e-autó
A mediterrán szigetország 83,2 százalékos mutatóval vívta ki újra az elsőséget, hazánk ismét ezüstérmes a megelőző év azonos időszakához képest több mint másfélszeres gyarapodással (55,6 százalék). A csehek minimális különbséggel lemaradva kénytelenek beérni a képzeletbeli dobogó harmadik helyével (55,3 százalék). Uniós szinten 5,8 százalékos visszaesést mutat a statisztika, januártól szeptemberig így is több mint 1 millió tisztán elektromos személyautó állt munkába a tagállamokban.Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) rendszeres adatgyűjtése a múlt hónapra 73,4 százalékos növekedést jelez Magyarország esetében. Hazánk ezzel is az európai élvonalba tartozik, magasabb szeptemberi értékekkel csak Csehország, Horvátország és Ciprus büszkélkedhet. Míg augusztusban mindössze hét tagállamban nőtt a forgalomba helyezett e-autók száma 2023 azonos hónapjához mérve, a múlt hónapban már tizennyolc országnál szerepel pozitív érték, és az uniós átlag is közel tíz százalékos gyarapodásba fordult.
Magyarországon a nyáron haladta meg a 60 ezret a kizárólag elektromos hajtású gépkocsik és a leginkább környezetkímélő személyautók száma is. Az Energiaügyi Minisztérium 2026-ra az elért darabszám megduplázására számít. A tárca tesz is ezért: két programban összesen közel 60 milliárd forinttal támogatja az elektromobilitás térnyerését, a közúti közlekedés zöldítését.
A vállalatok 30 milliárd forintos keretből igényelhetnek 2,8-4 millió forint vissza nem térítendő támogatást tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. A teljes forrásmennyiség több mint 60 százalékára érkezett már be kérelem. Több mint háromezer pályázónak ítéltek meg eddig mintegy 14 milliárd forint támogatást, döntő többségükkel már le is szerződtek. A hagyományos hajtású járművek árelőnyét csökkentő program jövő tavaszig áll nyitva a hazai cégek előtt. November elején indul a vidéki elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását célzó kiírás 28 milliárd forintos keretösszeggel. A napokban lezajlott első körös technikai felhívás tapasztalatai alapján a lehetséges pályázók élénk érdeklődést mutatnak a program iránt.
A legnagyobb szennyezők közé tartozó közlekedés környezetterhelésének mérséklésében komoly eredmény, hogy a megelőző évek megszakítatlanul emelkedő trendjével szemben tavaly 11 százalékkal csökkent az ágazat kibocsátása üvegházhatású gázokból. A zöldenergia még szélesebb körű alkalmazása ebben a szektorban is hozzájárul a klímavállalások teljesítéséhez, a tiszta és csendes autók tömeges megjelenése javítja a helyi életminőséget.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!