt, majd ugyanazon a szerződés opciójának a lehívásával újabb 30-at. Az első 30-as kontingens mindjárt egy váratlan versenytársat is kapott, 10 Bombardier Talent ugyancsak villamos motorvonat megvásárlásával. Az utóbbi típus feladata a Budapest-Bécs útvonal kiszolgálása volt, a többi jármű a fővárosi elővárosi közlekedésben kapott szerepet.

 

A Flirt egyértelmű siker lett mind az utazóközönség, mind az üzemeltető szempontjából, ezért nem csoda, hogy a MÁV, majd a MÁV-Start folyamatosan újabb- és újabb adagokban rendelt a vasutasok által Delfinnek becézett típusból. Időközben a GYSEV is rendelt 10, majd később még 10 Flirt szerelvényt. Utóbbit a Stadler már a Flirt korszerűsített típusából, a Flirt3-ból kapja. A MÁV-Startnak összesen 123 Flirt1-ese lett az idők során, ez a legnagyobb olyan Flirt-flotta Európában, amely egynemű, azaz műszaki értelemben megegyező motorvonatokból áll.

Delfin, azaz a Flirt villamos motorvonat az első szériából, pirosban

A MÁV-Start terveiben most újabb motorkocsi-típus szerepel. Tavaly év végén ugyanis nagy befogadóképességű, legalább 600 személyes motorvonatok beszerzésére írt ki pályázatot. Az egyetlen jelentkező a Stadler volt, a pályázat győztesének a MÁV-Start a svájci gyártó KISS típusú emeletes vonatát hirdette ki. A pályázati kiírás szerint 40 emeletes motorvonatot kíván vásárolni a magyar nemzeti vasúttársaság. A szerelvények a 100a vonalon, azaz Budapest, Cegléd és Szolnok között közlekednek majd. Illetve a tervek szerint a 100a vonal módosításával vagy egy kitérő építésével Kőbánya-Kispest és Monor között a vonatok érintik majd a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret is, így az emeletes szerelvények szolgálják majd – igaz, nem kizárólagosan – a reptéri forgalmat. Azért nem lehet kizárólagosnak tekinteni a KISS-vonatok közlekedését, hiszen a tervek szerint a 100a-vonalon elérhetik a repülőteret a Debrecen, illetve a budapesti körvasút segítségével az ország bármely más részéről érkező intercity vonatok is. Vasúti összeköttetés lehet így például a bécsi repülőtér Ferihegy között is.   

Emeletes Stadler KISS a grúz vasúttársaság színeiben

A korszerű motorvonatok teljesen átalakították az elővárosi vasút szolgáltatási színvonalát a főváros környékén, ahol jelentősen visszaszorultak a korszerűtlen, idős ingavonatok. Azokon a vonalakon, ahol villamosított a pálya, gond nélkül járnak az elektromos motorvonatok, amelyek nemcsak komfortosak és esztétikusak, de az üzemeltetésük során rendkívül energiatakarékosak. Egyetlen Flirt mindössze annyi energiát fogyaszt el, mint egy csuklós autóbusz, miközben négyszer annyi utast tud elvinni. Az esztergomi vonal villamosítása jelenleg is tart, az év végétől ott is villamos motorvonatok, várhatóan Flirt-ök járnak majd.

A fővárosi elővárosi forgalomban 31 Siemens Desiro, 123 Stadler Flirt, 10 Bombardier Talent és várhatóan 40 Stadler KISS közlekedik majd, azaz összesen 202 motorvonat. Ha ehhez hozzávesszük a GYSEV vonalain használt 10 1-es és 10 3-as Flirtet, akkor a teljes flotta száma 224. Mindezek a járművek az európai uniós csatlakozás óta, többnyire vagy csaknem kizárólag uniós forrásokból finanszírozva kerültek a hazai pályákra.

 

Ugyancsak uniós finanszírozásból zajlik a járművek felszerelése az ETCS2 mozdonybefolyásoló rendszerrel, amelynek működéséhez a pályák bekábelezése és a GSM-R távközlési rendszer beüzemelése is szükséges. Ezekat a rendszereket a nemzetközi korridorokhoz tartozó vonalakon szerelik fel, és az a cél, hogy az ott közlekedő vonatok folyamatosan 160 km/h sebességgel haladhassanak. Az ETCS2 rendszer és a GSM-R felszerelése évek óta zajlik, azonban különféle okokból még mindig nem került kézzelfogható közelségbe az üzemelés. Az Európai Unió célja a meglehetősen drága mozdonybefolyásoló rendszerek telepítésével, hogy az országhatárok a jelenleginél könnyebben átjárhatók legyenek a vonatok számára.

Jámbor Gyula

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.29
Koszorúzással emlékezett a Hableány sétahajó öt évvel ezelőtti katasztrófája és a verőcei....
2024.05.29
A legendás Claus Luthe járműtervező – szó szerint – krimibe illő története. ..
2024.05.29
Tovább növelte árbevételét a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2023-ban, az előző évi,....
2024.05.29
A Rimac főnöke szerint az ügyfelek már nem akarnak elektromos hiperautókat venni. ..
2024.05.29
Szentlőrinc térségében forgalmi akadályra kell számítani – jelentette az Országos....
2024.05.29
Ideális megoldás lenne az automobilizmus gondjaira a hidrogénhajtás, mert nem szennyezi a....
2024.05.29
Egyszerre két, párhuzamos kutatási és fejlesztési projektet indít útjára a Toyota. Az egyikben a....
2024.05.29
Az elmúlt években hatalmas változáson ment keresztül a gyári első szerelés (original equipment, OE....
2024.05.29
Két kerékpáros ütközött össze Debrecenben, egyikőjük súlyos sérüléseket szenvedett. ..
2024.05.29
Befejeződött a Hungaroringen zajló munkálatok első üteme, amely során látványos változáson esett át....